Sociale media voor HR, een boek van An de Jonghe

imageOnze Belgische social networking goeroe An de Jonghe laat weer een boek van de persen rollen: Sociale Media voor HR-professionals.

En het is een zeer leesbaar boek geworden, al was het alleen al vanwege het gigantische lettertype. Maar zeker ook vanwege de toegankelijke (aangenaam Belgische) schrijfstijl en de enorme hoeveelheid praktische tips.

Vooral dat laatste spreekt me aan. Hiermee is een zinvolle how-to gids geworden; zowel voor newbies als de wat meer ervaren gebruikers. En ik moet zeggen dat een zeer uitgebreid spectrum aan onderwerkpen de revue passeren; van het aanmaken van een goed persoonlijk profiel op een sociaal netwerk tot en met een hoofdstuk over arbeidsmarktcommunicatie & employer branding.

Het is overigens geen soloproject, dit nieuwe boek. Verspreid door het boek zitten korte stukjes van gastschrijvers. Zo stuitte ik onder meer op een intermezzo van Marielle Sijgers en Ronald van den Hoff over Het Nieuwe Werken.

Er is ook een hoofdstuk: De eigen recruitmentsite; en dat heb ik natuurlijk met extra aandacht gelezen. Het belang van een wervingssite wordt vanuit de werkzoeker/kandidaat beschreven; en dat is natuurlijk uitstekend. Alleen is de beschrijving wel erg compact; zodat je als HR professional na het lezen ongetwijfeld met een waslijst aan vragen blijft zitten. Maar misschien is dat wel de bedoeling…

Grappig genoeg bevat dit hoofdstuk ook een voorbeeld van een best practice op basis van de ING wervingssite. Zo zie je maar dat ook een slechte wervingssite lichtpuntjes kan hebben! En een mooie opsteker voor ING. Die best practice betrof een link naar LinkedIn om te zien of je toevallig al een connectie met een ING medewerker hebt.

Er is wel een nadeel; het boek is in mijn optiek erg duur. Want in deze barre tijden heeft de gemiddelde HR-professional vast geen budgettaire ruimte om EUR 42 neer te tellen. Tenzij uit eigen zak…

En er is geen gratis e-versie te vinden, wat in deze wereld van sociale media toch eigenlijk wel een must is. Zoals Chris Anderson met zijn nieuwe boek (Free) laat zien en gloedvol betoogd. Al was het op basis van een freemium model.

Geef een reactie

3 Comments