VNU Media gaat anticyclisch de toekomst tegemoet

imageIn een vandaag verschenen persbericht kondigt VNU Media wederom aan dat het helemaal rond is met haar financiers. Maar dat was toch al gebeurt?

Jawel, maar dit keer hebben de dames en heren financiers ook aan hun verplichtingen voldaan. Tenslotte is zeggen dat je betaald stap 1, maar pas als je feitelijk hebt betaald is dan ook alles helemaal rond. En dat schijnt dus per vandaag het geval te zijn.

Maar feitelijk is zo’n bevestiging redelijk saaie boel. Nee, wat leuk is aan het persbericht is de volgende zin:

Nu de herfinanciering een feit is, kan VNU Media zich weer volledig richten op het verder uitbouwen van haar bestaande merken en het uitrollen van nieuwe initiatieven in recruitment media en online B2B markten.

En let wel, VNU Media heeft hiervoor zelfs een vijfjarig business plan. Nou, nou… vijf jaar? Dat klinkt wel heel erg lang. Daar word ik weer een beetje angstig van. Had de USSR in het verleden niet de gewoonte om met 5-jarige plannen te werken? En heeft iemand laatstelijk nog iets van de USSR vernomen?

Maar goed, men heeft plannen. En dat is altijd goed. Wat ook blijkt uit de nogal bullish uitspraken van Erik Hoekstra (CEO VNU Media): 

We geloven dat het juist nu de tijd is om VNU Media verder uit te bouwen. Veel van onze concurrenten zullen weinig ruimte hebben om te investeren in deze economische zware tijden. Wij willen juist anticyclisch investeren om zo de beste diensten aan onze klanten te kunnen leveren, ook in moeilijke tijden.

Helaas haalt Hoekstra vervolgens de restyling van Intermediair als voorbeeld aan. Als dat anticyclisch investeren is dan heb ik weinig hoop. Want een simpele restyling lijkt me niet direct een betere dienstverlening aan klanten. Intermediair doet gewoon niet langer pijn aan de ogen, dat is alles.

En wie zou Hoekstra met die klanten bedoelen? Zou hij ook rekening houden met werkzoekers? Want dit is wat Hoekstra nog meer stelt:

Voor Intermediair, als ook voor Nationale Vacaturebank […] staan er nog veel nieuwe initiatieven op stapel.

Natuurlijk helemaal goed, zolang naast klanten vooral aandacht wordt besteed aan het leveren van de beste diensten aan werkzoekers. Ik hoop maar dat het vijfjarenplan daar rekening mee houdt…

Hoe dan ook, we kunnen dus weer nieuwe dingen uit de koker van Nationale Vacaturebank en Intermediair verwachten. En dat is altijd leuk. Ik ben benieuwd!

Geef een antwoord

2 Comments
  • Lucas van Gelderen
    says:

    Wat een vreemde berichtgeving! Ik heb de perikelen rond de financiering van VNU de afgelopen periode gevolgd en er wordt vandaag wel degelijk iets anders bekend gemaakt dan enkele weken geleden. Toen werd aangegeven dat unaniem een principe-akkoord is bereikt over de herfinanciering, vandaag wordt aangegeven dat er definitief een akkoord is bereikt over de invulling van de financiering. Bovendien vindt ik de vergelijking tussen een mediabedrijf en een socialistische staat (en een communistische maatschappijvorm) nergens op slaan. Helemaal wanneer als reden hiervoor wordt gegeven dat 5-jaren plannen lang zijn.
    Dat het restylen van een website niet als anticyclisch investeren beschouwd  mag worden, ben ik dan wel weer helemaal met je eens! Ik ben ook benieuwd naar de grootste plannen van VNU!

  • Hank Oosterbaan
    says:

    Het kunnen beschikken over liquide middelen  om te investeren, is in deze barre tijden absoluut een onderscheidende factor. Banken houden nog steeds de hand op de knip en bewezen resultaten in het verleden vormt vaak geen opening voor het verkrijgen van nieuwe financiële middelen. Nu maar hopen dat ze de juiste keuzes maken.