De waarde van vertical search engines…

parasiet Een vertical search engine is een parasiet in de huidige online recruitment markt. Tenslotte produceert een vertical search engine helemaal niets; anders dan een vermijdbare muisklik voor een werkzoeker.

Dat doet ze ook nog eens door vacatures van andere sites te kopieren. Om vervolgens van die sites een kleine bijdrage te vragen zodat hun vacatures hoger in het zoekresultaat van de vertical search engine komen te staan.

Desondanks is de vertical search engine voor vacaturesites een acceptabele ‘partner’ geworden. Tenslotte kopen vacaturesites traffic, en een vertical search engines bieden traffic te koop aan. Een match made in hell.

Toch is het model van de vertical search engine in potentie waardevol; maar dan alleen voor ‘echte’ vacatures. Oftewel vacatures die direct vanaf de wervingssites van bedrijven zouden worden verzameld.

Helaas is dat voor de huidige generatie aan vertical search engines veel teveel werk. Het is tenslotte veel makkelijker om het low hanging fruit te verzamelen (= de grote hoeveelheden vacatures van vacaturesites). Voor wervingssites zou moeite worden gedaan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Waarmee direct duidelijk wordt gemaakt dat de vertical search engines, ondanks hun marketing getoeter, natuurlijk niet het belang van de werkzoeker voor ogen hebben maar uitsluitend het vullen van de eigen portemonnee.

Zou er een vertical search engine in Nederland kunnen opstaan die echt waarde kan toevoegen voor de werkzoeker? Eentje die alleen echte vacatures biedt, uitsluitend afkomstig van echte werkgevers.

Want volgens mij zou een dergelijke site echt waardevol zijn voor werkzoekers en werkgevers. En voor werkgevers kan het interessant zijn om te betalen zodat hun vacatures hoger in het zoekresultaat terecht komen. Wat overigens niet in het belang van de werkzoeker is…

Het biedt bedrijven tegelijkertijd een alternatief voor dure vacaturesites. Een vertical search spidert de vacatures en kan dus alleen op basis van een pay-per-click model afrekenen. Een aantrekkelijker model voor een werkgever dan een betaling vooraf voor het plaatsen van een vacature; zonder enige traffic garantie.

Daarmee zou een dergelijke vertical search engine wel eens killer app voor vacaturesites kunnen worden. Nou is dat makkelijker gezegd dan gedaan, maar het biedt een daadwerkelijker en aanzienlijk goedkoper alternatief voor vacaturesites. En het is voor werkgevers veel eenvoudiger omdat de vacatures niet meer hoeven te worden geplaatst; tenslotte zijn ze al gespiderd en dus aanwezig op de site van de vertical search engine.

De vraag is slechts of de kosten voor het opbouwen en onderhouden van de spider opweegt tegen de baten van het verkopen van voorkeursplaatsen voor vacatures in het zoekresultaat.

Ik wacht in spanning af…

Geef een reactie

16 Comments
  • Paul van Oosterhout
    says:

    Het doel van een vertical search engine, is om de ontvanger specifieke informatie over een bepaald onderwerp of reeks van onderwerpen te tonen. Echter wordt er te vaak vanuit een verdien-model gedacht< Wat op zich logisch is natuurlijk. Maar als je als bron minder relevant wordt voor de ontvanger, doordat je de informatie beperkt bijv. doordat er geen geld mee te verdienen valt krijg je dit soort resultaten…

  • Michel Rijnders
    says:

    @Marc Indeed is alleen verkoper voor PPC voor de eigen ads. Hier ook de vergelijking met Google. Weinig verschil. Naast de organische resultaten kun je adverteren.
    Ik ben wel de eerste om te roepen dat Google in potentie de grootste vertical is. Maar zie daar ook nog wel de mogelijkheid ontstaan dat ze gewoon indeed overnemen. Of leren van de diverse verticals (zie ook algemene vergelijkingssites) en ze dan keihard onderaan de resultaten zetten.

  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Goed punt, hoewel ik denk dat hiermee slechts uitstel van executie wordt bereikt.
     
    Vacaturesites voeren naar verhouding veel vacatures van intermediairs; die ze ook nog faciliteren door de vacatures zeer frequent te verversen. Hoewel deze laatste praktijk tijdens de recessie aanzienlijk is afgenomen wordt de indivuele werkgever hiermee benadeelt. En dat terwijl die individuele werkgever een premium betaalt voor het plaatsen van een vacature ten opzichte van de intermediairs.
     
    Werkgevers zullen op een dergelijk initiatief positief reageren als er voldoende traffic kan worden gegarandeerd. Tenslotte is dat waar ze tot op dit moment vacaturesites gebruiken. Als er een eenvoudiger en goedkoper alternatief komt dat minimaal dezelfde traffic kan garanderen is er niet veel denkwerk nodig om dat op zijn minst eens uit te gaan proberen.
     
    Als vacaturesites meer respect voor individuele werkgevers tonen en gaan werken met PPC modellen is er een kans om een dergelijk initiatief in de kiem te smoren. Zo niet dan gaat het er van komen, of Textkernel dat nou doet of een ander.

  • Marc Drees
    says:

    @Ruben:
    Ja. Helemaal correct. Nou nog de wil om dat te doen…
    Textkernel is een technologie leverancier.  En daarmee minder gericht op het leveren van turn-key oplossingen; zoals een vertical voor werkgevers vacatures.
    Technologisch hebben ze alles in huis om een dergelijke oplossing te realiseren; qua (interaction) design en usability ligt dat overigens wel wat anders.
     
    En daarnaast heeft Textkernel de luxe dat ze ook in deze tijd niet verlegen zit om werk (voor zover ik weet). Met andere woorden, een dergelijke oplossing staat zeker niet hoog op hun prioriteitenlijstje (wederom, voor zover ik weet).
     
    Ik zou het enorm toejuichen als Textkernel of een andere partij een dergelijk initiatief zou lanceren; zolang het maar fatsoenlijk is. En dat betekent in mijn optiek vergelijkbaar met LinkUp. Goed en fatsoenlijk initiatief waar iedere partij (werkzoeker, wergever en de site zelf) beter van wordt. Helemaal top.

  • Jan Willem
    says:

    @ Ruben: dat kunnen ze zeker, maar dat doen ze niet, anders wordt het wel vrij dubieus i.v.m. hun huidige businessmodel en de positie die ze richting klanten (veel recruitmentmedia…) innemen: ze gaan dan nl. hun grootste klanten beconcurreren.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Nou had ik wel een donkerbruin vermoeden dat hij jou zou bedoelen; maar de man was zo aan het raaskallen dat hij zomaar een verkeerde naam zou kunnen vermelden.
    De enige goede vertical is een dode vertical, of een vertical met echte banen. En die echte banen zijn dus te spideren; LinkUp biedt wat dat betreft het goede voorbeeld. Een voorbeeld dat een vervolg verdient, in plaats van het binnenstromen van piraatjes als Indeed of SimplyHired.

  • Marc Drees
    says:

    @Cees:
    LinkUp is een voorbeeld van hoe het kan; er worden ondertussen meer dan 22.000 sites van werkgevers gespiderd. Het enige wat een bedrijf hoeft te doen is zich aanmelden.
    Ik zou zeggen, breng een bezoekje aan deze site en kopieer wat ze doen!

  • Bas van de Haterd
    says:

    Hoi Marc… Remember me? De Bas die mijn oude opdrachtgever NilsR ongetwijfeld bedoeld 🙂
    Je verhaal gaat vooral over hoe het in veel gevallen is, Nils praat over hoe het zou moeten zijn en kan zijn. Daar zit het verschil.
    Een goede vertical, zeker ook op vacaturegebied, voegt waarde toe. Daar ben ik van overtuigd. Die maken het transparanter, halen inderdaad ook vacatures juist van de corporate sites (nu nog zorgen dat die gespiderd kunnen worden), ranken naar belang van de werkzoeker en geven filter opties die anderen niet bieden.
    Het kan wel, zonder meer, alleen moet je een dedicated speler hebben (Voor Indeed en Simply Hired is Nederland iets dat je erbij doet) met voldoende budget of kennis om het goed op te zetten.

  • Cees
    says:

    Ik ben zeker met je eens dat het een waardevolle toevoeging zou zijn om vacatures direct te spideren van de werkgevers.
    Bij mij heb ik ook een aantal directe sites toegevoegd. Helaas is het niet te doen om alle sites van alle bedrijven in NL goed te indexeren op alleen vacatures.  Het enige wat ik kan bieden is als een bedrijf zich aanmeldt deze kostenloos wordt toegevoegd (mist de content te spideren is en niet verstopt achter allerlei pop-ups).

  • Marc Drees
    says:

    @NilsR:
    Waarde, transparantie, begeleiding? Heb je soms een lijntje naiviteit gesnoven?
    Vertical search engines voegen geen waarde toe, maken het aanbod niet transparanter en bieden zeker geen begeleiding.
    Vertical search engines bevatten geen waarde voor de gebruiker, bouwen een extra laag en muisklik in; en dat uitsluitend om er iets aan te verdienen. Ze maken geen waarde, ze vernietigen waarde.
    Vertical search engines aggregeren vacatures (inclusief niet bestaande vacatures), dedoubleren slecht, matig of helemaal niet, en bevatten niet langer openstaande vacatures. Inderdaad, enorm transparant allemaal…
    En hoe kom je in godsnaam op het woord begeleiding in relatie tot een vertical search engine? Volstrekt lachwekkend.
    En wie is Bas?

  • Marc Drees
    says:

    @Michel:
    De grote verticals (Indeed, SimplyHired) zijn PPC verkopers geworden of aan het worden; waarbij vacaturesites de grootste klanten zijn. Tenslotte wordt hiermee traffic gekocht; en dat is voor vacaturesites natuurlijk het enige wat telt.
    Zoals ik al eerder heb betoogd is Google (of Bing) in potentie natuurlijk de grootste vertical search engine voor banen; maar dan moeten ze nog wel wat stappen maken.

  • NilsR
    says:

    Hi Marc,
    ik denk dat je eental belangrijke nuances mist in je betoog: een goede vertical voegt zowel voor de eindgebruiker als de adverteerder waarde toe door transparantie en effeiciente te creeren in het zoekproces. Compleetheid van aanboid is hier een eerste; de werkzoekende hoeft minder sites af  te struinen. Begeleiding tijdens het zoekproces is een tweede; welke criteria zijn relevant om een beslissing op te baseren en hoe zoek ik daarop?
    Dit alles resulteert in een betere beslissing in minder tijd voor de werkzoekende en betere leads voor de adverteerder.
     
    Praat eens met Bas, die heeft er goed over nagedacht, zo weet ik.
     
     

  • Michel Rijnders
    says:

    Hallo Marc,
    Je gaat naar mijn idee wel wat te kort door de bocht. Een goede vertical kopieert niet meer content en parasiteert niet meer dan zoekmachines zoals Google of andere zoekmachines?
    Diverse verticals verkopen ook geen posities, maar gewoon advertenties om de resultaten heen (zoals ook bij zoekmachines). Of zie je in algemene zoekmachines zoals Google dezelfde bezwaren?