Monster’s MEI van juli: bijzonder

Logo Monster De Monster Employement Index (MEI) over juli 2009 voor Nederland is verschenen. Voor regelmatige lezers van RecruitmentMatters is ondertussen bekend dat de MEI een weinig betrouwbare barometer van de stand van de arbeidsmarkt is; hoewel de nodige media de cijfers kritiekloos innemen, tot en met het FD

Treurig, maar het gaat mij deze keer om iets heel anders. Want zoals gebruikelijk staan er in de MEI ook een paar zinnen van Diana Krieger (general manager Monsterboard Benelux), En die paar zinnen zijn deze keer wel heel optimistisch!

Dit is wat Krieger zegt:

Dutch hiring conditions showed encouraging signs of stabilisation in July as online job availability rose for the first time since March 2008.

The latest reading suggests that Dutch employer demand for workers is bottoming out amid improving confidence in the overall economy

Nou heeft Krieger zonder enige twijfel een positieve outlook op het leven; maar de vraag is of zoveel optimisme ten aanzien van de stand van onze arbeidsmarkt wel gerechtvaardigd is.

De uitzendcijfers geven tenslotte geen enkele reden tot jubel; en dat blijft toch de kanarie in de mijn. En die kanarie hangt nog steeds ondersteboven. Arm beestje…

Verder zijn er uitsluitend sombere berichten over een tweede ontslaggolf die Nederland dit najaar zal treffen. Een ontslaggolf die slechts teniet kan worden gedaan door massale (tijdelijke) uitval van werkenden als gevolg van de angstaanjagende Mexicaanse varkenspandemie; waardoor allleen de oudjes nog in staat zijn om door te ploeteren. Er is zelfs al een intermediair die 55 plussers aan het ‘verzamelen’ is! Maar dit terzijde…

En dan gaat in 2010 de overheid ook nog eens gezellig met de kaassschaaf over haar eigen formatie heen; met als gevolg een groeiend aantal werklozen. Slechts UWV (WERKbedrijf) zal aan deze kaalslag ontkomen.

Dat alles zal geen positief effect hebben op de hiring conditions in de komende maanden. Evenmin zal hiermee de online job availability structureel gaan toenemen. Integendeel.

Het lijkt me dan ook eerder dat we deze zomer als adempauze gebruiken voor de volgende duikeling. Wat betekent dat de wervingsbehoefte van de Nederlandse werkgevers nog lang niet het stadium van bottoming out heeft bereikt. Hoe graag ik dat ook zou willen geloven.

Geef een reactie