Vier grote uitzenders vergeleken

Altijd leuk, een bake-off. Dit keer op basis van de resultaten van de grote uitzendbureaus over het 2e kwartaal van 2009. Eerst even de omzetten over dat kwartaal, vergeleken met de omzet in hetzelfde kwartaal in 2008 (in blauw):

image

Niet fijn natuurlijk, maar de verhoudingen zijn duidelijk. Adecco is de grootste en Randstad is de nummer 2 van de wereld. Manpower bezet de derde plaats; USG People is een kruimeltje in dit verband, maar natuurlijk we een grote jongen in ons eigen landje.

Maar veel interessanter dan de omzetten zijn natuurlijk de rendementen. En daarbij heb ik uitsluitend gekeken naar het bruto resultaat; oftewel de omzet onder aftrek van directe kosten. Die directe kosten betreffen voor de kosten van het personeel op de vestigingen; de grootste kostenpost van een uitzendclub.

Alle uitzendbureau’s hebben gigantisch in hun directe kosten gesneden. Maar desondanks zijn er toch nog forse verschillen. In onderstaande grafiek is de afname van de directe kosten als een percentage weergegeven+

image

Oftewel, Manpower heeft het diepst in eigen vlees gesneden; USG People het minst. Zou dat laatste soms een reden voor het vertrek van Icke zijn geweest? Was hij niet bereid de draconische maatregelen te nemen die zijn collega’s bij de andere uitzendbureaus wel namen?

Onwaarschijnlijk, want het bruto resultaat van USG People ziet naar verhouding goed uit:

image

Ranstad doet het hier duidelijk het beste. Ten opzichte van het 2e kwartaal van 2008 daalt de brutowinst met ‘slechts’ 36%. Maar ze wordt echt op de voet gevolgd door Adecco en USG People.

Ondanks de ferme personeelsreductie weet Manpower het niet droog te houden. Haar resultaatontwikkeling is aanzienlijk slechter dan de rest.  Blijkbaar is Manpower gewoon te laat begonnen met snijden? Wat wel heel apart is voor een Amerikaans bedrijf.

Geef een reactie