Layar gaat voor world domination

Logo en logotype Layar Vandaag was Layar zelfs nieuws op Radio 1 met de aankondiging dat net Nederlandse bedrijf global gaat. Voor wie het nog niet weet: Layar is een platform voor mobiele telefoons (met camera en GPS) waarmee allerhande informatie op je scherm kan worden getoond als je met de camera om je heen ‘kijkt’.

Zo kan je ‘zien’ waar een pinautomaat is, welke huizen in de buurt te koop staan (inclusief allerlei aanvullende informatie), etc.

De informatie wordt dus in een transparante laag over het beeld van de camera getoond. En je kan natuurlijk meer transparante laagjes over elkaar heen laten zien. Buitengewoon interessant.

Zo zijn er eindeloos veel mogelijkheden te verzinnen; in principe zou ik op zoek kunnen zijn naar een restaurant om te eten en tegelijkertijd kunnen zien dat hetzelfde restaurant een vacature voor een chef-kok heeft. Wat een bummer kan zijn als er net zou willen gaan eten…

Layar is op dit moment alleen voor Android beschikbaar, maar binnenkort blijkbaar ook voor de iPhone. En dat laatste lijkt me toch wel even schrikken. Bijvoorbeeld voor Lokloq; die een ‘white lable’ mobiele recruitment applicatie ontwikkelt.

Of zou Lokloq juist gebruik kunnen maken van Layar? Dan zou het allemaal ineens veel makkelijker worden. Volgens Trulia had het bedrijf maar 3 uur nodig om hun eigen laag te bouwen voor Layar. En dat is natuurlijk retesnel! Misschien ook iets voor de iPhone applicatie van Nationale Vacaturebank.

Geef een reactie

9 Comments
  • David
    says:

    @michel

    Toekomstmuziek. Zo te zien is het huidige concept gebaseerd op vast objecten icm google maps en plaatsbepaling. Je denkt toch niet dat deze app informatie tevoorschijnt tovert obv object / gezicht herkenning? Want als dat zo is, moet deze app zonder gps werken, en dat is dus niet zo.

  • David
    says:

    Het is wel grappig, maar wat voor toegevoegde waarde heeft het icm recruitment? Niets. Het is een gadget.

    Voor de huizenmarkt is het handig. Een stadstour, leuk. Maar verder? Ben benieuwd hoe snel deze app je baterij leeg trekt.

  • Michel Rijnders
    says:

    Ik zou de toepassing niet direct zoeken in het vinden van vacatures, maar inderdaad informatie over projecten, zichtbare vakinhoud, inzet op banenbeurzen en straks helemaal gaaf natuurlijk als je bedenkt dat de stap waarin sociale netwerk informatie aan real life personen gekoppeld kan worden. Nog even gezichtsherkenning verder ontwikkelen en: “Die persoon die je nu ziet ken je via … en staat open voor career opportunities” 🙂

  • Bas van de Haterd
    says:

    Ik zie wel mogelijke toepassingen voor AMC. Een tour van b.v. Imtech door een gebied waar men veel gedaan heeft (denk de Arena) met layers van ‘dit is door ons gedaan, daar hebben we X gedaan’.
    qua vacatures zijn er ook wel mogelijkheden denk ik, maar het punt is dat iemand dat dan aan zou moeten zetten (op weg naar huis: hier is die vacature, etc). Kan wel, maar ik zie nog weinigen het doen inderdaad.

  • Jeroen Hoekstra
    says:

    @Gijs Bos. Ik kan me wel voorstellen dat het een interessante tool is voor uitzendbureaus die vaak zonder afspraak langskomen. Als het mogelijk is te zien bij welk bedrijf ze vacatures hebben. Je gaat op een industrieterrein staan scant even en ziet bij welk bedrijf je naar binnen moet stappen om een vacature op te halen. Zelf ben ik er geen voorstander van, maar dan kom je op de discussie van kwaliteit van dienstverlening. Je moet je namelijk verdiepen in een klant en inschatten of je van toegevoegde waarde kunt zijn. Maar dat is een andere discussie

  • Gijs Bos
    says:

    Ik was er gisteren bij en erg enthousiast over de presentatie. Toch vraag ik me af hoe relevant het is voor recruitment. Hoe vaak gebeurt het je dat je ergens loopt en je afvraagt: “goh, zou ik op deze locatie kunnen werken?”, want dat lijkt me de meest voor de hand liggende applicatie. Wat zou wel een interessante toepassing van AR zijn?