DPA: een rood fonteintje…

image Hoe gaat het in werving & selectieland? Nou, niet zo lekker natuurlijk. Ik hoor tenminste voldoende bloederige verhalen over dat deel van de markt.

En ook DPA ontsnapt daar natuurlijk niet aan. Sterker nog; de cijfers van deze recruiter zijn sterk rood gekleurd; hoewel ze dat een jaar geleden overigens ook al waren..

Over de eerste zes maanden van 2008 was het verlies EUR 1,2 miljoen op een omzet van EUR 36,8 miljoen. En voor het eerste halfjaar van 2009 is het verlies opgelopen tot EUR 2,3 miljoen bij een omzet van slechts EUR 28 miljoen.

Oftewel een groei van het verlies met EUR 1,1 miljoen terwijl de omzet met bijna EUR 9 miljoen is gekelderd. Hier is dus zwaar gesneden in de personele kosten. En dat blijkt ook; want de directe kosten zijn van EUR 27,2 naar EUR 22,6 terug gegaan; oftewel EUR 4,6 miljoen minder. Dat zijn heel wat consultants die het pand hebben moeten verlaten.

En dat feit levert weer een prachtig staaltje corporate speak op; van Roland van der Hoek (voorzitter RvB van DPA):

De kosten zijn beter in lijn gebracht met de omzet […]. Dit geeft ons een sterkere uitgangspositie om de komende periode onze propositie in de markt verder uit te bouwen en ons te versterken voor het moment dat de markt weer aantrekt

Laten we deze maar plaatsen in de categorie elk nadeel heb z’n voordeel. Maar als je de uitspraakt analyseert klopt er echt geen barst van. Ik krimp in en tegelijkertijd bouw ik mijn propositie uit? Wie verzint toch dit soort teksten? Brrr…

Overigens staat Van der Hoek hier niet alleen in; want in de afgelopen weken heb ik de bovenbazen van USG, Manpower, Randstad en Adecco allemaal vergelijkbare statements horen maken. Zijn het soms papegaaien in grijze pakken?

Geef een antwoord

2 Comments