Social media rapportages

um-announcement-400x232Universal McCann (universalmccann.com) geeft periodiek een rapportage uit over het gebruik van social media wereldwijd. Via frank-ly.nl kom ik in digitale aanraking met nummer 4 van de reeks.

Het stuk staat vol met statistieken over het wereldwijde gebruik van social media, en heeft voor deze editie 22.729 internet gebruikers (leuk weetje: het geschatte aantal internet gebruikers wereldwijd ligt nu op 625 miljoen mensen) in 38 landen geïnterviewd.

Belangrijkste uitkomsten

Het percentage van internet gebruikers dat een profiel op een social netwerk heeft aangemaakt, groei aangegeven per jaar.

growth_over_yearswave4-400x111

“Een opmerkelijk inzicht van het rapport is dat consumenten in de loop der jaren niet minder zijn gaan bloggen of foto’s delen, maar feit is wel dat deze activiteiten steeds meer op platformen als Facebook zijn gaan plaats vinden en hierdoor verschuiven van platformen als Blogger en Flickr.”

growth_wave4-400x211

Nog een rapport

Op molblog.nl lees ik over een ander onderzoek. Van BIG Research. BIG heeft eveneens wat cijfers gepubliceerd over het gebruik van social media. Daarin is opvallend dat de Facebook gebruiker gemiddeld 37 jaar oud is, dat MySpace-gebruikers minder verdienen dan het modale inkomen in de V.S., dat 72.2% van de Twitteraars is ook te vinden op Facebook en dat vrouwen vaker gebruik maken van social media dan mannen.

ScreenHunter_01_Aug._17_16_.07_

ScreenHunter_02_Aug._17_16_.12_

Molblog schetst vervolgens treffend de profielen van social media gebruikers:

“Facebook: Een blanke vrouw van 37 jaar die veel smst en af en toe op Myspace profielen bekijkt.

Linkedin: Een 40-jarige, blanke man met een hoog inkomen, die graag op Facebook berichten verstuurt.

Twitter: blank persoon die zowel man als vrouw kan zijn. Leeftijd: rond de 35 jaar en hij/zij verdient evenveel als Facebook gebruikers. De Twitteraar is in de gehele social media actief.

Blogs: de 36-jarige vrouwelijke, blanke blogger leest graag de weblogs van anderen. Dit vindt ze zelfs nog leuker dan haar Facebook pagina te bekijken.”

Herkenbaar

De uitkomsten van het BIG onderzoek doen me sterk denken aan een rapport wat ik hier eerder heb besproken, van Anderson Analytics. Daarin werd o.a. het volgende gesteld:

De gemiddelde Facebooker is ‘more likely’ getrouwd (40%), blank (80%) en aan het rentenieren (6%) dan een Twitteraar of MySpacer. Ze hebben het op één na hoogste inkomen ($61,000) en hebben gemiddeld 121 connecties. Ze zijn wat ouder en late adopters. (…)Het gemiddelde inkomen (op MySpace, red.) is met $44,000, het laagst.

Interessante stof, dus. Vooral voor marketeers en, jawel, recruiters.

Geef een reactie

1 Comment