En vandaag is er in de categorie Geboortes ook nog een nieuwe online recruitment site van eigen bodem te melden: WerkenbijMerken.
Volgens het persbericht is deze site: […] een nieuwe startpagina, bedoelt voor iedereen die zich oriënteert op de arbeidsmarkt. Bijzonder is de match op bedrijfscultuur en merkbeleving: de mens en het bedrijf staan centraal, niet de vacature.
Oke, ik weet niet welke ambitie de term een nieuwe startpagina schuilgaat. Laten we de focus maar leggen op wat de site bijzonder zou moeten maken: de match op bedrijfscultuur en merkbeleving
De homepage
Dit is de pagina van WerkenbijMerken:
Alles lijkt te draaien om de Hey Profiler. En wat is dat dan wel? Nou, het volgende: Hey Profiler is een hulpmiddel om concreet invulling te geven aan je Personal Brand.
Zijn we nog wakker? Kan het niet wat duidelijker? Nou, laat ik het maar proberen. Hey Profiler is een vragenlijst. En het resultaat van die vragenlijst zijn Mijn merkprofiel en Mijn CV plus.
Mijn merkprofiel
Allereerst krijg ik dit te zien:
Dit is mijn merkprofiel; oftewel bedrijven waar ik het best mee match. Overigens zijn de verschillen tussen de bedrijven marginaal en is het aantal bedrijven zeer beperkt. Dat laatste heeft ongetwijfeld te maken met de recente geboorte van WerkenbijMerken.
Verder wordt mij ook nog even uitgelegd in welke werkomgeving ik mijn het prettigst voel. Waarvoor dank.
Mijn CV plus
En dit is het tweede onderdeel wat ik te zien krijg:
Tja, ik weet niet precies wat er zo plus is aan dit CV, maar hier gaat mijn hart toch echt niet sneller van kloppen. De zoveelste profielpagina waar ik van allerlei zaken in zou moeten vullen. Wat een sneue bedoening.
Overigens wordt al dit sneus in het persbericht als volgt omschreven: Na de match krijgt de aangemelde bezoeker direct online de beschikking over een Hey Profiler pagina. Waarmee deze eenvoudig en gemakkelijk zijn online arbeidsmarktprofiel beheert en regisseert
Wat een onzin! Heeft de maker al van LinkedIn gehoord? Hoeveel profielpagina’s denkt deze maker dat ik wens te onderhouden?
O ja, volgens WerkenbijMerken is er een groot voordeel; want via de site ontmoeten employer brand en personal brand elkaar […] zonder tussenkomst van derden, zoals werving -en selectiebureaus.
Wie zou dit soort geraaskal toch altijd weer verzinnen? Brrr…
Achtergrond
WerkenbijMerken is groots opgezet. Zo is er de Werken bij Merken Holding BV waar onder een tweetal BV’s vallen: Werken bij Merken en Hey Profiler.
Enig aandeelhouder in Werken bij Merken Holding BV is Twingo BV, met als enig aandeelhouder Bjorn Twingo Veenstra die volgens zijn LinkedIn profiel precies een jaar founder and director van werkenbijmerken.nl en heyprofiler.com is.
Voor een me-too personal branding site is een jaar voorbereiding toch wel erg veel… Zeker als je ziet wat er wordt getoond wanneer je naar de privacy verklaring van de site navigeert:
Conclusie
Het is zonder meer moedig te noemen om in een krimpende arbeidsmarkt een ‘nieuw’ online recruitment initiatief te starten.
Maar moed staat niet gelijk aan toevoegde waarde. En WerkenbijMerken mist ten enen male toegevoegde waarde. Zoals vrijwel alle personal branding sites die graantjes van het LinkedIn succes proberen mee te pikken.
En het lijkt wel chronisch te worden; maar ook bij deze site kan ik niet vinden hoe mijn profiel kan worden verwijderd…
Bas van de Haterd
says:Ik had al een tijdje gehoord dat het initiatief eraan zat te komen. Het zou naar ik vernomen had vooral gaan om sterke merken op de arbeidsmarkt die van elkaar onderscheiden zouden worden. En wat zie ik tot mijn verbazing:
Content (is dat bij of via), Kas Bank (hoe sterk is dat merk?), Stevensvandijk (wie?), enrichtment technology (nooit van gehoord), Welten (ook niet het sterkste merk volgens mij), Jan (ook nooit van gehoord, accountants blijkbaar), ECN, Yokogawa en Talent&pro….
Ik heb het even getest, ik zie niet met wie ik op 1 match (het plaatje is te klein en kan niet vergroot worden en de mouse over ‘klik hier voor profiel’ is niet klikbaar in firefox. Dit zelfs na registratie en bevestiging per mail.
Zeer gebruikers onvriendelijk dus. Een quick match waar je je al voor moet registeren…