Klout is Konfronterend

logo copyMarc is ook verslaafd aan Twitter. Hoe ik dat weet? Hij stuurde me klout.net door. En Klout ‘measures influence across the social web’, vooral via je Twitteraccount. Leuk feitje: Klout is aan het meten geslagen omdat ze geloven dat iedereen die online content creëert, invloed heeft. Ze willen die invloed in kaart brengen en hopen dat het vervolgens effectiever gebruikt gaat worden.

Bovenal is het natuurlijk een leuk testje. En ik ben nieuwsgierig.

Social graph
“Klout allows you to track the impact of your opinions, links and recommendations across your social graph. We collect data about the content you create, how people interact with that content and the size and composition of your network. From there, we analyze the data to find indicators of influence and then provide you with innovative tools to interact with and interpret the data.”

Goed ik ga beginnen. Ik maak een account aan, vul mijn e-mail adres is en klik op ‘generate’.

“Your profile has not been indexed yet. You have been added to our queue and will be processed as quickly as possible. We will be performing a comprehensive search of Twitter to calculate your reach and to analyze who specifically you influence and who influences you.”

Een kwartiertje later heb ik al de uitslag. Ik ben een connector, zo blijkt.

Picture 5

Picture 6

“You are a constant source of information to your friends and co-workers. There is a good chance that you probably introduced several of your friends to Twitter. Your taste and opinion is respected and your judgment is trusted.”

Rechtsbovenin zie ik dat mijn ‘Klout Score’ 31% is. Dat klinkt, wel, laag. Om mijn score omhoog te krijgen moet ik Twitter ‘on a regular basis’ gebruiken (wat doe ik nu dan?), interessante dingen zeggen (idem?) en met andere mensen ‘engagen’. Maar deed ik dat niet al, als connector?

Hoe gaat de berekening in z’n werk?
Klout meet 25 variabelen, in de volgende categorien:

‘Engagement’
– Hoe divers is de groep die je reply’s verstuurd
– Ben je een zender of een conversator?

‘Reach’
– Zijn je tweets interessant en informatief genoeg om een publiek op te bouwen?
– Hoe ver reist je content via Twitter?

Picture 8

‘Velocity’
– Hoe likewise is het dat je ge-RT wordt?
– Word je vaak ge-RT? En wie doen dat? Steeds dezelfde mensen?

‘Demand’
– Hoeveel mensen moest je volgen om je huidige aantal volgers te krijgen?
– Beantwoorden veel mensen je ‘volggedrag’ door jou ook te gaan volgen?

‘Network Strength’
– Hoe invloedrijk zijn de mensen die je reply-en?
– Hoe invloedrijk zijn de mensen die je RT-en?

‘Activity’
– Tweet je te veel of juist te weinig?
– Zijn je tweets effectief in het genereren van nieuwe followers, retweets en replies?

Picture 7

Verwacht veel verantwoorde tweets van mij. Geen ginnegapjes meer tot de teller op ten minste 70% staat. En het ziet er naar uit dat ik niet meer mag engagen met @KaatMossel, @Vincentariens en @rvandenhoff. Waar is de tijd gebleven dat tweeten ook echt leuk was?

Geef een reactie

5 Comments