Anderson Analytics positioneert zichzelf als de next-generation research company. Prima. En ze hebben natuurlijk ook nog een weblog, gevuld door oprichter Tom Anderson. Ook prima. En op hun weblog komen ze met interessante statistieken, zoals deze:
Deze grafiek toont het gebruik van sociale netwerken per leeftijdsgroep; voor een viertal netwerken.
Op zich zeer interessante informatie; maar ik weet niet hoe het is verzameld. En de blog posting maakt daar ook in het geheel geen melding van. En dat terwijl de website van Anderson Analytics ronkt over de eigen kwaliteit:
Anderson Analytics combines the efficiency and experience found in large firms with the rigorous methodological understanding of academia and the creativity found only in smaller firms
Even los van de inhoudelijke juistheid van deze claim kan ik nergens terugvinden hoe de informatie is verzameld. Niet zo professioneel… En heel erg jammer; want hiermee is onduidelijk geworden of de onderliggende data betrouwbaar is.
En dat wordt nog veel vervelender omdat Anderson Analytics bovenstaande grafiek ook nog eens heeft verdeeld naar mannen en vrouwen; waarbij buitengewoon interessante verschillen te zien zijn:
Voor marketeers is dit ongetwijfeld informatie waar ze hun vingers bij aflikken. De vraag is alleen of die informatie klopt.
Anderson Analytics zou er daarom goed aan doen om een verantwoording toe te voegen. Daar zouden ze heel veel mensen blij mee maken! In ieder geval ondergetekende.
Marc Drees
says:@Ernst:
Het gaat ook over Anderson Analytics maar het is niet hetzelfde onderzoek; in Business Week wordt gesproken over een onderzoek uit begin juli.
Ernst Snijder
says:Marc,
Als wij het over hetzelfde onderzoek hebben, wordt e.e.a uitgelegd op BusinessWeek inzake werkwijze en aanpak:
“Anderson conducted the study online in June with 5,000 demographically representative respondents, and then went in-depth with 1,250 of them”
Zie anders BusinessWeek