Vorige week stuurde iemand, die zich had opgegeven voor een watvindikvanjou.nl check, mij een powerpoint presentatie van zijn cv mee. Dit alles voor een beter overzicht en een relevantere uitkomst van de check. Ik was (blij) verrast.
Ik stuurde zijn pp-cv door naar mijn recruiter collega’s, met de vraag wat zij ervan vonden. Ik wilde meningen, geen bemiddeling (de afzender, Emile van der Linde, is namelijk eigen baas). De reacties kwamen op het volgende neer. Een cv in powerpoint is niet gangbaar en daarom niet handig voor recruiters die werken met recruitmentsystemen (lees: bijna alle recruiters). Collega Koen Roozen stuurde me bovendien bij wijze van reactie ‘death by powerpoint’ terug. De algemene conclusie was: leuk, mits er goed gebruik is gemaakt van de mogelijkheden van powerpoint. Maar altijd in combinatie met een cv in PDF of Word.
Emile van der Linde zegt zelf het volgende over zijn keuze: “mijn cv benut ik alleen voor interim- en project opdrachten. Ik ‘solliciteer dus nooit naar loondienst functies’. En ik gebruik de powerpoint omwille van mijn werk; het valt meer op en is ‘beetje tegendraads’. Recruiters die mijn resume zien, herinneren mij zich nadien omdat het anders is. En het past primair meer bij mij – ik heb zelf graag beeld in gesprekken met mensen. Over hun wensen, passie en doelen.”
Ik hoop nooit een cv te hoeven maken, ‘men’ kan alles over mij vinden op het wereld wijde web. Maar als het zou moeten, vind ik het wel een leuk idee van Emile om zich te presenteren via, wel, een presentatie. Nu heb ik een hekel aan PowerPoint, maar een leuke animated PDF moet kunnen.
Tessa Faber
says:thanx Mark 😉
Mark
says:Ah, na alle onzinnige posts te hebben doorgenomen – en dan met name het dispuut over PPP, PPT, PPS, heerlijk.. – heeft Tessa het tenslotte écht begrepen… komt ie:
“een cv is en blijft een kwestie van persoonlijke smaak.”
Tessa Faber
says:Leuke discussie over het onderwerp dat mij altijd aan het hart gaat…
Maar na ruim 22 jaar ervaring in het pimpen van mijn eigen cv en het jarenlang als recruiter lezen van saaie cv’s en intervisie met vakgenoten is er maar 1 conclusie: een cv is en blijft een kwestie van persoonlijke smaak.
Er zullen nu eenmaal altijd recruitment systemen bestaan en recruiters die alleen maar binnen de lijntjes kunnen en durven te kleuren en recruiters die wel verder kijken dan hun neus of systeem lang is. De een houdt van conventioneel en de volgende kan het niet kleurig, doordacht en verleidelijk genoeg. Daarin is er natuurlijk ook nog een groot verschil tussen corporate recruiters die tegelijk bezig zijn met de branding van hun eigen organisatie en de intermediair die veel meer in de conventionele hokjes moet denken om zoveel mogelijk organisaties te kunnen aanspreken.
Maar omdat het cv altijd een kwestie van persoonlijke smaak is, zorg er dan in ieder geval voor, dat je cv wel 100% bij jouw persoonlijkheid en stijl past. Als de recruiter / lezer dan niet gecharmeerd is van de cv, in wat voor vorm dan ook, dat weet je in ieder geval vrijwel zeker dat de organisatie ook niet bij jou past als persoon……
Roy Voogd
says:@Niels
“Wij” en “Zij” is misschien iets te geforceerd gedacht (zoals ook mijn eerdere reactie uiteraard wat gepolariseerd is). Ik ben zelf altijd een heel groot voorstander van heldere communicatie. En daarbij geldt meestal dat de recruiter het eerste signaal uitzendt en de sollicitant reageert.
Je krijgt wat je vraagt, da’s een nog altijd actuele oude wetmatigheid. Zoek je traditioneel, maak dan duidelijk dat je geen verandering duldt en vraag dan traditioneel. Zoek je vernieuwing, vraag dan ook creatief (en daag daartoe misschien zelfs een beetje uit!).
C’est le ton qui fait la musique! Dus vooraf bedenken hoe je muziek wilt maken. Dat geldt voor ‘Ons” én ‘Hen”. Sluit ’t aan, dan heb je een match.
Niels Jordens
says:“Wij” kunnen vinden dat een ppp van creativiteit en lef getuigd en onder omstandigheden misschien ook wel een goed middel om de boodschap over te brenegn cq. te ondersteunen. Is objectief misschien ook wel zo. “Wij” kunnen ook vinden dat recruiterend NL achterblijft als men hier niet mee om kan gaan (en in heel veel andere aspecten). Maar de wereld waar je mee te maken hebt is de wereld zoals die is, niet altijd zoals we willen dat die is. In de tussentijd getuigt het van realiteitszin, inlevingsvermogen en gewoon fatsoen als je ook een keurig print CV overlegd. En/en lijkt me prima. Doe dan maar ouderwets .doc trouwens….
Bas Westland
says:Volgens mij is een CV niets anders dan een middel om iemand te verleiden om je uit te nodigen voor ene sollicitatiegesprek. Het moet dus nog wat te raden overlaten en nieuwsgierig maken (daarom haat ik ellenlange CV’s).
Als je die lijn doortrekt naar deze discussie moet je je dus als verleider afvragen of de te verleiden persoon (de recruiter of de hirning manager) hier ontvankelijk voor is. Met een beetje research (wie-o-wie, Twitter, Linkedin, Google, of zo iets geks als bellen ;-)) weet je dat zo.
Vervolgens kies je het passende format, toch? En als je daan een ppt, ppp of wat dan ook maakt is het gewoon slim om hem in een pdf te gieten. Is wel zo handig voor de systemen ja…maar ook voor jou als kanidaat. Want als je het niet wordt op deze functie wordt je namelijk wel gevonden als de recruiter een query doet bij en nieuwe vacature. Een goede balans tussne pragmatisme en idealisme/innovatie is mijn devies.
Floor Drees
says:klinkt goed, Raoul!
Raoul van Heese
says:@ “En als het nu een begeleidende presentatie is, die uitlegt waarom bepaalde stappen zijn genomen in de loopbaan? Om een rode draad te presenteren? Een passie te verwoorden?”
Prima! Als het middel mij precies kan vertellen wie ik voor me heb zitten, wat hij wil, hoe hij zijn werk gaat doen, juich ik een PPP toe. Het gaat om het doel/resultaat.
Een salesmanager (in een 2de gesprek) heeft mij met een ‘slide show’ duidelijk gemaakt wie hij is, wat hij wil met mijn bedrijf en hoe hij werkt. Binnen 15-20 minuten hadden we beide helder dat we geen match hadden. Allebei gelukkig.
Floor Drees
says:Bedankt voor de reacties Martijn en Roy! Ik ben het er uiteraard mee eens dat een beetje creativiteit vereist is.
Floor Drees
says:@Rob
Nu snap ik ‘m
@Marc
En als het nu een begeleidende presentatie is, die uitlegt waarom bepaalde stappen zijn genomen in de loopbaan? Om een rode draad te presenteren? Een passie te verwoorden?
Roy Voogd
says:PS @Marc
En -o ja- PPP staat voor PowerPoint Presentatie in het algemeen. Daarbinnen heb je de mogelijk om je presentatie weg te schrijven als een open presentatie die de mogelijkheid geeft om aanpassingen te doen of als een afgesloten presentatie. Die eerst krijgt de extensie .PPT en die tweede .PPS. Misschien goed om te weten alvorens je te kleine details in een verder waardevolle post wil corrigeren.
Roy Voogd
says:@marc
Met alle respect: wat een bullshit en gebrek aan inlevingsvermogen. Wellicht werkt dit zo voor jou (want zo heb je dat nu eenmal in de prehistorie geleerd…), maar in mijn beleving zou het er bij een sollicitatie vooral om moeten gaan of er een potentiele relatie opgebouwd kan worden. En goede fit komt altijd van 2 kanten. Als je je daarbij als werkgever of recruiter a priori geforceerd inkadert, dan stuur je ook aan op een ingekaderde samenwerking.
Ik zelf zoek altijd liever naar iemand (zeker in het [pre]sales-traject) die out of the box durft te denken. Als je verder wilt komen is dat een vereiste. Als je in stand wil houden natuurlijk niet, maar ook dat is een keuze. Ik kan me dan ook voorstellen dat die creativiteit van Emile van der Linde jou niet zou passen, aangezien je er meteen al het predikaat luiheid en dodelijk voor de functie op plakt en je met die oogkleppen verder kijkt. Daarmee is de potentiele relatie al gedoemd te mislukken.
En misschien maar goed ook, want ik schat zomaar in dat de creativiteit van juist iemand die durft af te wijken zou wegkwijnen bij werkgevers of projectmanagers die daar niet voor open kunnen, willen of mogen staan.
Martijn Betgem
says:@ Floor. Goeie post overigens!
Martijn Betgem
says:Bijzonder dit “Een cv in powerpoint is niet gangbaar en daarom niet handig voor recruiters die werken met recruitmentsystemen (lees: bijna alle recruiters).”. Las eergisteren een blog op Bas zijn site over vernieuwing en het mogelijk verdwijnen van het cv. Met dit conventionele gedrag (en daarop volgende dito systemen) komen we geen steek verder. Blijft dus gewoon A4-tjes verzenden, zwart/wit. Misschien hier en daar met een kleurtje.
Raoul van Heese
says:Ik ben gestopt met lezen bij de volgende zin…
“en daarom niet handig voor recruiters die werken met recruitmentsystemen”
Een paar dagen (en posts) terug roepen alle recruiters schande over de wijze waarop Annelien Jordense (van die ‘Pitch’ post) wordt ‘gegijzeld’ door systemen en standaarden van recruiters en bureaus. De algemene schaamte van de recruiters was zoiets van ‘fuck that system! en wij hebben wel plaats voor authenticiteit en verrassingen.
En nu past een PPTeetje weer niet in het systeem 🙁
Waar draait het nou om bij recruitment?
Marc Drees
says:In de prehistorie; ik werkte toen nog bij Vierhand als ICT manager, had ik een gesprek met een sollicitant. Die in plaats van een CV een PPT (geen PPP…) bij zich had.
Dramatisch.
Een CV is geen presentatie. En een PPT met alleen maar tekst is evenmin een presentatie. Een CV presentatie is luiheid van de kandidaat. En luiheid in het presales traject is dodelijk.
Rob van Elburg
says:@Floor
Goed stukje van je hierboven. Het CV tegenover een PPP .
Ik mijmer hierboven een beetje door op theorie vs praktijk in recruitment.
Deze verschillen wel eens en veranderingn en aanpassingen kunnen dan soms langer duren dan we allemaal wensen en hopen.
Hopelijk zo duidelijker?
Floor Drees
says:Eh. Rob. Zou je nog een keer kunnen proberen je reactie te geven? Ik snap namelijk niets van deze variant.
Rob van Elburg
says:En dat houd je het nog in recruitment kringen. Gaan deze overstag dan is het de beurt aan vacaturehouders en managers etc. Heel veel succes daar dan mee.
Trek je dit door dan kan je dit zelfs vertalen naar de iphonende recruiter, die in een gesprek langs allerlei social network sites “shopt” (mits qua wetgeving etc toegestaan), waarna ook die manager weer om een print CV zal vragen.
Laatst een soort van ideaal online profiel gezien. Eerste opmerking bij de comments was of de toevoeging van een printable CV niet wenselijk was. Hier trouwens niets nieuws. In ’95 werd al gezegd dat de HTML site het CV zou verdringen.
Benieuwd hoeveel lezers hier al structureel zonder CV, recruitment bedrijven.
Zo zijn er 1001 voorbeelden van 2.0 ontwikkelingen die “vastlopen” in de totale beleveniswereld van recruitment & HRM. Hier gaat het dan nog maar om het CV.
Early adapting van al die ontwikkelingen overlaten aan onderzoekers en marketeers. Vertalen van inzichten etc dan vooral overlaten aan recruiters. Die nemen de know how vanuit een recruitment afdeling mee, en kunnen hierdoor veel beter bepalen wat haalbaar, toepasbaar en bovenal winstgevend is. Je kan wel zeggen de Mount Ventoux opfietsen zwaar is, maar als je het nooit hebt gedaan, en dus nooit hebt beleefd, dan heb je dus eigenlijk geen idee hoe het in het echt is.
Uiteindelijk wordt natuurlijk alles anders. stilstand is achteruitgang. Pas sinds kort is er een EU CV. Een standaard formaat dus. Kwestie van tijd voor dit geplaatst gaat worden in een standaard online profiel. Voordat dit algemeen goed is, hoop ik niet dat Al Gore gelijk gaat krijgen.