TalentSeekr: Knollenstein revisited?

Logotype TalentSeekrVandaag stond er een uitgebreid stuk op TechCrunch over TalentSeekr. En terwijl ik aan het lezen was had ik een enorme deja-vu, want dit lijkt in veel op Knollenstein!

Zoals de naam al suggereert claimt TalentSeekr het talent op te zoeken. Want de beste kandidaten komen natuurlijk nooit op een vacaturesite. Volgens TalentSeekr wel te verstaan.

Homepage
Dit is de homepage van TalentSeekr:

TalentSeekr | Homepage
Nou, de propositie is duidelijk: meer/betere resultaten voor minder geld. En wie wil dat nou niet? Dit is hoe TalentSeekr zichzelf omschrijft:

TalentSeekr provides employers with the tools required for attracting talented passive job candidates while avoiding undesired attention from unqualified active job candidates.

Dat is knap, maar hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar? Helaas, dat kom ik niet te weten, want als ik op de link Product tour klik krijg ik dit te zien:

TalentSeekr | Contact informatie
Ja, daar schiet ik natuurlijk niets mee op! Dan maar de intro bekeken, maar daar leer je ook niet veel van. TalentSeekr claimt dat zij de 70% van de Internet audience bereiken die nooit via vacaturesites of recruiters kunnen worden bereikt:

TalentSeekr | Demo

Stevige claim, vooral als je daarbij die unqualified active candidates ook nog eens zegt te vermijden. Dat is wel heel erg knap. Maar dat maakt me des te nieuwsgieriger naar hoe ze dat nou werkelijk doen. Of dat dit gewoon een enorm rookgordijn is.

Dan maar teruggevallen op het artikel in TechCrunch:

TalentSeekr creates and tests multiple ads across the Web—social networks, blogs, forums, search engines, you name it. Based on the response rate and quality of the applicants that come through the ads, TalentSeekr optimizes the mix of ad types (banner, text, video, creative elements) and placement.

Ahh, dat klinkt heel logisch en eenvoudig. Maar is dat het ook? Response rate is objectief te meten, maar kwaliteit van de kandidaat? Dat is al een stuk minder eenvoudig; vooral als rijp en groen door elkaar binnenkomen.

Overigens, zou TalentSeekr die 30% van de markt niet aanboren? Die van de actieve werkzoekers? Of zouden daar toch alleen maar losers rondlopen? En zijn actieve werkzoekers nooit te vinden op sociale media? Hmm… TalentSeekr maakt de wereld wel heel erg plat.

Maar zoals zo vaak met Amerikaanse bedrijven zit het met hun branding wel goed. Fraai uitziende site. Simpele boodschap, uitgebreide video. De details (daar waar de duivels zitten) blijven volledig buiten beeld. Een garantie op teleurstelling. En dat in een wereld van transparantie en authenticiteit waarin TalentSeekr zegt te opereren; de wereld van sociale media. Slechte mix…

Overigens wedt TalentSeekr op veel paarden tegelijkertijd, want naast TalentSeekr zijn dit de omringende producten:

TalentSeekr | CareerAds, ReferMe

Wat wordt er altijd gezegd tegen een startup? Focus, focus, focus! Nou, dat is hier duidelijk niet aan de orde. CareerAds is een logische tegenhanger voor de TalentSeekr propositie, maar ReferMe gaat alweer aardig wat verder. Hoewel ook daar niets van te vinden is…

Ohh, en dan nog even de onvermijdelijke claim, dit keer van Ryan Caldwell (CEO EnticeLabs, de maker van TalentSeekr): What we are doing is what job boards did to newspapers. Everybody knows the space is about to shift big

Natuurlijk Ryan, je bent niet de eerste en vast niet de laatste die dit heeft gezegd. Ondertussen zijn er al aardig wat doden gevallen onder degenen die dit soort uitspraken hebben gebezigd. Focus nou maar eerst op wat je wel kan.

Verder word ik een beetje droevig van dit soort ontwikkelingen. Met WCC (matching), Textkernel (extractie) en nu dus ook Knollenstein (vacature advertentie netwerk) hebben we technologiebedrijven in ons kleine landje die allen (ver) voor de muziek uit blijken te lopen. Maar daarbij niet in staat lijken te zijn om de wereld te veroveren. En welke ondernemer start nou niet met world domination in het achterhoofd?

Geef een reactie