EazyMatch? Lui en onfatsoenlijk!

Logotype EazyMatch Ik werd recent gewezen op een negatief effect van ‘blogroem’; het jatten van content. In dit geval door EazyMatch, een leverancier van recruitment software.

Zij proberen zich op Google een weg omhoog te ellebogen door content van andere sites, waaronder RecruitmentMatters, integraal op de eigen site te plaatsen.

Hun ‘kopieergedrag’ verantwoorden ze op de site als volgt:

Middels RRS feeds verschaffen wij u toegang tot nieuwsverschaffing van diverse branchegerelateerde websites. Gebeurtenissen en veranderingen in de markt zijn voor ons, net als voor u, belangrijke gegevens om te kunnen anticiperen. EazyMatch is ontwikkeld door enthousiaste en innovatieve ondernemers die graag weten wat er speelt en de nabije toekomst een stapje voor te zijn!

Brrr… wat een tenenkrommend krakkemikkige en stompzinnige tekst. Hopelijk is hun software van een betere kwaliteit…

Zo ziet een artikel van RecruitmentMatters er op EazyMatch uit:

EazyMatch | RecruitmentMatters artikel

Net echt. En buitengewoon onfatsoenlijk.

De content van RecruitmentMatters heb ik onder een Creative Commons licentie geplaatst met nauwelijks beperkende condities. Tenslotte vind ik dat content vrij moet zijn.

Maar het gebruik van de content voor commerciele doeleinden is expliciet uitgesloten. En dat is precies wat Eazymatch wel doet. Door regelmatig verse content op hun site te plaatsen komen ze zonder enige inspanning lekker hoog in zoekresultaten naar voren. Zoals onderstaand voorbeeld duidelijk aantoont:

Google zoekresultaten voor Metrojobs

Eazymatch scoort dus hoger op het artikel over Metrojobs dan het originele artikel. Afgezien van de stekende pijn in mijn ego is dit onder de CC licentie dus niet toegestaan.

EazyMatch gebruikt dus (onder meer) de content van RecruitmentMatters om hoog op Google te scoren. Een hogere score in Google = meer kans op bezoek = meer kans op business. Ergo commercieel gewin. En dat mag niet.

In plaats van lui te ‘kopieren’ zou EazyMatch de handen uit de mouwen moeten steken. Die enthousiaste en innovatieve ondernemers dienen gewoon zelf een webblog te vullen. In plaats van lui achteroverleunend de content van RecruitmentMatters te kopieren. Met hun kwaliteiten moet dat in ieder geval hilarisch onleesbare content opleveren.

Ik kreeg de suggestie om in de RSS feed niet langer het volledige artikel op te nemen. Maar dat zou betekenen dat ik lezers die via een RSS reader de RecruitmentMatters artikelen lezen zou benadelen vanwege 1 luie, rotte appel. En daar pas ik voor.

Het leuke is dat dit artikel dankzij de luiheid van EazyMatch direct op hun eigen site verschijnt. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze het er af hebben gehaald. En als ze dan toch bezig zijn, om maar meteen te stoppen met het misbruiken van de content van RecruitmentMatters.

Update:

Zo ziet het er nu op EazyMatch uit. Toch wel geinig…:

EazyMatch | RecruitmentMatters artikel, 2

Geef een reactie

9 Comments