Zo plaats je een artikel over online referral services, zo valt je oog op een actie van NewPeople die op de golven van het ‘enorme succes’ van onze nationale referral services mee denkt te kunnen varen:
Een KenJijIemand.nl variant, maar dan zonder de TigerTracks. Gewoon een pak van SuitSupply, of iets dergelijks.
En dit is feitelijk een andere zoekmethode, waarbij vacatures in de linkerkolom worden getoond, de actieknop in het midden en de bonus in de rechterkolom. Eerlijk gezegd ziet het er wel lekker overzichtelijk uit.
En ook het formulier laat weinig aan duidelijkheid te wensen over:
Maar… wat gebeurt er met de gegevens van mijn vriend of vriendin? Geen idee. Want ik zie geen algemene voorwaarden. En wat minstens zo belangrijk is, geen privacy verklaring! En dat is toch wel buitengewoon slordig.
Het enige wat ik heb kunnen vinden is onderstaand stappenplan:
Ja, dat is natuurlijk geen vervanging voor een privacy verklaring, en daar moet door NewPeople natuurlijk wel wat aan gedaan worden. En wel zo snel mogelijk!
Ben Holewijn
says:Dank heren voor alle aandacht! 2004 Is inderdaad ‘way back’. Dat het pas nu een hype is verbaasd mij dan ook zeer. We zijn dan ook naarstig op zoek naar oprecht spraakmakende alternatieven. Mail ze me als je iets ‘cools’ hebt. De ‘privacy policy’ komt er overigens deze week aan, @ your service Rob! Misschien zijn we hier dan ook de eerste mee in ons kikkerlandje….:-)…
Rob van Elburg
says:Dit verhaal doet mij enigszins aan Wehkamp denken. Waar in de internet hype “iedereen” van buiten naar binnen werkte, deden zij dat van binnen naar buiten. Het succes was daar.
Ben en zijn kornuiten zijn al jaren met referrals en beloningen bezig. Ze geven het nu een anno nu sausje. Het zou mij dus niets verbazen als juist deze RR wel gaat werken.
PS: Heb trouwens sterk het vermoeden dat de privacy verklaring er over een week wel in staat 🙂
Marc Drees
says:@Thomas:
Ik ga niet voorbij aan het goede, maar sluit zeker mijn ogen niet voor het slechte. En dat is hier nadrukkelijk aan de orde. Hier is geen ellenlange TOS voor nodig; maar het niet hebben van een privacyverklaring terwijl je wel persoonsgegevens opslaat is laakbaar. Je dient de gebruiker hierover juist en volledig te informeren.
Ook op de vrijdagmiddag.
Thomas Waldman
says:Natuurlijk niet, maar je gaat totaal voorbij aan het goede van dit soort initiatieven; het activeren van professionals om mee te recruiten. Wat mij betreft is dat belangrijker dan de juridische achterkant.
Daarnaast vraag ik me af of bij het ontbreken van een dergelijk stuk niet gewoon de privacywet in werking treedt. Maar ook ik ben geen jurist
[vrijdagmiddag] Ik krijg gewoon soms kriebel van de gedachte dat alles in paginalange TOS en dergelijke moet worden vastgelegd. Zegt een hoop over het vertrouwen dat je als maatschappij in elkaar hebt. [/vrijdagmiddag]
Mathijs van der Kooi
says:@Mark ik wist het niet precies maar de WayBackMachine op Archive.org gaf duidelijkheid… ergens in 2004 gestart inderdaad!! Geeft de bemiddeling zeker een positieve uitstraling.
Marc Drees
says:@Thomas:
En is het daarom goed?
Thomas Waldman
says:Het is gewoon een slim, mooi uitgevoerd initiatief. De mannen en vrouwen daar op de boot zijn marketeers, geen juristen.
Overigens zijn er zo veel bureaus die een dergelijk programma draaien. De eerste met een uitgebreid privacystatement daaromtrent moet ik nog tegenkomen. Ook corporate referral programmas kennen vaak geen expliciete verklaring omtrent privacy en aansprakelijkheid.
Marc Drees
says:@Mathijs:
Al vijf jaar? Krijg nou wat… Nou, ik vind het wel een leuk initiatief; nou nog een net initiatief er van maken.
Mathijs van der Kooi
says:ik bedoel natuurlijk ‘newpeople’ ;-)…
Mathijs van der Kooi
says:Die Referral service van Youpeople bestaat echt al heel lang (in de zin van zeker al meer dan 5 jaar).
Wel bijzonder inderdaad dat er geen P.P. vermeld wordt. Ik denk dat een goede P.P. de actie positief beinvloed.