Boodschap aan LinkedIn: koop XING (zonder Goldberg)

Logotypes LinkedIn en XING In Zuid-Italie heb ik geleerd dat sommige (?) mannen drie mobiele telefoons hebben: één voor werk, één voor persoonlijke contacten en één voor de vriendin. La dolce vita…

Zelfs in deze situatie heeft de Italiaanse man dus maar één telefoon voor werk. Waarom heb je dan voor internationale contacten meerdere professionele sociale netwerken nodig?

Iemand die werkt en een profiel op een professioneel sociaal netwerk (bv. LinkedIn) heeft opgebouwd, wil dat niet nog een keer doen op een ander professioneel sociaal netwerk (bv. XING). Veel teveel gedoe. Eén professioneel sociaal netwerk is genoeg. Voor de hele wereld.

En dat is ook de reden waarom Thorsten de volgende boodschap heeft: LinkedIn moet gewoon XING kopen. Het nadeel is dat Thorsten zijn pleidooi in het Duits doet. En Duits is niet bepaald de voertaal binnen LinkedIn. Feitelijk heeft LinkedIn een hekel aan Duitsland. Want om volstrekt onduidelijke redenen geven Duitsers massaal de voorkeur aan XING. Net als Italianen en Spanjaarden. Vreemd volk!

Thorsten denkt dat XING voor EUR 210 miljoen door LinkedIn kan worden gekocht; een premium van 20% ten opzichte van de koers van het aandeel.

Er is een zeer belangrijke reden voor LinkedIn om XING te kopen: je doet er alle gebruikers een enorm plezier mee. Nu is er een digitale waterscheiding die gebruikers met contacten in veel Europese landen ‘dwingt’ om een profiel op beide netwerken te hebben.

Bijzonder onprettig.

Dus koop XING, converteer de profielen naar een database (en val de gebruikers daar niet mee lastig) en laat het ontwikkelteam van XING alle fraaie features porten naar LinkedIn.

En bingo: World domination! Wat wil je nog meer?

Nou, als ik een suggestie mag doen: neem XING over maar hou Jason Golberg buiten de deal. Je weet wel; Goldberg is de man achter Jobster en in staat om tientallen miljoenen dollars aan investeringen te verjubelen alsof het niets is. Om vervolgens de handen in onschuld te wassen en aan zijn stutten te trekken.

Dus het boodschappenlijstje voor LinkedIn is als volgt:

  • Koop Xing
  • Zet Goldberg buiten de poort
  • Converteer profielen
  • Laat  XING ontwikkelteam de goede dingen doen

En de wereld van het professionele sociale netwerk ligt aan de voeten van LinkedIn. Onbedreigd.

Ik zeg: DOEN!

Geef een antwoord

3 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Van Italianen en Spanjaarden kan ik begrijpen dat ze op Xing zitten. Xing voelt voor mij nog steeds als wat gemoedelijker, meer netwerk-achtig, dan LinkedIn. Waar LinkedIn vooral een stijve kaartenbak is. Het zal wel een cultuurding zijn. Daarbij, als een netwerk eenmaal een voorsprong heeft in een bepaald land, dan zal die voorsprong alleen maar groeien, mensen willen nu eenmaal zo min mogelijk verschillende netwerken.
    Hoe dan ook, als alle xing features overgaan naar LinkedIn: prima. We willen inderdaad het liefst 1 groot sociaal netwerk. Hoewel je weer niet wil dat dat netwerk een soort monopoliepositie krijgt.