Vragen van een Twitibeet

imageJe plaatst een berichtje op je blog en direct daarna spuit Tweetdeck een hoeveelheid diarree uit (zie hiernaast).

Moet ik hier nu blij mee zijn of niet?

En wat is het voordeel voor degenen met deze neurotische kopiedwang?

Is dit een win-win situatie?

En waarom retweeten ze niet gewoon?

 

Vragen van een twitibeet. Wie kan mij antwoorden?

Geef een reactie

15 Comments
  • Raoul van Heese
    says:

    Jacco, top, dank je wel voor je inhoudelijk respons op het #ESB artikel.
    Terug naar de posting van Marc. Ik heb niet veel toe te voegen aan hetgeen ik in mijn eerder posting heb gezegd. ‘Opbouwend’ is wat jij zelf met mijn suggestie gaat doen. Eindigen met andermans posting kwalificeren als ‘niet opbouwend’ ….tja wat moet ik daar nou mee.
    Om Marc zijn vraag aan te halen of er een win-win zit in het onpersoonlijk en zonder aanvullingen door zetten van postings, is mijn antwoord nee! @toprecruiters wordt in dat rijtje meegenomen (zie pic) en als @toprecruiters van mij zou zijn, zou ik dat niet willen. Punt.

  • Jacco Valkenburg
    says:

    Raoul, ik heb antwoord gegeven op je vraag via Twitter en het blog. Niet een robot.
    Dat het account inmiddels zoveel volgers heeft zegt denk ik iets over de kwaliteit. Een groot aantal followers is nooit een doel op zich geweest maar het voordeel is wel dat ik dankzij hun feedback het account verder kan verbeteren.
    Je opbouwende kritiek en suggesties zijn dan ook welkom. Die mis ik nu nog.

  • Raoul van Heese
    says:

    @Jacco,
    off topic
    Zie je IPRC DM waarin ingekopieerd mijn laatste DM. Met het medium Twitter staat het je vrij niet te reageren. Geen punt.
    on topic
    Ik, ‘klant van @toprecruiters’ (mag ik dat zeggen), ervaar dat @toprecruiters mij niet serieus neemt als achteraf blijkt dat ik met een mini aggregator aan het communiceren ben. Het gebruik op deze wijze komt de kwaliteit van je antwoord niet ten goede. Ik doe geen uitspraak over je persoonlijke deskundigheid.
    Je zou het aan mijn vraagstelling kunnen wijten hoewel @MarcoHendrikse wel gelijk begreep wat ik aan de orde stel.
    No hard feelings, zie het als een collegiaal ‘cadeautje’, ik heb geen vertrouwen in de wijze waarop je @toprecruiters als twitteraccount inzet.

  • Raoul van Heese
    says:

    @Jacco
    Goed dat je het hier toelicht, kreeg vandaag al de indruk dat @toprecruiters ‘blind’ berichten doorzet. Dan wordt het inderdaad lastig een vraag @toprecruiters deskundig te beantwoorden, als je niet weet waar het over gaat.
    De andere door jou genoemde (en niet expliciet genoemde) functies hebben voor mij geen waarde. Gelukkig zijn er 830 followers die het licht wel hebben gezien. Kwantiteit boven kwaliteit is het adagium dus van @toprecruiters.

  • Mark
    says:

    @Marc
    First of all, jij bent eigenaar van je twitter profiel en geeft toegang tot iemand of niet. Followers zijn vervolgens vrij jou te volgen (of je moet blocken) en jij bent vrij andere twitteraars uit te nodigen om te volgen. Sommigen volgen jou, zonder dat jij ze volgt, sommigen volg jij, die jou niet volgen. En dan is er is overlap, ik zou het bijna ‘vrienden’ willen noemen, maar in de praktijk blijkt vaak anders.
    Jij bent ook de leider van je profiel, immers je leden heten ‘followers’. Je communiceert met followers, followers met jou. Followers van jou communiceren met hun eigen followers, die vrij zijn hen te volgen en jouw follower is vrij om andere twitteraars uit te nodigen om hen te volgen. De follower die jou tweet leest, vind het dusdanig interessant, dat hij jouw tweet kopieert (RT is inderdaad echt pure luiheid…) om dat weer onder zijn eigen followers te communiceren.
    Followers van jouw follower, die jou misschien ook wel volgen, klikken bij interesse op de link, resultaat is traffic naar RM, met Marc Drees als auteur. Dit heeft m.i. niets met RT of fatsoen te maken, maar puur met een prikkelende titel (daar komen de followers niet aan, dat lijkt me juist netjes) en een link.
    Mensen geven elkaar dagelijks een boodschap door en als het verhaal gaat van de bron naar bijvoorbeeld persoon tien, is de inhoud van de boodschap dusdanig veranderd, dat de bron geen 1.000 euro had gewonnen, maar een dure auto, een cruise naar de caribbean en de staatsloterij. Nu doen ‘followers’ precies hetzelfde, echter de inhoud van de boodschap blijft onaangetast. Kortom, gratis reclame van de werkelijke boodschap, geen mening in een blog of community, nee, gewoon een link, verspreid onder de mensen die jou volgen. Zullen we dit word-of-mouth 2.0 noemen? Of volg je me niet meer?

  • Jacco Valkenburg
    says:

    Ik heb het Twitter account @Toprecruiters aangemaakt als miniblog-aggregator van al het recruitment nieuws in Nederland. Deze berichten worden automatisch gefilterd (op advertorials en irrelevante postings) en vervolgens op dit account geplaatst. Persoonlijk vind ik het erg handig om alle informatie op een plek te hebben. Een RSS reader is daardoor bijna overbodig geworden.
    .
    Ik heb het in eerste instantie voor mijzelf aangemaakt maar inmiddels volgen meer dan 830 twitteraars dit account dus blijkbaar voldoet het ook aan een grote behoefte van anderen 😉
    .
    Bronnen zijn overigens RSS feeds en geen Twitter berichten vandaar geen RT.

  • David
    says:

    Eyh..het EazyMatch syndroom van enkele weken geleden!
    RT doen ze niet omdat ze te lui zijn voor knippen en plakken. En als ik deze zin nog eens bekijk zijn ze echt heel, heel, heeeel erg lui.
    Blijkbaar hebben ze de rss feed van RM gebruikt icm twitterfeed. Al jouw overige postings worden iig ook overgenomen. Dan vraag je toch af, waarom? Traffic gaat direct naar RM.

  • kuch
    says:

    Twitter is uberhaupt online eigenpijperij. Laten we het allemaal snel kapot ardiaan van dissen, dan zijn we er zo vanaf. En verder: sinds Beatles en Bach komt er geen nieuwe muziek meer uit, toch is de radio aanzetten -soms- leuk.

  • Floor Drees
    says:

    ReTweeten zou inderdaad getuigen van fatsoen. Ik snap het kopieergedrag ook niet. Je straalt heel even uit dat het eigen content is, maar als men doorklikt komen ze toch bij de blog van de oorspronkelijke schrijver/tweeter terecht.