Actonomy: plagiaat of reuse?

Logotypes Actonomy en WCC We kennen in de Benelux twee partijen die binnen de recruitment markt een belangrijke rol spelen als het om match technologie gaat. En die twee partijen zijn Actonomy en WCC.

Enkele dagen geleden is Actonomy met een nieuwe website gekomen. Met een opvallende tagline die wel heel veel doet denken aan die van WCC…

De homepage
Dit is de vernieuwde homepage van Actonomy:

Actonomy | Homepage
Inderdaad, gruwelijk. Hoewel, dan moet je eens naar de homepage van WCC kijken. Die is al even erg. Maar daar gaat het in dit verband helemaal niet om.

Het gaat om die tagline: We Simply Search Smarter! Die tagline was niet aanwezig in de vorige versie van de homepage. Die is dus nieuw. Maar die tagline lijkt verdomde veel op die van WCC:

WCC | Homepage
Dat is opvallend! Actonomy heeft gebruik gemaakt van intelligent reuse. Zoals we dat bij Cap Gemini zouden hebben genoemd. Of is dit gewoon plat plagiaat?

Full disclosure:
Ik heb in het recente verleden voor WCC consultancy opdrachten gedaan.

Geef een antwoord

3 Comments
  • Ruben @ Freep
    says:

    Ze hebben hem niet alleen gekopieerd maar ook verbeterd. We simply search smarter…..is een zin….die lekker loopt…actief is en het product omschrijft, mijn complimenten 😉

  • Marc Drees
    says:

    @Filip:
    Ik heb net op je mail gereageerd, maar nu dan ook maar hier. Ik refereer uitsluitend aan de tagline, en nergens anders aan. Tenslotte ken ik logo en kleuren al jaren. Nooit bij stil gestaan, maar inderdaad zit daar ook een opvallende gelijkenis in.
    De tagline daarentegen had ik nog nooit gezien. Niet op de site en ook niet in de nieuwsbrieven die ik van Actonomy ontvang. Vandaar.

  • Filip De Geijter
    says:

    Reageren op dit soort bekrompen journalistiek is belachelijk, want iedereen weet dat je dat terug krijgt!
    De geïnteresseerde lezer weet dat beide argumenten onjuist zijn : zowel het logo als de tagline bestaan al jaren en worden al jaren gebruikt in alle communicatie van Actonomy.
    Wij zijn in elk geval positief verrast dat ze via deze weg nog eens hun degelijkheid bewijzen!
    Alvast bedankt voor de positieve feedback Marc.