Content: voor wie is deze nieuwe site eigenlijk bedoeld?

Logotype Content Uitzendbureau Content komt vandaag met een vernieuwde website. Met nog altijd een overdaad aan design die samenhangt met de MentalityMatch typetjes. Waardoor de site meer op een art gallery dan op een site van een uitzender lijkt.

Is dat slecht? Niet per definitie. Alleen overheerst bij Content het design, wat ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Tenminste, als je op zoek bent naar kandidaten…

De homepage
Dit is de nieuwe homepage van Content:

Content | Homepage
Een gigantische brand box in het beeld met wisselende (fraaie)gezichten die blijkbaar een relatie hebben met Mentality Match, Content steunt Unicef, Bereken je salaris, Werken bij Ziggo en De stem van Rabobank. Wat een merkwaardig allegaartje…

De homepage is overigens aanzienlijk beter in balans dan de vorige homepage. Maar dat was dan ook een oorverdovend pandemonium aan visuele ‘dingetjes’:

Content | Oude homepage
Verder heeft Content gelukkig ook afscheid genomen van geluid op de homepage. Heel verstandig!

Maar nog altijd gaat de uitzender voor een dominante visuele impact. Terwijl 99% van de bezoekers toch echt alleen komen voor een ‘tijdelijke’ baan. Afijn…

Ook op andere pagina’s maakt Content het haar bezoekers bepaald niet makkelijk. Dit is goed zichtbaar op de resultaatpagina van een zoekactie:

Content | Lijstscherm
Een groot deel van de pagina wordt in beslag genomen door een goed uitziende jongeman. Die overigens niets met het zoekresultaat te maken heeft. Een kleine correctie zou dit scherm een stuk prettiger maken. Een snelle poging van mijn kant:

Content | Lijstscherm, aangepast
Toegegeven, een stuk saaier. En een stuk prettiger voor de gemiddelde werkzoeker. Die hier namelijk niet komt voor plaatjes van mooie mensen. Maar om een tijdelijke baan te vinden…

Het zou natuurlijk nog veel beter worden als ik meer vacatures zou kunnen zien en zou kunnen navigeren door het zoekresultaat (je weet wel: voor- en achteruit, paginanummers, etc.). Maar ik ga hier niet even gratis de hele site zitten verbeteren…

Helaas is de overdaad aan ‘design’ niet de enige tekortkoming. Ook de mogelijkheid om een zoekopdracht te verfijnen is niet erg prettig:image

Wie het direct ziet mag het zeggen. Nee he?

Goed, de x-jes achter Arbeidsbemiddeling en Zuid-Holland zijn geen telfouten van de facet search functie.

Nee, de x-jes betekenen dat je deze zoektermen kan verwijderen. Door op dat x-je te klikken. Dat is dus niet om te verfijnen, maar juist het omgekeerde.

Jawel, usability van het jaar nul…

Als ik vanuit een zoekresultaat een vacature verzendservice wil instellen is het ook even schrikken:

Content | Vacature verzedservice

Nog 3 stappen te gaan? WTF! En dat om een simpele verzendservice te activeren? Laat maar…

Gelukkig zien de details van de vacature er weer wel goed uit. Hoewel ik natuurlijk weer net een vacature heb gekozen met een merkwaardige mix van Engels en Nederlands:

Content | Vacaturedetails
De kerngegevens van de functie staan vermeld (inclusief het volstrekt overbodige vacaturenummer), ik kan direct solliciteren of contact opnemen met de vestiging en aan de linkerkant een aantal andere relevante functies (plus een winkelwagentje…).

Heel veel goede dingen dus. He, he. Je moet soms gewoon even doorzetten. Nou maar hopen dat ik ook prettig kan solliciteren.

Maar helaas, die hoop wordt direct de bodem ingeslagen.

Als ik op de knop Direct Solliciteren klik kom ik op de oude site terecht. Koude, koude douche voor iedere werkzoeker die het tot hier heeft geschopt. Vooral omdat je dan dit te zien krijgt:

Content | Sollicitatieproces

Serieus. Dit is het scherm wat ik te zien krijg! Met tot overmaat van ramp de tekst: stap 0 van 4. Oftewel 5 stappen om te solliciteren? Het is genoeg, ik geef het op. Het word me allemaal teveel…

Conclusie
Content houdt van design. Nee, opnieuw. Content is gek op design. Nee, nog niet goed. Content is geobsedeerd door design! Yep, dat is het. Helaas vergeet Content dat ze door deze obsessie werkzoekers een abominabele ervaring bezorgt.

Ik ga er maar van uit dat Content, als enige uitzender in Nederland, het van de inloop op haar vestigingen moet hebben. Er kan ntoch geen andere reden zijn voor het volstrekte negeren van werkzoekers via hun website?

Geef een antwoord

12 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Paul:
    Dus de fysieke vestiging bestaat feitelijk alleen voor de validatie van de uitzendkracht (en voor toevallige inloop)? Dat worden ondertussen wel hele dure hutten van steen…

  • Paul van Haastert
    says:

    @Marc
    Door online innovaties wordt de consulent juist minder administrateur en hebben ze de handen vrij voor recruiten, het plaatsen van vacatures en searchen in cv-databases. Alleen doen ze dat fysiek nog op een ‘traditionele’ vestiging.

  • Marc Drees
    says:

    @Paul:
    Dat klinkt als een krachtige verschuiving van front-office naar ‘back-office’. Als vestiging ben je dan toch meer validator/administrateur dan werver. Vraagt dat niet een ander type medewerker in de vestigingen?

  • Paul van Haastert
    says:

    @ Raoul

    We zien dat het eerste contact meestal online wordt gelegd maar de vestiging speelt nog steeds een rol in het vervolgtraject. Instroom wordt inderdaad zoals je het zegt ‘weggesnoept’ maar er komen nog steeds veel kandidaten over de vloer. Wij laten een kandidaat altijd langskomen op één van onze vestigingen voor we hem of haar voorstellen aan een klant. Ons vestigingsnetwerk komt daarbij goed van pas, we zitten daarmee altijd in de buurt. Wat je wel kan stellen is dat de functie van een vestiging steeds minder die van wervingskanaal is.

  • Raoul van Heese
    says:

    nu we @Paul toch aan de lijn hebben…
    Je schrijft dat 70% van de instroom online binnenkomt, een fors deel daarvan is het afgelopen decennium ‘weggesnoept’ van inloop op de vestigingen. Neemt het vestigingennetwerk navenant af?

  • Marc Drees
    says:

    @Paul:
    Navigeren is inderdaad aanwezig, maar ik zie de navigatie niet. Dat is mijn punt. En alles wat below the fold is wordt aanzienlijk minder vaak bekeken. En actieknoppen below the fold zijn eigenlijk een doodzonde…
    Verder vind ik het buitengewoon prettig (en moedig) dat op een dergelijk transparante manier wordt gereageerd. En wat ik helemaal prettig zou vinden… nou ja, dat heb ik eigenlijk al beschreven.
    Succes.

  • Paul van Haastert
    says:

    Leuk om zo in de picture te staan op Recruitmentmatters, met een uitgebreide recensie zelfs. Je had al aangegeven, toen we de sneak preview gaven, dat het wel een beetje ‘de kat op het spek binden’ is…
    De grote brandbox op de homepage is een bewuste keuze, maar ik denk dat, doordat we de zoekbox eroverheen hebben gezet, we deze ruimte toch functioneel hebben gebruikt. Muziekje op de oude site waren ook wij zat en dat was dan ook één van de eerste dingen die we anders wilden.
    Voor de achterliggende pagina’s kunnen we ons wel een beetje vinden in je opmerking dat er veel ruimte is ingeruimd voor de visual. Pakken we op!
    Het kunnen navigeren (vorige/volgende, paginanummers…)  binnen de zoekresultaten is weldegelijk aanwezig. We kunnen de navigatie wellicht ook boven de vacatures zichtbaar maken. X-je wordt aan gewerkt maar is niet één-twee-drie op te lossen. Wat we wel direct zullen oppakken is de melding bij de vacature verzendfunctie. Gaan we aanpassen!
    Met betrekking tot het ‘direct solliciteren’ heb je helemaal gelijk. Eind oktober wordt deze vervangen door een geheel nieuwe sollicitatieprocedure als onderdeel van gepersonaliseerde kandidaten portal (komen we tegen die tijd op terug)
    En ja, natuurlijk hebben we een fantastisch vestigingsnetwerk ;-Þ… Neemt niet weg dat de vernieuwde website juist is bedoeld om de online instroom te optimaliseren. Op dit moment is zo’n 70% van de instroom online (voornamelijk via de eigen website) en wij zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.