Companyspot: oplossing voor niet bestaand probleem…

Logo en logotype Companyspot.nlCompanyspot is een site waar studenten, starters en Young Professionals informatie inwinnen over bekende en minder bekende werkgevers.

Oke, en hoeveel werkgevers staan er op Companyspot? Volgens de site meer dan 100. Wat natuurlijk bijzonder weinig is. Maar een telling levert slechts 69 werkgevers op. Wat minder dan niets is. Maar wat moet ik dan met deze site?

Een goede vraag, ik had hem niet beter kunnen stellen. En een vraag stellen is een vraag beantwoorden, althans in mijn geval. Dus laat ik dat maar eens proberen.

De homepage
Dit is de homepage van Companyspot:

Companyspot | Homepage

De bovenkant is helemaal webby 2.0, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat er om dat werkgevers zich hier komen presenteren. Volgens Companyspot is daar de volgende reden voor:

Met Companyspot.nl kunnen werkgevers arbeidsmarktcommunicatie en online recruitment inzetten volgens de eisen van de huidige generatie jonge talenten: snelle, complete en vooral transparante informatie.

Oke… Dus werkgevers moeten hier allerlei informatie invoeren (en onderhouden) en werkzoekers moeten hier naar toe komen om die informatie te bekijken?

Ja. Dat is de bedoeling van Companyspot. Een walled garden. Ohh… dus dat betekent dat ze een marketing budget hebben van enkele miljoenen euro’s?

Nou…, waarschijnlijk niet. Tenminste, Companyspot is bij de KvK geregistreerd als een eenmanszaak door de jonge ondernemer Koen Droste. Gek genoeg kent deze eenmanszaak twee ‘owners’ volgens LinkedIn. Want naast Droste is ook Jelmer Wind ineens eigenaar.

Hoe dan ook, 2 jonge ondernemers en 1 eenmanszaak staan niet garant voor een groot marketing budget. Iets wat je toch nodig zal hebben om een B2C site van de grond te krijgen. Waarom zou je anders als bedrijf energie steken in een uitgebreid bedrijfsprofiel als dat profiel vervolgs door geen hond bekeken gaat worden?

En dat klemt eens te meer omdat beide heren niet schromen om een buitensporig bedrag te vragen voor een ‘uitgebreid’ bedrijfsprofiel op hun site:

Companyspot | Kosten bedrijfsprofiel
Holy shit! Daar is de Gouden Gids kattenpis bij!

Nieuwe ronde. Nieuwe kansen?
Nee, dit gaat niet lukken. En dat lijken de heren zich ook te hebben beseft. Daarom komen ze nu met een alternatief: de Companyspot widget. Jawel, met deze widget kan je op de eigen site een icoontje achter een bedrijfsnaam laten verschijnen.

Tenminste, als die bedrijfsnaam in de ‘enorme’ database van Companyspot zit…

En de Companyspot widget ziet er zo uit:

Companyspot | voorbeeld balloon
De functionaliteit is niet goed, want ik krijg die pop-up niet weg als ik ergens buiten die pop-up klik. Maar dat zal vast nog verbeteren. Of men is nog niet aan Firefox toegekomen… Oh ja, klik ook niet op de back button van je browser…

Deze pop-up doet natuurlijk sterk denken aan Snapshots en vergelijkbare toepassingen. Niets nieuws onder de zon. Maar zonder data word ik er nog steeds niet warm van. Waarom gaat Companyspot niet praten met haar ‘naamgenoot’? Companyrating. Ook een site die worstelt met de toekomst…

Maar er ligt natuurlijk een meer fundamentele vraag onder. Waarom zou een bedrijf in een pop-up van Companyspot willen verschijnen? Dan moet daar voor het bedrijf nadrukkelijk voordeel uit te halen zijn. En dat voordeel is volstrekt onduidelijk.

Want bedrijven hebben zelf in veel gevallen al een website. Met allerlei informatie over het bedrijf. Waarom moeten ze deze informatie dupliceren? En op twee plaatsen onderhouden?

Als Companyspot in staat zou zijn de bedrijfsinformatie te spideren en te rubriceren zou er nog iets aan dit probleem kunnen worden gedaan. Maar daar is geen sprake van, althans niet op dit moment. En dan nog, wat is dan het voordeel voor het bedrijf?

Conclusie
Companyspot is een oplossing die zoekt naar een probleem. En ik zie binnen het recruitment domein (waarbinnen dit bedrijf zich wil profileren) geen enkel probleem waar Companyspot een oplossing voor zou zijn. Met of zonder widget.

Geef een antwoord

5 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Koen:
    Walled garden is ondertussen hopelijk duidelijk geworden (Koen en ik hebben enige tijd aan de telefoon gezeten) evenals de reden waarom ik geen aandacht heb besteed aan de bedrijfsprofielen. Ik heb zeker niet de kern van Companyspot overgeslagen!
     
    Voor Companyspot zie ik binnen het recruitment domein geen duidelijk probleem waar de site een oplossing voor zou kunnen zijn. Dat wil niet zeggen dat daarbuiten er waarde aan kan worden ontleend. Goed mogelijk, maar dat kan ik onvoldoende inschatten.
     
    Wat ik wel weet is dat het een numbers game is. Oftewel, er moeten veel en veel meer bedrijfsprofielen op de site beschikbaar komen voordat Companyspot eventueel relevant gaat worden voor bedrijven en widget afnemers.

  • Koen Droste
    says:

    Beste Marc,
     
    Hartelijk dank voor het besteden van aandacht aan Companyspot.nl. Leuk om te zien dat een artikel op frankwatching.com ons meteen bij recruitmentmatters in de spotlight zet. Om even te reageren op het artikel. Het valt me op dat je blog totaal niet ingaat op onze bedrijfsprofielen zelf. Aangezien je dit niet doet en spreekt over een ‘walled garden’ vermoed ik dat je de “kern” van onze site even hebt overgeslagen?

    De site is opgericht om studenten en starters complete en transparante informatie te bieden. Dit niet omdat wij een miljoenenbedrijf zijn die graag nog een paar miljoen willen verdienen, maar omdat wij zelf hebben ondervonden dat veel belangrijke informatie niet gedeeld wordt door bedrijven. Om dit te verbeteren zijn wij 4 maanden geleden begonnen met een platform waarin iedereen informatie over werkgevers kan vinden en bedrijven geheel kosteloos hun uitgebreide informatie kunnen delen. Uiteraard mag jij stellen dat wij een oplossing bieden voor een niet bestaand probleem, maar wij merken dat binnen onze eigen ‘generatie Y’ het gebrek aan transparante informatie over werkgevers juist een enorm probleem is.

    Wij realiseren ons terdege dat ons platform nog niet is wat het zou moeten zijn, daarom hechten wij erg veel waarde aan feedback van kenners. Ik vind dat je enkele goede punten aanstipt zoals het ontbreken van 1000 werkgeversprofielen en je opmerking over de technische mankementen van de widget. De widget is op dit moment in ontwikkeling en ik denk dat wij met onze “sneak” op frankwatching.com er goed aan doen om zoveel mogelijk feedback te verzamelen voordat hij bepaalde vacaturesites in Nederland gaat aanvullen met meer informatie over bedrijven. Verbeteringen komen er dus nog.

    Over de vraag of de huidige generatie Young Professionals behoefte heeft aan een transparantere informatievoorziening over werkgevers kunnen we uiteraard discussiëren. Gezien de traffic en de vele positieve reacties uit de studenten- en bedrijvenwereld denken wij dat we op de goede weg zijn. Dat het 4 maanden na de lancering nog steeds “work in progress” is zullen we niet ontkennen.
     
    Met vriendelijke groet,
     
    Koen Droste

    • remco
      says:

      @koen en @mark
      Misschien had Marc gelijk in deze blog het is nu 2013 en companyspot lijkt niet meer in bedrijf. De site staat nog online maar lijkt drastisch onderhoud nodig te hebben.
      Het antwoord van de mail server op mijn support aanvraag is ook al erg niet positief: delivery failure mailbox full! 
      Misschien wordt het tijd om een ander verdien model te kiezen om de URL en goede plek te geven op het WWW.

      • Marc Drees
        says:

        Beide oprichters hebben full-time banen, de site is volgehangen met reclame en Coosto laat in het afgelopen jaar 4 vermeldingen van CompanySpot zien. Conclusie: dood maar nog niet begraven. Wat misschien wel zo humaan zou zijn en de vervuiling van het wereldwijde interweb weer wat zou doen afnemen.

  • Rob van Elburg
    says:

    Studenten initiatief met voor vlijt een 10. ‘k Geloof er niets van dat al deze bedrijven hier accoord voor hebben gegegeven in de vorm van een ondertekend contract.

    Niet iedereen is zo happig over het gegeven dat info rechtstreeks wordt overgenomen ten behoeve van eigen glorie.