USG Innotiv: vernieuwd, maar helaas niet beter

Wat doe je als je een melding als onderstaande voorbij ziet komen?

tweet van USG Innotiv

Juist! Dan ga je meteen kijken. Dat is althans wat ik gisteren heb gedaan. Want toen lanceerde Innotiv dus een nieuwe site.

USG lijkt overigens door een enorme vernieuwingsdrang gegrepen. Want het is niet alleen Content dat met een nieuwe site komt; ook USG Innotiv is sinds gisteren in een ander jasje gestoken.

Vreemd genoeg, want het sollicitatieproces van deze site was al redelijk, overigens met uitzondering van de zeer magere zoekfunctie. Maar misschien hebben ze dat sollicitatieproces eens flink verbeterd? Please…?

De homepage
Dit is hem dan, de ‘geheel vernieuwde’ homepage van Innotiv:

USG Innotiv | Homepage

Nou, is dit een verbetering? Mogelijk, maar dan zie ik het blijkbaar niet. Dit was de homepage van voor de vernieuwing:

image
Ook niet veel bijzonders, maar juist daarom verwacht je dat er behoorlijk zou worden verbeterd. Maar nu zijn de mechanische plaatjes ingeruild voor drie mensjes die uit hun (blauwe) hart allerlei apparatuur tevoorschijn laten komen (jawel, bewegende beelden). Creepy, en heel merkwaardig…

Laat ik maar gauw gaan kijken naar het sollicitatierproces. Veel belangrijker. Tenslotte komen werkzoekers naar deze site voor vacatures en niet voor al die branding onzin.

Zoeken naar vacatures
Ik loop al meteen tegen de eerste teleurstelling aan. Want aan de zoekfunctie is niets veranderd. En dat is toch echt waar Innotiv enorm had kunnen verbeteren:

  • De performance is nog altijd zeer slecht
  • Nog altijd te weinig zoekcriteria bij Uitgebreid zoeken
  • Nog altijd een zoekresultaat zonder mogelijkheden tot verfijning, sortering, etc.
  • En nog altijd een krakkemikkige navigatie door het zoekresultaat

Er is slechts sprake van een heel beperkte verbetering; de lengte van de tekst in het zoekresultaat is ingekort:

USG Innotiv | Zoekresultaat
Want zo zag datzelfde zoekresultaat er enige tijd geleden nog uit:

USG Innotiv | Zoekresultaat oude stijl
Nee, inderdaad, niet bepaald een schokkende verbetering. Maar ja, je moet toch ergens een positief puntje vandaan halen?

Vacature lezen…
Ja, hier gaat het overigens serieus fout. Dit krijg je namelijk te zien als je naar de detailinformatie van een vacature gaat:

USG Innotiv | Vacaturedetails
Goed he! Na het bekijken van een paar vacatures heb ik zo’n gierende RSI opgelopen dat ik me afvraag of ik Innotiv voor deze blessure aan kan klagen. Tot ik me bedenk dat ik niet in de VS maar in Nederland woon. Damn…

Helemaal onderaan deze oneindig lange tekst staat Direct reageren. Niet Solliciteren en ook niet als een duidelijke knop weergegeven. Innotiv wil blijkbaar dat je je helemaal suf zoekt. Of zoiets…

En verder kan ik ook helemaal niets met een vacature. Geen Print knop, geen Bewaar knop, geen Doorsturen knop. Helemaal niets…

Solliciteren
Het sollicitatieformulier ziet er zo uit, met natuurlijk teveel velden. En een zeer ongemakkelijke plaatsing van de velden op het scherm:

USG Innotiv | Sollicitatie webform
Laten we het er maar op houden dat hier geen grafisch ontwerpers komen om te solliciteren. Want die zouden spontaan in een zware depressie belanden…

Na het verzenden van mijn sollicitatie krijg ik onderstaande bevestiging te zien:

USG Innotiv | Reactie op scherm op sollicitatie
Netjes, ware het niet dat er een akelige inconsequentie zit tussen de formele aanhef en het informele vervolg. Toch wel heel erg slordig…

E-mail reactie
En dit is de e-mail response op mijn online sollicitatie:

USG Innotiv | E-mail response
Er zitten een paar veel voorkomende fouten in, maar verder is het een duidelijke en lekker compacte e-mail. Ik heb ze veel en veel slechter gezien.

Conclusie
Tja, een nieuw velletje en eigenlijk geen enkele verbetering in het totale sollicitatieproces. Zou corporate branding zo belangrijk zijn in deze tijd dat daar geld aan uitgegeven moet worden? En dat met een CFO als tijdelijk CEO aan het hoofd van USG? Of is die te druk met het ontkennen dat USG te koop is?

Jammer, en naar mijn idee een gemiste kans. Want zeker in de techniek is er nog altijd behoorlijk wat krapte in de arbeidsmarkt. En je maakt ook technische mensen blijer met een fraai sollicitatieproces in plaats van met een likje verf op de homepage. Kans gemist!

Goed, welke USG site volgt?

Geef een antwoord

1 Comment
  • Joris Pouw
    says:

    Beste Marc,

    Ik heb je review van onze nieuwe site gelezen en: ik herken veel van wat je zegt. Vanwaar die herkenning? We hebben deze zomer onze site op ‘de proef gesteld’ door middel van een van jouw RecruitmentLab tests. Dat heeft ons een aantal aanvullende inzichten opgeleverd.
    Waarom hebben we dan toch nog niet verbeterd? Dat heeft te maken met het maken van keuzes, in dit geval ging het ons om restylen van de website, niet alleen plaatjes en templates, maar vooral ook de ‘achterkant’. Om daarmee een basis te leggen voor verbetering van het online sollicitatieproces. Hoe dan ook, branding líjkt daarmee belangrijker dan een goed sollicitatieproces, maar is ‘slechts’een stap. De volgende is het verbeteren van de vacaturetool. Quick win uit jouw commentaar was het aanpassen van de bedankpagina, die hadden we over het hoofd gezien, slordig. Maar gelukkig ben je wel tevreden over onze compacte e-mail. En als we de nodige stappen hebben gezet, zullen we het je zeker laten weten.

    Joris Pouw,
    Manager Marketing en Communicatie USG Innotiv