Digitaal-Werven komt er weer aan

image Ook dit jaar gaat Digitaal-Werven gewoon door. Crisis of geen crisis, wervingssites van bedrijven worden genadeloos beoordeeld. En dat levert dus ook weer schokkende resultaten op.

Het meest in het oog springende resultaat is de enorme stijging van de non-response op een online sollicitatie. Was dat vorig jaar met 16% al fors, dit jaar komt dit percentage tot 33%. Dramatisch!

Afijn, gelukkig zijn er gelukkig nog voldoende bedrijven die het een stuk beter doen. Hoeveel wervingssites er dit jaar zijn onderzocht is niet bekend gemaakt.

Voor dit jaar zijn er zes genomineerd:

  • Quinity
  • Reed Business
  • Sogyo
  • TamTam
  • TenneT
  • Topdesk

Nou, daar zitten de nodige bekende partijen tussen. Reed Business was tenslotte de eerste winnaar, en TenneT natuurlijk de tweede. TamTam was vorig jaar runner-up.

Wie van deze zes de uiteindelijke winnaar wordt is een beslissing van de jury. En die winnaar wordt op 17 november bekend gemaakt. Wil je erbij zijn dan kan je je natuurlijk opgeven via de website van Digitaal-Werven.

Full disclosure:
Ik ben niet langer mede-initiatienemer van Digitaal-Werven.

Geef een antwoord

13 Comments
  • annelien jordense
    says:

    @iedereen, ik ben toevallig 1 van de genomineerden en ik beschouw iedere sollicitant als een potentiele kandidaat. Misschien dat hij/zij nu een afwijzing krijgt maar over een maand ineens gebeld gaat worden. Wel of niet veel workload, foute sollicitanten, uwv kandidaten, reintegratiegevallen of buitenlanders; je roept iets op je af waar je ook wat mee moet doen. Een goed recruitmentsysteem (bijvoorbeeld peoplexs) is de helft van het werk; een afwijzing kost mij nl 15 seconden! Vergeet niet dat een goede behandeling van kandidaten blijft hangen bij de doelgroep (verkapte branding).
    Dus; mocht je ook eens genomineerd willen worden; koop een goed systeem en zorg voor een aantrekkelijke website. Een snelle dienstverlenende recruiter/ team doet de rest. Succes verzekerd.

  • SalesProfs
    says:

    En dan te bedenken dat er ook nog een hoop sollicitanten zijn die zeggen dat je nooit een antwoord hebt gegeven, (ik heb nooit meer wat van jullie gehoord) terwijl je dat natuurlijk kunt bewijzen. lang leve email!.  Of die op 4 verschillende vacatures reageren en geen genoegen nemen met 1 totale reactie.  Of waar je een afspraak mee maakt en die dan niet opkomen dagen bij de intake!
    Dus @Doron en @iedereen. Leuk een onderzoek ! ze hebben het wel altijd over de bedrijven en de recruiters.  Maar die sollicitanten….. dat zijn ook geen lieverdtjes. 🙂

  • kuch
    says:

    @Marc:
    Ga er nog even over door, want vind het een interessant onderwerp. Ja het is wel netjes, maar… er wordt veel geschreven over respect, netheid of ‘ code’  voor het behandelen van sollicitaties. Relevant of niet. Aan de solliciterende kant is dit er totaal niet. Het lijkt wel of daar juist geldt: nooit geschoten altijd mis. Dus lekker veel schieten, je weet maar nooit. Het gevolg is dat bijvoorbeeld alle grote uitzenders geautomatiseerde mails versturen of niet meer reageren (ja, wat niet netjes is). Beide opties hebben niet de voorkeur van een kandidaat. Wordt het niet eens tijd dat er iets extra’s aan de vele sollicitatietrainingen wordt toegevoegd? Dat solliciteren ‘m niet zit in de kwantiteit van maar de kwaliteit? 

  • kuch
    says:

    Vergeet ook niet dat er een hoop ik-moest-van-het-cwi reacties tussen zitten.

    @ Bas:
    Het is evengoed een kwestie van respect om een vacature goed door te lezen voor je reageert. En alleen te reageren als een reele match mogelijk is. Ja, die verantwoordelijkheid ligt ook bij een werkzoekende. Laten we nu een keer afstappen van het adagium: sollicitanten zijn cool, werkgevers zijn fout. Helaas geen Axis and Allies in recruitment.

  • Niels Jordens
    says:

    Ik ben wel bekend met de oosterse markt en herken het verhaal van Doron. Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn relaties aan te bieden de respons te filteren en alleen gekwalificeerde reacties door te sturen. Als ze voor het Job board model kiezen ga ik niet verder in de selectie maar het scheelt vaak al meer dan de helft van de respons. En dus tijd en ergernis.

    Ik betrap me dan zelf ook vaak op het denken in termen van “bagger” en begrijp soms niet waarom iemand reageert, maar in de praktijk geef ik wel iedere sollicitant een net en relevant antwoord op zijn/haar respons. Ik zet er dan ook duidelijk bij waarom hij/zij niet gekwalificeerd is, maar met een uitnodiging voor een open inschrijving. Je weet tenslotte ook nooit wanneer er weer andere vacatures en requirements opduiken waar iemand toevallig wel op past. Ook uit Pakistan of andere regio’s in het M.O. en Azië.

    Resultaat is 4-ledig:
    – mijn klanten krijgen relevante respons;
    – kandidaten (wie en waarvandaan ook) een respectvolle en relevante reactie;
    – mijn database groeit en dat kan nog wel eens van pas komen als de markt verandert;
    – ik draag bij aan positieve beeldvorming rond mijn service, gezien de positieve reacties over snelle en relevante respons. Vaak tot mijn eigen verbazing aangezien ik altijd dacht dat dat normaal was.

    Ik kan me kortom geen reden voorstellen om niet te reageren en mijn onderbouwde advies is om dat dus gewoon (?) altijd te doen. Is de respons te overweldigend, los het dan in elk geval op met een standaardreactie.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Doron: Ik ben niet bekend met de Oosterse markt dus dat kan ik niet zeggen waarom zo iemand bij jouw reageert. Ik weet van de Nederlandse markt dat veel partijen het inderdaad ook bagger vinden, waarbij ze niet bepaald open staan zeg maar. Een voorbeeld van een bekend van me die laatst vertelde: als we de CV’s doorzetten worden ze allemaal afgewezen. Hadden we een soort beursje met die bedrijven en die kandidaten, is 1/3 aangenomen toen ze ze even persoonlijk spraken.
    En of je nu bagger in je inbox aantreft of niet, ik blijf het eenvoudigweg een kwestie van respect vinden om te reageren. Desnoods met een standaard afwijzing die je in je systeem hebt, vinkje zetten, klaar.
    Overigens denk ik ook wel eens als je naar functie-eisen kijkt dat die bedroevend zijn. Recent nog een vacature gehad op marketingfacts jobs waar ik tegen de opdrachtgever zei: er is één persoon die hier aan kan voldoen, dat is degene die net vertrok. Hier krijg je geen reacties op of in ieder geval geen die voldoen, kan namelijk niet. Nee, niets was onderhandelbaar. Je begrijpt, daarna klachten dat ze maar een paar reacties hadden die niet voldeden.

  • Doron
    says:

    Hoi Bas,  dat heeft niets met een verschil in mening te maken maar met het niet (goed) lezen van een vacature text. Ik zie niet in waarom ik zou moeten reageren op een sollicitant uit pakistan met een IT achtergrond terwijl in mijn vacature duidelijk aangeef dat ik een consultant in Hong Kong zoek met 4+ jaar front office banking recruitment ervaring en die  vloeiend in zowel cantonese als engels is.  Ik ben niet zo bekend meer met de Nederlandse arbeidsmarkt maar ik weet haast wel zeker dat een hoop recruiters zich in bovenstaand verhaal herkennen.  Jullie resultaten mogen dan wellicht “schokkend” te noemen zijn. De bagger die je soms in je inbox aantreft na het plaaatsen van een vacature online is zeker niet minder bedroevend.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Doron: interessant, dus omdat iemand een iets andere mening dan jou is toegedaan hoeft hij geen respect meer te ontvangen? Reageren op een sollicitatie is een kwestie van fatsoen, dat zou een recruiter altijd moeten doen.
    Maar ik zou zeggen, pak de handschoen op en doe het onderzoek, ik weet zeker dat Marc het graag publiceert en ik ook.

  • Doron
    says:

    Mischien wellicht eens een onderzoek te doen bij de recruiters en uitzoeken welk percentage van de ontvangen sollicitaties die men heeft ontvangen afgelopen jaar totaal niet relevant waren.  Als kandidaten niet de moeite nemen een vacature text en functie-eisen goed door te lezen alvorens hun CV over de schutting te gooien hoeft men in mijn optiek ook geen reactie te verwachten.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: ruim 300 sites, 320 zeg ik uit mijn hoofd, is geen geheim hoor, ben ik dat vergeten in het persbericht te zetten? Schande!
    De stijging is dramatisch, zeker. Overigens was het het eerste jaar 50%, maar toen stuurde we allemaal open sollicitaties. Nu doen we dat alleen indien er geen vacature open staat.
    Overigens ben je natuurlijk nog steeds mede-initiatefnemer, dat blijf je je leven. Alleen niet meer mede eigenaar toch 🙂