XING niet voor LinkedIn?

Logotypes LinkedIn, Xing Mijn Duitse collega-blogger Thorsten schrijft met enige regelmaat en met positief gemoed over XING, de zinloze challenger van LinkedIn. En gisteren was er weer een posting van Thorsten in dit verband.

Dit keer naar aanleiding van blijkbaar toegenomen handel in XING aandelen. Hoewel LinkedIn hier natuurlijk achter zou kunnen zitten, heeft Thorsten ook een tweede theorie ontwikkeld.

En die gaat als volgt:

  • Careerbuilder werkt samen met Facebook. Bekend, maar weinig succesvol..
  • LinkedIn migreert in de richting van vacaturesites
  • Monster heeft geen sociale netwerk component

Ergo, Monster zou wel eens achter de aandelen van XING aan kunnen zitten.

Een aardige theorie. Maar hij lijkt mij wat vergezocht. Tenslotte heeft Monster al een enorme investering gedaan in de volledige nieuwbouw van de eigen site en de aankoop van Trovix. En het rendement van deze investeringen is nog altijd onzichtbaar, wat sommige ‘journalisten’ ook zeggen.

Dan is er natuurlijk ook nog de integratie van twee systemen. Een op Amerikaanse leest geschoeid, de andere op Duitste leest. Trek maar een paar miljoen uit om dat aan elkaar te gaan knopen… En dan heb ik het niet eens over de software, maar vooral over de data. Br…

Nee, als Monster verstandig is kunnen ze beter hun primordiale social features verder uit gaan bouwen. Goedkoper en robuuster. Zoveel is zeker.

De vraag is dan natuurlijk wel; wie koopt aandelen XING? Is het toch LinkedIn, of is Viadeo (een andere theorie van Thorsten) de geheime koper? Of is er een geheel andere reden voor die toegenomen handel? Wie heeft het antwoord?

Geef een reactie

1 Comment