Positief beeld van de organisatie

De organisatie die beoordeeld wordt met DE beste sollicitatie ervaring van 2009 wordt tijdens het digitaal-werven event op 17 november in Utrecht bekend gemaakt. Tijdens deze bekendmaking komen er ook sprekers over ‘design en innovatie van een recruitment site’ en over de ‘gebruikers ervaring’. Meer informatie over dit event op de site van Digitaal-werven.

Beste digitale sollicitatie ervaring. Bestaat dat nog? Beste? Voor veel van de onderzochte organisaties is dit onderzoek, naar de beste digitale sollicitatie ervaring, een les met bestaande pitfalls. Gelukkig zijn er tijdens dit onderzoek ook mooie aspecten naar voren gekomen. (Waarmee ik bedoel: goede aspecten voor organisaties waarmee de recruitment site van uw organisatie al een stuk beter wordt.) Enkele slechte en goede voorbeelden:

Graag wil ik eerst twee voorbeelden geven van hoe het niet moet.

Out-of-office
Nadat de sollicitatie was verzonden (per e-mail of per formulier) werd er binnen 15 minuten gereageerd. Goed bezig. Alleen was de reactie wel een Out-of-office: “Ik ben op vakantie en zal contact met u opnemen na mijn vakantie”. Tot zover nog geen probleem. Maar de vakantie van de werknemer is al over en er is nog steeds geen contact opgenomen. Een loze belofte. Een incident? Nee, meerdere keren meegemaakt.

Linkrot (Een voorbeeld van de Rabobank)
Privacy statements worden steeds vaker gespot een zeer goed teken. Zo ook heeft de Rabobank een statement. De link naar de privacy statement gaf het volgende resultaat:

Rabobank3

Linkrot… iets wat onacceptabel is in mijn ogen. Vandaar de volgende tool: Google webmasters.

En een voorbelden van hoe ik het liever zie:

Werken in de muziek wijk

Werkenindemuziekwijk

Appeltje eitje. Lijkt mij duidelijk.

Ik hoop dat jullie met deze ervaringen iets kunnen en gaan doen. En onthoud:

Een slechte ervaring bij een organisatie helpt niet mee aan een positieve beeld van de organisatie.

Geef een antwoord