Jobboards: waarom zo agressief in tijden van recessie; help!

Inmiddels is ons bedrijf zeer hard geraakt door de recessie met als gevolg dat we bijna geen vacatures meer extern mogen uitzetten. Deze recessie is bij ons pas eind 2008 gaan spelen terwijl de contracten met de verschillende jobboards al eerder waren getekend.

In 1 van de gevallen betekent dit dat we maar eenderde van het contract hebben gebruikt. Maar aangezien van tevoren de zogenaamde nog te plaatsen vacatures al waren betaald staan er als het ware nog vacatureplaatsingen in het verschiet. Bij 1 van de grote spelers heb ik nu vacatureplaatsingen ter waarde van van 21.000 euro openstaan!!!! Iets wat we dus betaald hebben maar niets voor terug hebben gezien. Ik ging er dan ook vol goede moed vanuit dat we dit wel doorgeplaatst konden krijgen in een nieuw contract maar niets is minder waar. Mevrouw; de contracttermijn is verlopen er moet een nieuw contract afgesproken worden en uiteraard ook weer betaald worden.

Zijn ze helemaal gek geworden? Ik heb dus betaald voor iets wat niet is geleverd………alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Ik heb altijd geageerd tegen hun betalingstechniek (bij aanvang contract) maar ik had weinig keus: of losse plaatsingprijs of toch in lijn van de historie afnemen.

Ook ik heb van tevoren niet kunnen bedenken dat er een zware recessie aan kwam (anders zat ik wel in de board nietwaar?). Ik ben over de hele gang van zaken (lees cashen zonder er iets voor te leveren) niet te spreken en krijg dit ook niet verkocht aan mijn directeur en de afdeling controlling. Er staat bij ons nog ergens een groot bedrag open in de boekhouding maar daar wil deze jobboard niets van weten!

Dat geld is nl al uitgegeven aan de bonus(reis) van de accountmanager…….tsja en dat is moeilijk terugvorderen. Ik ben nu ook in staat om helemaal geen gebruik te maken van jobboards. Ik vind ze steeds agressiever worden in hun invorderingstactieken als het gaat om betalen in verhouding met leveren.

Waarom niet ouderwets een afrekenmodel hanteren: eerst plaatsen dan betalen (per maand/kwartaal). Dan hebben we ook geen problemen meer, nietwaar? Jobboards hebben in heel Nederland als enige het model waar je bij aanvang moet betalen en je dus maar moet afwachten wat er geleverd gaat worden en of je het afneemt.

Waarom heeft niemand daar ooit tegen geageerd (heb ik wel gedaan maar ik was de enige klant die zo moeilijk deed…..aldus diverse jobboards). Hierbij dan ook een oproep van mijn kant; waarom laten we zo met ons sollen: niet meer doen! Laat ze eerst maar eens kwaliteit leveren ipv alles te cashen!

Geef een reactie

103 Comments
  • annelien jordense
    says:

    Hierbij nog even een update; ik ben er met de partij uitgekomen maar onder het beding dat ik geen uitspraken mag doen over de inhoud van het contract. Jammer maar helaas. Ik kan deze discussie niet verder meer verlengen maar vond de ophef en de reacties wel erg interessant om te lezen van jullie zijde. Binnenkort start ik een nieuwe blog over een net zo interessant onderwerp als deze.

  • Michiel
    says:

    Misschien moeten we gewoon de pitches zelf afstraffen.. Dat werkt veel beter dan simpelweg iets verbieden..

    ‘Zou je daarom contact met mij op willen nemen op 038-423 33 30?”

    Ik stel voor dat we dit telefoonnummer allemaal even bellen om snel even te melden dat we hier niet van gediend zijn. Hoeveel lezers heeft Recruitmentmatters Marc? Dat komt toch wel neer op een aantal dagen vervelende telefoontjes volgens mij? 😉 :p

  • JR
    says:

    Beste Krysia,
    Pitchen van je product wordt hier niet op prijs gesteld (zoals je in de voorgaande postings kunt lezen)
    Wat ik belangrijker vind: Hoe gaat dit verder. Nadat de afspraak is gemaakt is er niets meer gehoord over de ontwikkelingen. Dit was wel toegezegd.
    Is er een afspraak gemaakt waarbij gezwegen moet worden of is Annelien het oprecht vergeten? Ik ben benieuwd naar de update!