Creatief met onderzoeks uitslagen Nr. Zoveel: DMS

Begin vorige week kwam de Stichting DMS (de stichting is een DMSinitiatief van een aantal print uitgevers, waaronder TMG, VNU en Reed) met haar Decision Makers Survey 2010. Bijzonder, want de eigen site bericht er nog niet over. Bovendien hebben we nog geen onderzoek over 2009 gezien. Het meest opmerkelijke is echter de conclusie:

“Vaak wordt aangenomen dat het gebruik van traditionele media onder druk staat als gevolg van de toenemende consumptie van internet. De meeste internetsites die zich richten op zakelijke topbeslissers groeien inderdaad in bereik met dubbele cijfers binnen de doelgroep.

Uit het Decision Makers Survey 2010 blijkt echter ook dat dit mediagebruik additioneel is op bestaande printproducten. Men gebruikt dus internet niet in plaats van, maar juist naast print.”

Dat zijn flinke stellingen! Zeker ook als je deze conclusie daarna niet onderbouwd met cijfer materiaal. Er blijft een beetje een “Wij van WC Eend adviseren WC Eend.” gevoel hangen. Als ik dan de cijfers van het vorige onderzoek (2008) en bij pak valt me op dat er juist amper overlap bestaat tussen de twee.

combibereik

In 2008 zien we maar heel beperkt overlap tussen het gebruik van een print en een online kanaal. Er wordt juist duidelijk dat er gewoon steeds minder print word gelezen.  De respondenten blijken ook nog eens volledig te bestaan uit abonnementhouders, de vraag zal duswaarschijnlijk zijn geweest “Welke sites bezoekt u naast het lezen van onze krant?”. Er is echter niets aan online respondenten gevraagd.

Oftewel, bovenstaande grafiek vertelt u dat alle printlezers ook online te vinden zijn! Volgende keer dus geen millimeter meer in de Telegraaf kopen maar adverteren op Telegraaf.nl…

Geef een antwoord