Creyf’s heeft ook al een nieuwe jas

image USG barst van de formules, brands, labels of hoe je het ook maar wil noemen. Start, Content, Unique, en ga zo maar door. Alles bij elkaar zijn het er zo’n 17. En het lijkt er op dat al die verschillende formules in de herfst hun website willen vernieuwen. Een soort najaars schoonmaakactie. En dat tijdens een recessie. Heeft USG soms geld teveel?

Vandaag ga ik op bezoek bij Creyf’s. Ik hoop oprecht dat zij wel hebben nagedacht over de behoefte van werkzoekers. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld collega uitzenders Manpower, Randstad of Content.

De homepage
Dit is de nieuwe homepage van Creyf’s:

Creyf's | Homepage, oud
Geheel in de kleuren van Creyf’s, waarmee het bij mij een heel sterke Sligro associatie oproept, evenals een zekere oubolligheid. Maar zoveel mensen, zoveel smaken.

In tegenstelling tot de oude site kan er nu gelukkig wel gezocht worden op de homepage. Daar word je als werkzoeker natuurlijk blij van. Maar ik zou nog veel blijer zijn geworden als die zoekfunctie dominant bovenaan zou staan. Die dominantie zou namelijk in verhouding staan tot het percentage bezoekers die naar deze site komt om een baan te zoeken.

In plaats van over Creyf’s zelfbevlekking te willen lezen dat zij De uitzendclub van Nederland zijn, of dat ze een Spelershome hebben… Dat is alleen maar interessant voor de marketing afdeling van… Creyf’s. En voor niemand anders.

Deze homepage is duidelijk het product van een marketing gedreven ontwikkeling. Zonde. Voor de werkzoeker. Want die ziet niet direct waar hij/zij haar doel kan bereiken. En dat is het vinden van een tijdelijke baan. Wat overigens ook de business is van Creyf’s. Geloof ik…

Het zoekresultaat
Als ik naar vacatures zoek krijg ik dit te zien:

Creyf's | Zoekresultaat
Tja, een beetje mager allemaal. Ik kan niet bladeren (alleen onder aan de pagina zit navigatie) ik kan het resultaat niet sorteren, ik kan mijn zoektermen niet manipuleren en ik heb geen direct overzicht op alle vacatures die worden getoond.

Verder heeft Creyf’s een presentatie van de vacature die sterk lijkt op die van Manpower. Waarbij ook hier de vacaturetekst niet specifiek is geschreven voor de lijstpresentatie, maar gewoon het begin van de volledig vacaturetekst is. Niet nagedacht over wat een werkzoeker zou willen…

Het enige wat er wel is; een faceted search aan de rechterzijde. Die compacter zou kunnen, waardoor ik alle verschillende facets direct zou zien.

Dit is wat ik zie als ik met de muis over een vacature beweeg:

Creyf's | Zoekresultaat, detail

Groene tekst op een groene achtergrond. Een deel van de werkzoekenden is duidelijk niet welkom bij Creyf’s. En dan heb ik het over het deel dat een bepaalde vorm van kleurenblindheid heeft.

Ik zal een geheim verklappen. Het is slechts bekend bij een heel selecte groep die sinds de uitvinding van het schrift, inkt en papier dit geheim bewaart. Dat zwarte letters op een witte achtergrond de hoogste leesbaarheid hebben…

‘Creativiteit’ zoals Creyf’s laat zien gaat ten koste van de leesbaarheid. En daarmee ten koste van de werkzoeker. Alweer… Die moet extra moeite doen. Of besluit dat het mooi genoeg is geweest en op zoek gaat naar een uitzender die wel een site ontwerpt gericht op de werkzoeker. Hoewel die arme werkzoeker dan helaas heel, heel lang moet zoeken.

De vacature
Zo ziet de vacaturetekst eruit:
image

Hier doet Creyf’s heel veel goed. De kerngegevens van de baan worden vermeld, de contactgegevens van de vestiging, en een beschrijving van de functie. De primaire actie (Solliciteren) is visueel dominant.

Maar de presentatie kan natuurlijk aanzienlijk worden verbeterd. Want kijk eens naar die enorme ‘witruimte’ aan de rechterkant. Die heb ik even opgevuld:

image
Het zou overigens nog veel beter zijn om de kerngegevens en de sollicitatieknop bovenaan te hebben, vervolgens de functiebeschrijving met een aanzienlijk kortere zinslengte, de helft van de huidige. Dat vergroot de leesbaarheid enorm. En onderaan vervolgens de contactgegevens van de vestiging. En nog een keer die sollicitatieknop, evenals de secundaire acties.

De sollicitatie
Die is heel simpel. Ik hoef alleen mijn naam en e-mail adres in te vullen (en de tekst waarom? in het telefoonveld) en klaar is Kees.

Er wordt netjes bedankt voor de sollicitatie en ook dit is goed: Jouw sollicitatie is verzonden naar de vestiging die deze vacature online heeft gezet. Wij doen onze uiterste best om je binnen 3 werkdagen van een reactie op je sollicitatie te voorzien!

En wat hiervan te denken: We hebben een bevestiging van je sollicitatie en een leuke aanbieding verzonden naar het aangegeven emailadres. Mocht je eerder een reactie willen dan kun je altijd contact zoeken met jouw vestiging. De contactgegevens staan in de bevestigingsmail.

Ook heel goed. Het enige wat ontbreekt zijn de contactgegevens van de vestiging op het scherm. Gewoon, voor het gemak van de werkzoeker.

De e-mail
Die ziet er zo uit:

Creyf's | E-mail  
Hier gebeurt heel veel goeds, jammer van het ontbreken van een persoonlijke aanhef (ik heb tenslotte mijn naam opgegeven…), het e-mail adres en het veel te vage onderwerp.

Conclusie
Creyf’s heeft met haar nieuwe site een gigantische verbetering gerealiseerd ten opzichte van de vorige versie. Maar dat is geen reden voor felicitaties. Dit is slechts een hoognodige en veel te lang uitgestelde inhaalslag.

De site is teveel het product van een te dominante marketing afdeling die uitsluitend vanuit het eigen bedrijf heeft gedacht. En te weinig een product dat door de werkzoeker als prettig zal worden ervaren. Tenzij die werkzoeker het tot aan het sollicitatiescherm volhoudt. Want vanaf daar doet Creyf’s het meer dan behoorlijk. En dat is zonder meer een compliment waard. Nou nog het eerste deel van het proces!

Geef een antwoord

2 Comments
  • Bastiaan Brans
    says:

    Leuk om je review van de nieuwe website van mijn ex-werkgever te lezen. Denk dat je ze een hoop waardevolle feedback geeft, al ben ik het niet met alle punten eens.
    De donkergroene tekst op de lichtgroene achtergrond krijg je alleen te zien als je met je muis over de tekst beweegt. De muis zal er meestal pas naartoe gaan als iemand de tekst heeft gelezen. Wat ik dan weer mooier had gevonden was dat het hele vlak clickable werd gemaakt. Heb nu het gevoel doordat de kleur wisselt dat ik er direct op kan klikken, maar moet met mijn muis toch echt naar een linkje toe. Maarja… zo heeft iedereen wel wat.
    Ben het volledig met je eens dat je niet ‘origineel’ moet zijn in een sitenavigatie (is er ooit een website bezoeker geweest die na lang zoeken naar bepaalde informatie op een website & het éindelijk heeft gevonden dacht: ‘zo, dat is een leuke & originele plek om dat te zetten’? lijkt het niet…) Vind dat de belemmering van het ‘club Creyf’s sausje’ echter meevalt op deze nieuwe site. De enige menu optie die ik als buitenstaander (ben bij Creyf’s weggegaan voordat het club thema kwam) niet direct begrijp is ‘Spelershome’. Die is mijns inziens dan ook voor verbetering vatbaar, de rest vind ik om eerlijk te zijn prima.
    Ik vind dat Creyf’s wel degelijk een felicitatie verdient! Ja, de vorige site was alles behalve gebruiksvriendelijk, maar ze zijn mijns inziens van één van de mindere sites in uitzendland naar één van de betere sites in uitzendland gegaan. Dat mag ook wel eens gezegd worden!
    Bastiaan
    PS1: Geweldige nieuwe text editor voor het plaatsen van reacties!
    PS2: Volgens mij hebben kleurenblinden er niet zozeer last van, maar het contrast van de navigatie bovenin Recruitment Matters (grijs op donkergrijs) is ook niet heel hoog. (no offense…)