Next2News: vervuilt de kranten

Logo en logotype Next2news Als er ergens een bericht over de toekomst van kranten verschijnt, spits ik direct de oren. Zo ook toen in mijn RSS reader een artikel op Frankwatching met de titel: Next2News: redt de kranten voorbij kwam.

Het blijkt een video-artikel te zijn waar de piepjonge oprichter Sander Koppelaar van Next2News het ‘briljante’ concept van deze start-up uitlegt. En wat een droefenis blijkt dat te zijn. Het gaat namelijk over het gericht inkopen van reclameruimte naast een specifiek nieuwsbericht.

Hoe werkt het? Een adverteerder kan via Next2News, op participerende nieuwssites, bij een bepaald nieuwsbericht een advertentie plaatsen:

image

Hoera… nog meer vervuiling op de nieuwssites. Daar zaten we als lezers al allemaal op te wachten. En er was al zo weinig reclame te vinden op dit soort sites.

En o jee, de ambities zijn nog veel breder. Zo hoorde ik Koppelaar blogs en vacaturesites noemen… Jawel, weer een partij die een graantje wil meepikken van de krimpende advertentiekoek. En tegelijkertijd zijn uiterste best gaat doen de leesbaarheid van sites nog verder af te laten nemen. Hoera?

Geef een antwoord

2 Comments
  • Sander Koppelaar
    says:

    Beste Marc,
    Zelf zien wij next2news niet als vervuilend. De advertenties zijn namelijk uiterst relevant, omdat ze op het niveau van een specifiek nieuwsbericht worden ingekocht. Daarna vragen we de uitgevers niet om een extra advertentiepositie te creëren, maar gebruiken we één van de bestaande posities. Extra reclame krijg je dus niet, hoogstens relevantere. Relevante advertenties zijn minder vervuilend dan irrelevante advertenties.
    Daarnaast zetten wij niet in op de bestaande ‘advertentiekoek’, maar proberen we de markt groter te maken. Het concept is laagdrempelig en richt zich op de onderkant van de markt. Althans, in ieder geval niet op de bovenkant. We proberen adverteren zo simpel te maken dat iedereen dit nu direct op een nieuwssite of blog kan doen. Een groot deel van onze doelgroep adverteert uberhaupt niet of doet dit via Adwords. Als er een nieuwe groep adverteerders bij komt, lijkt me dat goed voor de advertentiemarkt. Dat er een alternatief ontstaat voor Google, dat nu praktisch een monopolie heeft binnen het MKB, lijkt me ook zeker niet slecht.
    Als je meer over het concept wilt weten, stuur me even een mailtje.
    Groeten,
    Sander

  • Dirk Goossens
    says:

    @Marc: zou toch prachtig zijn als naast de persberichten van de grote uitzenders een link naar de RecruitmentMattersbespreking zou staan. Het kost misschien wat, maar je debunkmissie is er bij gebaat.