Unique steekt zich in het nieuw

Logo en logotype Unique Had ik gisteren Creyf’s met haar nieuwe site, vandaag is Unique aan de beurt. Jawel, ook deze USG dochter heeft een geheel vernieuwde site. En dat was heel hard nodig.

Al die drukte aan het USG front (Content, Creyf’s en nu Unique) in aanloop naar de resultaten van het 3e kwartaal; zou Zandbergen aanstaande woensdag soms positief nieuws nodig hebben? Want de uitzendresultaten zullen geen reden tot juichen geven.

De homepage
Dit is de nieuwe homepage van Unique:

Unique | Homepage

 
Schoon, maar de visual is veel dominanter dan de zoekfunctie. Het zal toch niet zijn dat ook hier de marketeers hebben gewonnen van het gezonde verstand, net als bij Creyf’s?

Laat ik maar snel op zoek gaan naar vacatures…

Het zoekresultaat
Kijk, dat ziet er al een stuk beter uit dan vroeger:

Unique | Zoekresultaat
Faceted search, sortering van het zoekresultaat (hoewel dit tot zeer vreemde resultaten leidt als je op Functie sorteert), navigatie en het kunnen aanpassen van het aantal zoekresultaten per pagina.

Wel ontzettend jammer dat Unique ervoor heeft gekozen de facets boven het zoekresultaat te zetten in plaats van ernaast. En het zoekresultaat toont veel te weinig informatie.

Helaas heeft Unique een gigantische blunder gemaakt. Want dit krijg ik te zien als ik op een vacature klik:

Unique | Zoekresultaat, pop-up

Oohhh, hoe verzinnen ze het! Een niet te omzeilen pop-up als tussenstap!! Die je ook weer moet uitklikken of waar je moet doorklikken als je naar die vacature wilt gaan… Degene die dit heeft verzonnen dient publiekelijk aan de schandpaal worden genageld!

Denkt iemand bij Unique dat een werkzoeker hier blij mee zal zijn? Een onvermijdelijke extra klik? Wat een gruwel. Twee tips:

  1. Laat een hover zien met aanvullende informatie als de gebruiker over de vacature ‘muist’. Een halfslachtige oplossing, maar beter dan bovenstaand gruwel.
  2. Toon meer informatie van een vacature in het zoekresultaat. Functie en locatie is veel te weinig. Laat bijvoorbeeld Salarisindicatie, uur/week, opleiding zien. Dat vinden werkzoekers fijn.

Nou, maar snel door naar de vacature zelf.

De vacature
Dit ziet er goed uit, afgezien van de slechte ‘vacaturetekst’. Want die is natuurlijk schandalig:

Unique | Vacature
Maar verder ziet het er redelijk uit. Kenmerken van de functie bovenaan (helaas gemixed met contactgegevens van de vestiging), duidelijke sollicitatieknop die altijd zichtbaar is en navigatie door de vacatures.

Ik ga maar eens solliciteren.

De sollicitatie
Oke, dat is een simpel sollicitatieformulier:

Unique | Sollicitatieformulier

Het formulier vreet wel veel verticale ruimte, dat zou minder kunnen; dan zie je het hele formulier zonder te scrollen. Maar als je solliciteert komt deze reactie:

Unique | Reactie op online sollicitatie

Kijk, dat is nog eens een concrete toezegging! Dat zouden meer uitzendbureaus moeten doen… Helemaal super!

De e-mail
Dit is de e-mail die ik ontvang:

Unique | E-mail

Jammer, het ritselt werkelijk van de fouten in deze e-mail. Teveel om op te noemen, maar voor deze maak ik een uitzondering:

We nemen zo snel mogelijk contact met je op

Wat is dat nou? Een paar minuten eerder werd mij nog belooft dat er binnen 2 werkdagen contact met mij zou worden opgenomen. En die belofte wordt nu al verbroken. Dit is wel heel erg slordig…

Conclusie
Unique heeft zich enorm verbeterd ten opzichte van haar vorige site maar laat helaas ook teveel steken vallen om er met een positieve beoordeling vandoor te kunnen gaan. En die pop-up, dat is toch wel een gigantische blunder!

Maar eerlijk is eerlijk, Unique heeft een zeer redelijke site de wereld ingeblazen. Nu de resterende pijnpunten oplossen!

Geef een antwoord

2 Comments