Content delft onderspit, Unique blijft bestaan!

Alex MulderVandaag kwam USG People voorbeurs met de resultaten over het 3e kwartaal van 2009. Niet veel positiefs natuurlijk, hoewel de titel wel postief is: Signs of recovery in early cyclical sectors.

Maar daarover later meer. Want er is schokkend nieuws: Content gaat verdwijnen. Jawel!

Content wordt namelijk samengevoegd met Unique, het bedrijf dat aan de oorsprong van het huidige USG staat. En natuurlijk de ‘liefdesbaby’ is van oprichter en grootaandeelhouder Alex Mulder.

Ik kon het niet geloven. Maar het is echt waar. Hoe is het mogelijk. Een ijzersterk merk (Content) gaat op in een merk waar een sterke spruitjesgeur uit opstijgt (Unique). Is hier soms sprake van een vorm van machtspolitiek?

Nu is Alex Mulder natuurlijk van een generatie waar het aantal stenen hutten (lees: vestigingen) maatgevend was voor het succes van een uitzender. Maar die stenen hutten staan er al enkele jaren redelijk verloren bij. Werkzoekers nemen liever hun toevlucht tot de sites van uitzenders.

En hoewel beide sites de werkzoeker overmatig frustreren door een zeer matig interaction design heeft Content zonder enige twijfel een prachtige merkbeleving:

Content | Homepage

Werkelijk prachtig, ook al blijkt dat je van dit mooie bord als werkzoeker slecht kan eten. Maar dat dondert USG dus bij het grofvuil, ten faveure van dit:

Unique | Homepage
Duidelijk, overzichtelijk maar ook vreselijk kil vergeleken met de site va Content. En met dezelfde slechte ervaring voor werkzoekers. Maar als je deze twee homepages met elkaar vergelijkt… alsof je onder een warme deken vandaan wordt gerukt en zonder kleding een iglo in wordt gedonderd. Wat een verschil!

Maar ja, zouden Rob Zandbergen (CEO a.i.) of Alex Mulder wel eens op Internet hebben gekeken? Of begrijpen waar kandidaten vandaan komen? Waarschijnlijk niet; te druk bezig met hun telraampjes.

Laat ik er maar vanuit gaan dat de heren een degelijke due diligence van Content en Unique hebben gemaakt. En op zakelijke en rationele gronden een keuze hebben gemaakt. Tenslotte is Unique een international brand. Maar ik snap er helemaal niets van. Want zo international is USG niet. Bijna 50% van de omzet komt uit Nederland alleen…

Overigens is Content niet het enige merk dat gaat verdwijnen. Ook USG Receptel wordt bij Unique gevoegd. Verder gaat Starjob op in Secretary Plus, en Adrem gaat samen met ASA.  En daar houdt het niet op; USG wil van de huidige 17 merken terug naar ongeveer 10. Dat betekent dat er achter nog drie namen een kruisje gezet gaat worden.

En dan gaat het ongetwijfeld om de verticale labels, zoals Technicum, Capacity, Energy, Innotiv, etc. Daar zal dus nog het nodige gaan verdwijnen. Een goede zaak.

Die samensmelting gaat overigens gepaard met een verdere reductie van het aantal medewerkers en vestigingen. Een exercitie die in het kader van de recessie voor elk brand afzonderlijk ook al was uitgevoerd. Maar de kaasschaaf gaat er een tweede keer overheen, en dat is pijnlijk.

De kosten voor deze reductie worden in het volgende kwartaal genomen en zijn begroot op EUR 6 miljoen. De kosten voor rebranding (van de hutten van steen?) zijn begroot op EUR 8 miljoen, en dat bedrag wordt over 8 jaar afgeschreven. En per jaar bespaard USG naar verwachting EUR 12 miljoen.

USG verwacht deze merkensanering in 2011 te hebben afgerond, met een focus op 2010. En daarmee niet alleen een structureel lager kostenniveau te hebben gerealiseerd, maar ook een aantal voordelen te benutten. Waaronder een duidelijker merkenportfolio en daardoor een sterkere marktpositie. Dat laatste klinkt overigens als wishful thinking.

Maar USG heeft twee jaar om haar gelijk te bewijzen. Hoewel ik er niet vanuit ga dat Rob Zandbergen als CEO a.i. zolang mee zal gaan. Tenzij Alex Mulder dat a.i. achter zijn titel gaat verwijderen. Een beancounter aan het hoofd van USG? Die merkbeleving van Unique is ineens zo gek nog niet…

Geef een reactie

44 Comments
  • Wietse
    says:

    DArt vind ik het enige jammer van colums schrijvers. De meeste onder hen ontbreekt zelf kennis. Zo schrijft deze blogger dat hij niks tegen dhr Zandberg en Mulder heeft maar de toon en de wijze van schrijven zijn minsten suggestief over zijn gevoelens tegen dit soort mensen.  Waarom zeg je dan gewoon niet wat je echt vindt dat maakt je in mijn ogen een eerlijker en daarmee betere columnist. Onzin schrijven kan iedereen getuigt ook dit stuk of wacht even spreek ik me zelf nu tegen? zou ik dan ook een blogger zijn van hetzelfde niveau.   In dat geval stop ik hier.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Kuch: inderdaad, durf te kiezen. Durf te kiezen voor kwaliteit en begin niet met het geloof dat omdat je in het verleden met mensen hebt gewerkt (of je zelf zo iemand bent) die niet competent genoeg waren om de drie componenten (zoals marc ze noemt: usefull, usable en desirable) te kunnen combineren, nu te geloven dat het niet mogelijk is. Natuurlijk kan het niet alle 3 voor de volle 100%, doorgaans hebben grafische ontwerpers en interactie ontwerpers deel tegengestelde belangen. Maar één van die drie componenten helemaal laten vallen of ondergeschikt maken aan de rest is absoluut niet noodzakelijk en ook zeker niet slim.

  • kuch
    says:

    De en-strategie brengt zelden wat goeds (kosmisch, spiritueel, zakelijk en prive)). Het is een calvinistisch juk dat wij allen zullen dragen, gevoed door iedereen die adviseert, maar zelf niet iets maakt. En op papier duivels makkelijk  te ‘droppen’, als consultant/bemoeial. Mensch durf te kiezen.

  • Marc Drees
    says:

    @kuch:
    Ik ga er vanuit dat je @bas bedoelde, en niet @marc.
     
    Verder, wie heeft jou ooit wijsgemaakt dat usability en een bijzondere ervaring niet samen kunnen gaan? Wat een ronkende onzin!
     
    Er zijn drie componenten die gezamenlijk een optimale user experience garanderen:

    Useful (User can accomplish their goals). Ook wel interaction design genoemd.
    Usable (Performing tasks is easy). Dit is usability.
    Desirable (enjoyable experience). Hier gaat het dus om engagement, immersive design, etc.

     
    Oftewel een optimale user experience is te vergelijken met een krukje met drie poten. En is 1 van die poten te kort dan dondert die user experience in elkaar.
    Overigens, ik was bepaald underwhelmed van de Deloitte site. Een krukje met drie te korte en ongelijke pootjes.

  • Marc Drees
    says:

    @Frits:
    Agree to disagree is prima.
    Wat ik met zooitje bedoelde is de “Internet club” van Unique. Niet de website. De website is niet goed, maar een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de vorige versie. Maar de branding…
     
    Verder is een uitzender zonder duidelijke Internet strategie en focus op termijn een dode uitzender.
     
    Het statement dat het op termijn meer op zal leveren, durf jij je hand daarvoor in het vuur te steken? Dat is geen welles-nietes discussie… Het is een leap of faith. En wederom, daar gaat het niet in eerste instantie om. Als het om een merkversterking zou gaan was dat enkele jaren geleden gedaan, niet in de diepte van een recessie. Dan is het slechts een platte bezuiningsoperatie onder een andere naam.
     

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Kuch: ik kies daar niet tussen, beide, en dat kan. En dan wil ik ook nog complete informatie en een goede, eenvoudige sollicitatie procedure online (of is dat usability in jouw optiek?). Dat bedoel ik met streven naar perfectie, jij begint al met keuzes te maken nog lang voordat dat nodig is en dus te streven naar redelijk, niet naar uitstekend.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Kuch: voor de goede orde: ik heb geen cent aan deloitte verdiend, nog nooit. Dat is een site waar ik graag bij betrokken was geweest, maar alle eer naar het team van Deloitte zelf en hun bureau Maximum toe gaat.
    Dat mijn fantastisch anders is dan dat van anderen, natuurlijk. Maar als iemand zelf al zegt: een heel redelijke site en dat als een compliment maakt geeft dat wel voldoende aan. En nee, ik geloof niet dat de meeste mensen streven naar fantastisch of bijzonder, dan zouden we niet zo verschrikkelijk veel middelmatigheid hebben. Bijna iedereen speelt het liever op zeker, want op een hele redelijke site wordt je intern niet afgebrand, een fantastische site vinden altijd een deel van de mensen weer slecht.

  • kuch
    says:

    @bas:
    Ach kom op, dat gedweep met Deloitte altijd van degenen die daar iets aan verdiend hebben. Ook een voorbeeld van een degelijke site, maar zeker niet briljant. En meer mensen dan je denkt streven naar fantastisch of bijzonder. Alleen jouw fantastisch/bijzonder is weer anders dan die van je buurman. Gelukkig maar.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Frits Bom: Ik ga me niet met iets in deze discussie bemoeien, maar één punt wat ik zag in je laatste reactie vind ik wel typerend.
    Maar eerlijk is eerlijk, Unique heeft een zeer redelijke site de wereld ingeblazen.
    Persoonlijk vind ik dat dus een schande. Als je nu een nieuwe site lanceert mag die toch niet ‘zeer redelijk’ zijn. Die moet toch gewoon verschrikkelijk goed zijn? Top of the bill? Zeker als je bedenkt hoeveel geld daar vanuit USG achter zit. Ik merk dat dit bijna het streven lijkt in deze branche (ook qua corporate careersites): zeer redelijk, aardig, niemand streeft meer geloof ik naar fantastisch of bijzonder (misschien behalve Deloitte) en vervolgens zijn we tevreden met zeer redelijk.

  • Frits Bom
    says:

    Ik zeg altijd ben je een werkloos noem je tijdelijk goeroe of trend watcher en je hebt weer gat op je cv opgevuld, maar dat te zijde. Dus die opmerking trek ik terug.
    Op toch nog even terug te komen een van je voorgaande columns
    “Conclusie
    Unique heeft zich enorm verbeterd ten opzichte van haar vorige site maar laat helaas ook teveel steken vallen om er met een positieve beoordeling vandoor te kunnen gaan. En die pop-up, dat is toch wel een gigantische blunder!
    Maar eerlijk is eerlijk, Unique heeft een zeer redelijke site de wereld ingeblazen. Nu de resterende pijnpunten oplossen!”
    Dus om het nu een zooitje te noemen staat haaks op je eerdere mening over de website van Unique. Behalve de pop-up blunder is het prima site, overzichtelijk, goed toegankelijk .
    Het probleem van USG Poeple is dat ze te veel werkmaatschappijen zijn, samenvoeging van werkmaatschappijen moest gewoon gebeuren. Zoals jij reeds eerder in een reactie al benoemde had het misschien al eerder gemoeten.
    Met de samenvoeging van Content en Unique zorgt er wel voor dat je op langere termijn een sterke speler op kantoorpersoneel. Op dit moment hebben deze twee in Nederland totaal 25% van de markt in handen. Dat biedt wel perspectieven op de langere termijn en schaalvergroting. Dat je daardoor ook business zal verliezen en een sterk merk aan de markt haalt is jammer, maar op langere termijn zal het alleen maar meer opleveren.
    Ik vind Unique zeker geen 13 in een dozijn bureau. Unique heeft een duidelijke strategie, missie en visie. Het is een van de betere uitzendbureau die zich echt onderscheid van andere bureau. Maar dit zal uitdraaien in een welles nietes discussie, dus lets agree to dis agree.

  • Marc Drees
    says:

    @Frits:
    Een verademing; eindelijk een inhoudelijke reactie.

    Vooraleerst, ik ben geen goeroe!  Er bestaan nauwelijks goeroes. Hoewel velen zich goeroe voelen. En zichzelf graag tooien met deze titel. Als ik ooit goeroe ben geworden laat ik het je weten. Maar ik zou mijn adem niet inhouden als ik jou was.
     
    Verder ga ik er vanuit dat de internetstrategie van Content wordt voortgezet. Het zou een nog grotere vernietiging van kapitaal zijn geweest als het rommeltje van Unique zou zijn doorgezet.
     
    Wat onverlet laat dat hier sprake is van een 2e saneringsronde met als schaamlap merkversterking. Hoe kan je een zwak merk als Unique  continueren met dit statement? Omdat het internationaal wordt gebruikt? Door Content als merk te continueren behoud je de waarde van naam en beleving in Nederland. En het voorkomt afschrijving van miljoenen Euro’s aan goodwill… Die je kan besteden aan positionering van Content in die ‘enorme aantallen’ vestigingen in den vreemde. Waar Unique als dertien in een dozijn naam door weinigen zal worden gemist. Hoewel Alex Mulder het vast niet met mij eens zal zijn…

  • Frits Bom
    says:

    Marc ik lees (bijna) al jouw columns en vindt je scherpe dan wel sarcastische manier van schrijven een verademing. Meestal kloppend en ook nu heb je grotendeels gelijk. De loke en feel van content is vele malen beter, de samenvoeging van deze merken is kapitaalvernietiging en zal zeker op korte termijn een omzet daling ter gevolg hebben. Dit hebben we eerder gezien bij de samenvoeging Vedior met Randstad, Dactylo met Tempo Team

    Helaas moet ik constateren dat je ook een keer de plank volledig mis slaat. Zowel Unique als Content zullen helemaal veranderd worden. De naam Content verdwijnt, Unique zal blijven maar wel met een totaal andere structuur en andere strategie, missie en visie

    Juist de sterke internetstrategie van Content is benoemd als een van de sterke punten van Content en zal verder geoptimaliseerd worden en terug komen met bij het nieuwe Unique.

    Want ook jij als goeroe zou moeten toegeven, dat de sterke punten van beide organisatie ongetwijfeld gebundeld worden om met een sterke nieuwe strategie, missie en visie te komen.

  • Isabel
    says:

    @ Marc

    Marc, toch best grappig dat je je toch continue aangevallen lijkt te voelen, wanneer er mensen op jouw stukje reageren die opkomen voor de warme gevoelens die zij koesteren voor Unique…
    Ook ontzettend optimistisch hoe je iedereen die er toch positief tegenaan probeert te kijken, zowel blauw als rood (overigens volwassener reacties dan die jij geeft) benadert met teksten als : “Voor intercedenten wordt het superleuk noch gezellie.Want dit is gewoon de volgende saneringsronde.”  Vind je dit nu zelf niet ook best kinderachtig? Of denk je dat jij de enige bent die denkt dat er ongetwijfeld mensen in lastige posities terecht gaan komen?
    Daarnaast is jouw reactie op de VM-er met blauw bloed werkelijk treurig!! Nog treuriger eigenlijk dan het feit dat ik het jammer vindt, dat je nu met je op uiterlijkheden kijkende blog door alle reacties steeds hoger op google te vinden zult zijn, dus van mij laatste reactie;

    Vriend, de enige spruitjeslucht die hier hangt is aan dat artikel van jou… 

  • mens
    says:

    @allen!
    Een zuur stuk? Spruitjeshoofd? Een bedrijf als warm nest? Waar gaat dit over? Ik mis volgens mij het eea…. Ik heb al zitten zoeken op wikipedia…spruitjeshoofd…niet te vinden…maar vindt m wel leuk!!

    Een geschreven mening door ene mijnheer Drees. Een geschreven mening met een doel! Want waarom een blog (zo) neer zetten? Mooi geschreven overigens (zegt een andere blogger lekker hè zo schrijven) …. het blijft een mening. Het gaat niet om mensen, websites en gevoelens met het inzetten van zo’n deal, nee het gaat om een zakendeal: Wat leverd binnen bepaalde termijn het meeste op!

    En helaas (enerzijds) heb je in zulke deals altijd te maken met mensen. Prachtig om te lezen dat men van beide kanten staat voor zijn bedrijf….het warme nest…. Als ik zulke mensen in dienst zou hebben: ONBETAALBAAR!
    Dus kortom: Unique EN Content het wordt een prachtig bedrijf met geweldige mensen!

  • kuch
    says:

    Ho ho ho lieve mensen. Heeft meneer Drees weer eens zijn best gedaan om een zuur stukje te schrijven, gaan mensen van Unique en Content ineens hoopvol en enthousiast reageren jegens elkaar. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Wilt u wel zo vriendelijk zijn elkaar net zo zwart en fatalistisch te benaderen als het wereldbeeld van mr. D is? Dank u.

  • Georgette
    says:

    Ik ben denk ik de eerste hier die kan zeggen van beide kanten “geproefd” te hebben (blauw en rood = paars).
    Begonnen bij Unique en na verloop van tijd de overstap gemaakt naar Content. Heel bewust deze keuze gemaakt omdat dit wel hetzelfde marktsegment is als Unique, maar waar het er wel warmer en menselijker aan toe ging. Niet alleen naar het personeel zelf toe, maar ook naar klanten en kandidaten.
    Het mooie was dat ik het supercommerciële van Unique heb kunnen overbrengen naar Content, maar dan wel met de menselijkheid waar ik zo van hou.
    Want laten we wel zijn: we zijn commercieel, maar hebben niet voor niets de keuze gemaakt daarnaas met en voor mensen te werken.

    Hoewel ik al een aantal jaren niet meer bij Content werk, is de schok voor mij toch erg groot. Het mooie merk Content verdwijnt zomaar van de markt. Een gemis in arbeidsbemiddelingsland denk ik.
    Jeanine Peek ken ik helaas niet,  maar desalniettemin vind ik het veelzeggend dat een Contenter de scepter mag zwaaien.

    Nu hoop ik dat met een beetje goede wil de partijen kunnen leren van elkaars positieve kanten.

    Aan de zijlijn zal ik het allemaal vol spanning blijven volgen.

    Succes allemaal!

  • Marc Drees
    says:

    @VM met ‘blauw’ bloed:
    Blauw bloed kan op een ernstig tekort aan zuurstof duiden wat weer tot gevolg kan hebben dat de hersenen onvoldoende worden gevoed wat weer tot waandenkbeelden kan leiden.
    Probeer eerst je gedachten correct te formuleren voordat je een reactie plaatst, dan is het misschien ook voor anderen te begrijpen. Nu is vooral de eerste alinea volstrekt onsamenhangend. Misschien is een fles zuurstof aan te bevelen.
     
    Welke relatie probeer je duidelijk te maken tussen de pretentie van online recruitment, Alex Mulder en Rob Zandbergen en antipathie?
     
    Voor de goede orde, ik heb niets tegen beide heren, wel heb ik kritiek op de wijze waarop deze tweede saneringsronde wordt gepositioneerd. En de manier waarop kapitaalvernietiging wordt bedreven onder het mom van versterking van het merkenportfolio.
     
    Verder wens ik je veel succes bij het helpen invullen van je overtuiging.

  • VM met 'blauw' bloed
    says:

    Beste Marc,

    Als je weblog over, zoals jezelf pretendeert, online recruitment gaat, waarom dan een antipathie tegen Alex Mulder en Rob Zandbergen (CEO a.i.)??
    Naar mijn mening is dit niet echt ‘chique’ en voegt het niet echt iets toe aan het onderwerp.

    Ik, als Uniquelinger zijnde, ben natuurlijk ook geschokt van het nieuws betreft de samenvoeging en ik hoop van harte dat de open communicatie, platte organisatie-structuur en korte lijnen waar onze directie hard voor heeft geknokt, behouden kan blijven.

    De toekomst zal uitwijzen hoe dit zich gaat vorm geven. Het feit is dat we samen met Conten, verder gaan als een nieuwe Unique organisatie en ik ben er van overtuigd dat we samen, als één front, de grootste office specialist van Nederland gaan worden.

  • Contenter in hart en nieren
    says:

    en ja, de betrouwbare bron had gelijk. La Peek is de rijzende ster aan het USG front. Als Contenter ben ik natuurlijk blij met deze keuze.

  • Contenter in hart en nieren
    says:

    Ik ben het wel met Marc eens dat de website van Unique doet vermoeden dat je op de Transavia website een low budget vlucht probeert te boeken. Vals ? nee hoor, kijk zelf maar en ervaar het verschil !! Als Contenter in hart en nieren moet je natuurlijk even aan het zuurstof bij een mededeling als deze. Ook wij vinden dat een heel mooi merk, zo niet in Nederland “sterker ” merk, in alle opzichten, naar het graf wordt gedragen echter: het is zoals het is en laten we hopen dat veel goede dingen van het mooie Content straks ook in de nieuwe Unique organisatie terug te vinden zijn. Nu sta ik nog niet te popelen maar wie weet komt dat met de tijd, we hebben nog een paar maanden om aan het idee te wennen. Een verdrietige Contenter !!

  • Peter
    says:

    @Peter,

    Je kunt wel het afschuiven dat dit een weblog over online recruitment is, maar in hoeverre hebben content en unique iets te maken met online recruitment?

  • Miranda
    says:

    Precies, en leuk en gezellig zal het worden. Het is jammer dat de naam Content verdwijnd, maar alle goede en sterke kanten van Content en van Unique worden gebundeld.

    Dat kan toch alleen maar goeds opleveren.

    Welkom, collega’s van Content!!!!!! Op een mooie samenwerking!!!!!

  • Ivo
    says:

    Leuk, al die intercedenten die nu over elkaar heen vallen om te zeggen hoe warm het nest was. Ben in afwachting van de eerste intercedent die de termen ‘superleuk’ en ‘gezellie’ gaat gebruiken….

  • Chris
    says:

    Als ex-Contenter (20 jaar) kan ik in elk geval zeggen dat Content een enorm warm nest was en is. Ongelooflijk spijtig dat dit merk gaat verdwijnen.

  • Marc Drees
    says:

    @Isabel:
    Voor zover het je nog niet duidelijk was, dit is een weblog. Sterker nog, een weblog over online recruitment. En dan nog een die vooral vanuit het perspectief van de werkzoeker allerhande zaken binnen dat domein de revue laat passeren.
    Vanuit dat perspectief is de vernietiging van het Content brand een volstrekt bizarre keuze.
    Overigens ben ik geen adviseur op het gebied van bedrijfsstrategie, maar ik heb er wel een mening over. Die ik ventileer. En mag ventileren. Ongeacht of mensen daardoor willen gaan schelden.

  • Isabel
    says:

    Wel ontzettend bijzonder dat een man die zichzelf adviseur mag noemen in dit soort zaken, naar aanleiding van hoe “warm” of “koud” een website eruit ziet, dit soort artikelen kan plaatsen….

    Knap hoor Marc!! Misschien is het een beter idee om eens in beide bedrijven een kijkje te nemen en echt te voelen, welk van de twee de meeste warmte heeft voor al zijn mensen!

    Spruitjeskop!

  • Marc Drees
    says:

    In de categorie betrouwbare bronnen; in de doorgaands schemerduistere catacomben wordt gefluisterd dat de huidige directeur van Content de directeur van de nieuwe combinatie gaat vormen.
    Jeannine Peek is nog maar relatief kort directeur bij Content, dus dat is een ferme promotie.
    Als de catacomben het juist hebben: gefeliciteerd!