USG People, minder merken

Logo en logotype USG People Vandaag kwam USG People voorbeurs met de resultaten over het 3e kwartaal van 2009. Hoewel mijn aandacht vooral uitging naar het aanstaande einde van Content is er natuurlijk ook financieel nieuws te melden.

En dat is niet bepaald om over naar huis te schrijven, hoewel USG er natuurlijk wel een positieve draai aan probeert te geven door het bericht te voorzien van deze titel: Signs of recovery in early cyclical sectors. Wat klinkt dat toch mooi in het Engels…

De omzet komt ten opzichte van het 3e kwartaal van 2008 27% lager uit; een lichte verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009 (-31%). En dat terwijl Manpower van –36% (2e kwartaal) naar –26% (3e kwartaal) gaat. Oftewel, USG People laat slechts beperkt herstel zien in vergelijking met Manpower.

Het bruto resultaat is aanzienlijk slechter (-34%); dus ondanks alle kostenbesparingen is er nog steeds geen balans met de krimpende omzet gerealiseerd (Manpower zit op -31%.). Geen wonder dat er nu dus gesneden wordt in de merkenportfolio en verlieslatende landen (Tsjechie en Slowakije worden via een management buy-out afgestoten).

Hoewel de consolidatie van merken als een versterkingsoperatie wordt neergezet is het natuurlijk gewoon een platte kostenreductie onder de schaamlap van positivisme. USG had al jaren geleden deze sanering uit kunnen (lees: moeten) voeren. Maar nu wordt het dak in de regen gerepareerd. Niet slim, wel hoogst noodzakelijk.

Overigens is het onderstaande staaltje corporate speak eentje om van te smullen. Rob Zanbergen (CEO a.i.) legt uit waarom de merkenconsolidatie wordt uitgevoerd:

We richten ons nu op onze commerciële doelen en de kwaliteit van onze dienstverlening. [..] Door samenvoeging van een aantal merken versterken we onze marktposities en we vergroten de internationale herkenbaarheid van de gecombineerde merken. De herkenbaarheid naar de markt, zowel voor de klant als voor de kandidaten en eigen personeel, zal hierdoor worden versterkt terwijl het aantal merken wordt verminderd. Hiermee creëren we meerwaarde voor onze multibrandstrategie.

Het enige wat ik me afvraag na dit gelezen te hebben is het volgende: Zou Zandbergen hier zelf nou echt in geloven? En: Denkt hij nou werkelijk dat iemand anders dit gelooft??

Als deze saneringsronde niet voldoende oplevert heb ik nog wel een tip: Stop met Creyf’s en voeg die samen met Start People. Het bereikt evenmin alle bovenstaande doelen, maar je raakt een overtollig merk kwijt je kan nog wat kosten besparen.

Hoe dan ook, er valt het nodige te beleven. En dat is natuurlijk altijd interessant. Tegelijkertijd hoop ik voor alle medewerkers van de samen te voegen merken dat het allemaal op een fatsoenlijke manier zal verlopen.

Geef een antwoord

4 Comments