Monster daalt heel hard door

Vandaag kwam ook Monster met de resultaten over het 3e kwartaal. En zoals was te verwachten zijn deze dramatisch. De omzet kwam uit op $215 miljoen, een daling van 35% met hetzelfde kwartaal van 2008. De omzetotwikkeling per kwartaal ziet er als volgt uit:

image

Tja, de daling gaat minder hard. Maar daar is meteen alles mee gezegd. Als de daling in hetzelfde tempo doorging dan zou Monster over een jaar een krater in de bodem slaan. En dat is ook weer niet erg waarschijnlijk.

Een slecht resultaat en niet bepaald een indicatie dat er sprake is van een voorzichtige opbloei van de vacaturemarkt. Uitsluitend dat de daling zich doorzet. Waarbij de omzet in de VS met bijna 39% is gedaald en in de rest van de wereld met ruim 40%. Voor de omzet uit de vacaturesites wel te verstaan. En dat is dus nog dramatischer dan de overall omzet.

Geen wonder dus dat Sal Iannuzzi (CEO van Monster Worldwide) uitsluitend naar voren wil kijken: While the overall global recruitment market remains challenging, we have continued to move aggressively during the downturn to invest and innovate. We are extremely excited about the upcoming launch of our next generation search and match products which represent industry leading innovation. The early response we have received from both customers and seekers has been overwhelmingly positive and extremely encouraging.

Vrij vertaald: bla, bla, bla. In lijn met de advertorial die Barron’s in de aanloop naar deze droevige cijfers publiceerde. Hoop, geloof en geen enkel hard feit.

Monster zit dus eigenlijk in extreem zwaar weer. Want al die investeringen leveren nog geen cent op. Sterker nog; in deze periode drukken de investeringen natuurlijk keihard op de levensvatbaarheid van Monster. Tenslotte is de kas naar verhouding zo’ $ 170 miljoen leger als gevolg van alle investeringen.

En zonder tekenen van (omzet)herstel wordt het allemaal wel erg nijpend voor Monster. De moedige gok die het bedrijf heeft gemaakt door daadwerkelijk en zwaar in te zetten op vernieuwing kan het wel eens heel duur komen te staan.

Aan de andere kant, als ze overleven kunnen ze wel eens ten opzichte van hun traditionele concurrenten een grote voorsprong nemen. Of dat genoeg is om sociale media van zich af te houden is natuurlijk een heel andere vraag. En daar heb ik veel minder vertrouwen in.

Geef een antwoord