Oproep aan Piet Hein Donner

Piet Hein Donner Werk.nl is onderdeel van UWV WERKbedrijf, het vroegere CWI. En via Werk.nl kunnen werkzoekers niet alleen de meeste vacatures vinden maar ook een inschrijving bij UWV WERKbedrijf regelen of zelfs een WW-aanvraag indienen. Als de site tenminste werkt.

Wie zoals ik vacaturesites op de voet volgt is bekend met de frequente problemen met Werk.nl. Met grote regelmaat is de site onbereikbaar, overbelast of in onderhoud. Ook via Twitter wordt duidelijk dat de site bezoekers enorm frustreert. Een andere browser dan Internet Explorer? Dan is Werk.nl een drama.

Deze problemen stammen niet van de laatste maanden. Al jaren is Werk.nl een nagel aan de doodskist van menige werkzoeker. Een slechte beschikbaarheid en onbegrijpelijke functionaliteit maken de site tot een probaat bloeddrukverhogend middel.

Ondertussen zitten we alweer ruim een jaar met een rottige economie. Die tot een sterke stijging van de werkloosheid heeft geleid en daarmee tot een grote groei van het aantal niet-werkende werkzoekenden.

UWV WERKbedrijf is er voor deze groep mensen. En Werk.nl is hiertoe een zeer belangrijk kanaal, naast de vestigingen. Waar de vestigingen duidelijke openingstijden en behulpzame mensen hebben is een werkzoeker op Internet aan de goden overgeleverd.

En dat terwijl vrijwel iedereen in de leeftijd van 15 – 67 toegang tot Internet heeft. En het merendeel liever via dat electronische kanaal zoveel mogelijk zaken met UWV WERKbedrijf wenst te regelen. En Internet tot een digitale overheid kan leiden met aanzienlijk lagere kosten.

Helaas is hiervan weinig tot niets te merken in relatie tot UWV WERKbedrijf en Werk.nl.

UWV WERKbedrijf heeft klantgericht werken hoog in het vaandel staan. En ik wil ze graag geloven. Maar met Werk.nl laat deze organisatie zien daar niets van te menen. Hier lijkt men uit alle macht de werkzoeker maximaal te willen frustreren.

Wil UWV WERKbedrijf haar ‘klanten’ soms dwingen om alles via de vestigingen te komen regelen? Waarmee de kosten voor haar dienstverlening blijvend op een onacceptabel hoog niveau blijven?

In plaats van daadwerkelijk klantgericht te gaan werken is men vooral bezig geweest met een kostenverslindende samenvoeging van CWI en UWV. Ondanks volstrekt veranderde economische omstandigheden is nog steeds niets veranderd aan de slechte online dienstverlening van UWV WERKbedrijf. En dat is ronduit schandalig.

UWV WERKbedrijf heeft een publieke functie. Laat zij zich dan ook maximaal inzetten deze publieke functie zo goed mogelijk uit te voeren. En dat betekent niet alleen op vestigingen. Maar vooral via Internet. Want juist daar schort het ernstig aan zelfs een redelijk niveau van dienstverlening.

Daarom roep ik Piet Hein Donner, als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, op om niet langer op de handen te blijven zitten. En het bestuur van UWV ter verantwoording te roepen. En vooral zo snel mogelijk de problemen met Werk.nl op te lossen.

Het snel groeiende leger aan ‘klanten’ zal u er dankbaar voor zijn. Want je hebt als ‘klant’ een verplichte winkelnering bij Werk.nl. En dat is op dit moment maar goed ook, anders was er al geen ‘klant’ meer te bekennen op deze site.

Geef een reactie

2 Comments
  • Koos W.
    says:

    U vraagt zich af of UWV WERKbedrijf haar ‘klanten’ soms wil dwingen om alles via de vestigingen te komen regelen? Mijn ervaring is juist het omgekeerde. Je bent volgens mij juist niet welkom op de vestiging.  Meteen na de ingang kom je bij een balie. Daar kunnen ze twee antwoorden geven. Eén, bel het callcenter en twee, kijk op werk.nl. Verder kom je er niet. Zo ben ik er al een paar keer afgeblaft met de mededeling zelf thuis de informatie op de werk.nl op te zoeken, of om zaken zelf thuis via werk.nl te regelen. Alle mensen voor mij in de rij werden op deze manier naar huis gestuurd, terwijl enkelen daarvan duidelijk geen ervaring met computers, internet en het invullen van formulieren hadden en dat ook kenbaar maakten. Maar op hulp hoeft men niet te rekenen, want er hangt een sfeer van ga naar huis,  zelf doen, val ons er niet mee lastig. Op werk.nl loop ik vervolgens ook tegen de bekende problemen aan.

  • Dirk Goossens
    says:

    @Marc:
    Goed dat je Donner om hulp vraagt. De problemen bestaan al zo lang en zijn zo ernstig dat er iets moet gebeuren.
     
    Toch wil ik hier graag een lans breken voor werk.nl want het is niet alleen kommer en kwel. Vooral de inhoudelijke kwaliteit staat in groot contrast tot de uitvoering.

    Wij vergelijken al jaren de inhoud van werk.nl met sites als Monsterboard, Nationalevacaturebank, Totaljobs, Vacaturekrant etc. Het volgende is daarbij opgevallen.

    Ontsluiting
    De werk.nl site is eenduidig te spideren. In tegenstelling tot bij sommige andere vacaturesites ‘weet’ de spider zeker dat alle vacatures gezien worden.

    Rubricering
    De vacatures op werk.nl bevatten relatief veel standaardinformatie, zoals fulltime/parttime, bedrijfsinformatie, plaatsingsdatum etc.
    Dit is erg prettig voor werkzoekenden.

    Persistentie
    De links naar vacatures op werk.nl blijven intact totdat de vacature verlopen is. Dat is fijn voor mensen die een link toegestuurd krijgen. Bij andere sites komen meer doublures en fopvacatures voor die door het jobboard (terecht) snel verwijderd worden, wat resulteert in dode links.

    Koppeling
    De vacatures op werk.nl zijn te ontsluiten met behulp van opleidingen, soortgelijke vacatures en competenties. De inhoudelijke kwaliteit van deze koppelingen is voorzover ik kan nagaan uitstekend. Werkelijk prachtig voor alle werkzoekenden die het kunnen vinden.

    Het zou geweldig zijn als Donner deze zaken intact houdt bij het oplossen van de problemen. Ik wens hem veel succes!