Vandaag ben ik door de webcast van Monster heen gegaan die gisteren is gegeven in combinatie met de presentatie van financiele resultaten van het 3e kwartaal van 2009.
En ik kan zeggen dat ondanks de slechte resultaten over dat 3e kwartaal de ambitie van Monster onveranderd groot is. Misschien wel groter dan ooit. Oftewel, monsterachtig groot.
Zo groot zelfs dat ik deze ambitie niet binnen één artikel kan omschrijven. Daarom wil ik een reeks artikelen aan deze webcast wijden. Want het is zeker inzichtgevend, hoewel er gebakken lucht tussen zit.
En met die gebakken lucht wil ik even beginnen. Want niet al te lang geleden heb ik Nationale Vacaturebank enkele vegen uit de pan gegeven voor hun nogal leugenachtige voorstelling van het eigen succes.
Maar Monster kan er ook wat van. Tijdens de webcast geeft Louis Gagnon (SVP Global Products) een presentatie van de new user-centric experience, waarover later meer. Maar als ‘bewijs’ van al die fraaie nieuwe features komt Gagnon met het volgende plaatje:
Zoooo! Denkt de gemiddelde bezoeker in de zaal. Monster is goed bezig zeg!! Waar is mijn portemonnee, direct investeren!!!
Nou, even wachten… Want deze groeicijfers zijn gebaseerd op een vergelijking tussen het 1e kwartaal van 2008 en hetzelfde kwartaal van 2009…
Oftewel een vergelijking tussen een extreem krappe arbeidsmarkt en een gruwelijk ruime arbeidsmarkt. Dus wat toont Monster hier? Het effect van de nieuwe features of het effect van de diepste recessie sinds de Depressie?
Het is natuurlijk een combinatie van beide factoren, maar ik durf mijn linkerpink toch wel in een vuurtje te houden dat de recessie de belangrijkste rol in deze groei speelt.
1 Comment