Blunder van USG People?

Logotype FEM FEM kwam vandaag met een messcherpe analyse over het verdwijnen van Content in Unique onder de titel: Niet content met Unique.

Hierbij ligt de focus vooral op de goodwill-waarde van Content, die door de auter van het artikel op minimaal EUR 50 miljoen wordt geschat.  Waarbij hij in een tweetal stappen tot een buitengewoon akelig scenario voor USG People komt.

In stap 1 gaat het om het effect van de samenvoeging van Content en Unique. Waarbij de volgende rekensom in twijfel wordt getrokken:

Omzet (Unique) + omzet (Content) = Omzet (Unique nieuw)

Ofwel, Unique nieuwe stijl is minder dan de som der omzetten. Een situatie die impliciet door Zandbergen  (CEO a.i. USG People) wordt bevestigd: Zandbergen benadrukt dat de winstgevendheid van het dubbelmerk niet onder de integratie zal lijden […]. Bij gelijkblijvende omzet zou de winst tenslotte moeten toenemen omdat met de samensmelting de vaste lasten sterk horen af te nemen…

Die dalende omzet leidt in stap 2 tot een afwaardering van de goodwill van Content. En dat is (nog) niet in de optimistische (?) rekensommetjes van USG People meegenomen.

Extra pijnlijk; bij overleving van Content (en opheffing van Unique) had dit risico in het geheel niet bestaan. De keuze voor Unique lijkt eens te meer geen zakelijke keuze te zijn geweest, maar eentje gebaseerd op macht. En die ligt nadrukkelijk bij Alex Mulder.

Geef een reactie

3 Comments