Monster: Meertalig matchen is heel duur

Logotype Monster Monster heeft zwaar ingezet op Trovix, en de op basis van deze technologie gebaseerde producten. Naast een forse investering met de aanschaf van Trovix en de ontwikkeling van de nieuwe site dient er ook een aardig legertje technisch specialisten te worden aangetrokken.

Dat laatste blijkt althans op basis van enkele tweets van Michel Rijnders (Netwerven) en Gabry van Beek (Monsterboard). Monster heeft per taal een aantal specialisten nodig. En dat verklaart ook meteen het uitrolschema van Monster’s Power Search.

Monster | Uitrol Power Resume Search

Trovix is in de Engelse taal opgezet, maar dat is natuurlijk vooral USA English. UK English is nog wat anders, hoewel niet echt onderscheidend. Vandaar de gezamenlijke uitrol van US en UK voor de Power Resume Search tool in dit laatste kwartaal van 2009.

Frankrijk en Canada  gaan in het eerste kwartaal van 2010 uitgerold worden; en dat heeft natuurlijk met de Franse taal te maken. En in het 2e/3e kwartaal zijn Nederland en Duitsland aan de beurt.

Oftewel: 1 kwartaal = 1 taal.

Zo zijn ze nog jaren bezig, als tenminste voor alle talen een optimale Power Search ervaring geboden gaat worden.

Die trage uitrol heeft vooral te maken met het per taal inrichten van alle parameters en het vullen van tabellen om het extractie- en matchingsproces. En dat vervolgens uitgebreid te testen.

Dat is allemaal taalspecifiek; per taal heb je dus ook specialisten nodig. En dat zijn er minimaal twee:

Voor de grotere talen in Europa betekent het dat er een klein leger aan taalspecialisten door Monster moet worden ingehuurd. Dat gaat fors in de papieren lopen.

Wat moeten vacaturesites doen?
Voor kleinere internationale vacaturesites zoals StepStone en Totaljobs is een dergelijke strategie financieel niet haalbaar; de enige die hier mogelijk in mee zou kunnen gaan is Careerbuilder. Hoewel deze partij buiten het Engelse taalgebied nauwelijks voet aan de grond lijkt te krijgen en zich beter alleen op de eigen taal lijkt te kunnen richten.

De vraag is natuurlijk of je als vacaturesites alles in eigen huis moet hebben (technologie, ontwikkeling en taalspecifieke inrichting). Het antwoord daarop is volgens mij: Nee. De technologie is commercieel beschikbaar en zal niet het onderscheid gaan maken.

Monster heeft zich met de koop van Trovix ontzettend veel op de hals gehaald. Hoewel hiermee hopelijk een zeer goede zoekervaring geboden kan gaan worden is het onwaarschijnlijk dat dit in het perspectief van de werkzoeker onderscheidend beter is in vergelijking met andere extractie- en matchingsoplossingen.

Da’s een geluk bij een ongeluk voor de andere vacaturesites. Hoewel zij zo langzamerhand wel serieus naar matching moeten gaan kijken. Want je moet natuurlijk wel weten wat het voor mogelijkheden en beperkingen heeft.

En dan is er natuurlijk nog het risico dat je te ver achter gaat lopen bij wat Power Search gaat opleveren. Het zal allemaal zo’n vaart niet lopen, maar je kan maar beter voorbereid zijn dan door de omstandigheden gedwongen moeten reageren. Dat is tenslotte in alle gevallen de minst wenselijke situatie.

Geef een reactie

1 Comment