Amerikaanse zoekmachine markt verdubbelt in 5 jaar

Inmiddels ben ik ruim 10 jaar binnen Recruitment actief en, zoals sommigen van u wellicht weten, ben ik eerder een fan van het zoeken naar mensen, dan een adapter van het gevonden worden door mensen. Dit heeft alles te maken met de doelgroep waarin ik binnen recruitment actief ben. Hoogopgeleid ICT wat structureel kan kiezen uit heel veel banen, laat zich eerder rekruteren door persoonlijke search, dan dat zij proactief op zoek gaan naar een nieuwe baan.

Dit betekent natuurlijk niet dat het gevonden worden een ondergeschoven kindje moet zijn in een strategisch recruitment beleid. Optimaliseren van zoekmachine marketing is een deel van recruitment. Plaatsen en aanname is het echter altijd het doel, vandaar het door mij omarmde “Search till you Drop” principe. Net zo lang doorgaan totdat je iemand hebt gevonden dus.

De zoekmachine markt ontwikkelt zich hard door. Binnenkort wordt een Recruitment initiatief gelanceerd waarvan ik (en anderen) menen dat dit enorm veel Traffic zal genereren. Samen sterk is hier de gedachte. Later hierover meer. Via Advertising Age bereikte mij de volgende facts & figures:

In 2008 bedroeg de Amerikaanse markt voor zoekmachinemarketing 12,24 miljard dollar. In 2009 zal dat 14,11 miljard zijn, en in de volgende vier jaren 15,98 miljard, 18,10 miljard, 20,89 miljard en 23,38 miljard. Dat betekent bijna een verdubbeling in vijf jaar tijd, zo blijkt uit cijfers van eMarketer. Inmiddels gebruiken negen van de tien marketeers zoekmachinemarketing en 70% betaalde zoekresultaten. De markt blijkt recessiebestendig: in het tweede kwartaal van 2009 was zoekmachinemarketing goed voor 47% van de totale bestedingen aan internetreclame, tegen 44% een jaar geleden.

Google neemt tweederde van alle Amerikaanse zoekopdrachten voor zijn rekening; de nieuwe zoekmachine van Microsoft Bing is hard op weg de nummer twee van 2008, Yahoo, van zijn plaats te verdrijven. De marktaandelen waren per juli 2009: Google 64,8%, Yahoo 17,1%, Bing 9%, AOL 3,1%, Ask.com 1,7% en overige 4,3%.

Ook wereldwijd is Google de populairste zoekmachine. In augustus 2009 vonden er 78,9 miljard zoekacties plaats via Google, een marktaandeel van 67,3%. Hierna komen Yahoo met 9,2 miljard (7,9%), Baidu (Chinees) met 7,6 miljard (6,4%), sites van Microsoft met 3,5 miljard (3%), eBay met 1,8 miljard (1,5%), NHN met 1,7 miljard, Yandex met 1,4 miljard, Ask met 1,4 miljard, Facebook met 1,1 miljard en AOL sites met 1 miljard.

Spectaculaire ontwikkelingen dus. Of ze morgen uw meest belangrijke vacature, per direct, invullen met de allerbeste kandidaat, blijft de grote vraag.

Als je als marketing tool groei weet te realiseren in een periode dat zo’n beetje alle marketing budgetten volledig zijn bevroren, dan is wel duidelijk dat zoekmachinemarketing qua prioriteit inmiddels een zeer belangrijke positie heeft ingenomen.

Geef een reactie

2 Comments