ABU: Bedroevend slechte cijfers…

Logotype ABUVandaag kwam de ABU met het resultaat van de uitzenduren over periode 11 (week 41 – 44) van dit jaar. En de resultaten zijn zeer slecht te noemen. Zeker als je de cijfers afzet tegen het positieve getoeter van de CEO’s van de grote uitzendboeren bij de presentatie van de resultaten van het derde kwartaal.

De ABU cijfers zijn tevens de belangrijkste early warning indicator voor hoe de economie zich gaat ontwikkelen:

Het totaal aantal uren in periode 11 (week 41 – 44) daalde met 22% en de uitzendomzet nam af met 21% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat zijn bitter slechte resultaten, zeker omdat we in dezelfde periode vorig jaar natuurlijk ook al met een zeer fors lager aantal uitzenduren zaten in vergelijking met 2007. Oftewel, klap op klap.

In onderstaande grafiek is de procentuele toe- of afname over de eerste elf periodes (week 1 t/m 44) van 2007 t/m 2009 weergegeven:

Uitzenduren per periode: periode 1 - 11, 2007 - 2009Al die signalen die we de laatste tijd ontvangen over opwarming van de economie? Blijkbaar hebben deze sprookjesvertellers teveel naar Al Gore geluisterd. En gedacht dat als de aarde opwarmt dat ook wel met de economie zal gaan gebeuren. Niet dus…

Op basis van de uitzenduren is er in ieder geval geen enkele verbetering te constateren. En het is daarmee wel heel erg onwaarschijnlijk geworden dat we in de resterende twee periodes van 2009 nog een opleving gaan zien.  Tenslotte zijn november en december niet de meest swingende maanden van het jaar op uitzendgebied.

Dat betekent ook een negatief vierde kwartaal waar de nodige uitzenders toch een verbetering aankondigden. Ik ben benieuwd…

Overigens is het beeld extra schokkend als je de ontwikkeling van het aantal uitzenduren in beeld brengt op basis van het voorschrijdend jaargemiddelde: 

Voortschrijdende jaarvolume procentuele verandering in uitzendurend Leg er maar een lineaal langs. In een rechte lijn naar beneden. En we komen akelig dichtbij een krimp van 25%. Als de trend zich voortzet komen we daar in de laatste periode van 2009 aan. En bedenk daar ook nog eens bij dat niet alleen de uitzenduren, maar ook het tarief onder druk staat. Oftewel een dubbele whammy.

Hoe lang is dit vol te houden?
Deze resultaten maken het onvermijdelijk dat de uitzendbranche zich wederom zal gaan opmaken voor een ronde snijden in eigen vlees. Als men daar ondertussen al niet mee bezig is. Want zonder vergaande bezuinigingen hou je het niet langer droog.

Het is een akelig onderwerp, maar ik vraag me af hoelang het nog gaat duren voordat de eerste uitzenders om gaan vallen. Want dit is toch niet langer vol te houden? Ondanks alle hoopvolle berichten in de media is er blijkbaar geen werkgever die tijdelijke krachten inhuurt. En zonder die economische activiteit heeft een uitzender geen bestaansrecht.

Waarbij ma en pa uitzenders het langer kunnen uitzingen dan de middelgrote partijen. En de hele grote jongens het veel langer kunnen uitzingen dan zowel de middelgrote partijen als de ma en pa uitzenders. Oftewel, wanneer valt de eerste dominosteen? En heeft dat een impact op collega’s?

Het is in mijn ogen al een wonder dat er nog geen middelgrote partijen de deuren hebben gesloten, maar als het dit jaar niet gebeurt zal er toch begin 2010 een aantal faillisementen aan zitten te komen.

Geef een reactie

2 Comments