LinkedIn volgens Thomas, deel 1

image In het pittoreske dorpje Baarn in een zo mogelijk nog pittoresker pand in een veel te kleine kamer met veel teveel mensen ben ik deelgenoot van de presentatie door Thomas Waldman over LinkedIn Talent Adventage. Oftewel, de corporate recruiter oplossing van LinkedIn.

Volgens Thomas is Nederland op allerlei fronten de meest actieve LinkedIn gebruikers ter wereld. Behalve natuurlijk op het gebied van betalende klanten. Geen wonder natuurlijk, volgens mij hebben wij de hoogste dichtheid aan recruiters…

Na wat inleidende cijfers over LinkedIn en enig gereutel over de Nederlandse LinkedIn organisatie en het succes daarvan begint het belangrijkste deel van een in totaal 4 uur (!) durende presentatie: Talent Advantage. Dat wordt een lange zit…

Talent Advantage bestaat uit vijf onderdelen:

  1. LinkedIn Recruiter: Search & Contact
  2. LinkedIn Jobs Network: Advertise & Gain Referrals
  3. Linkedin Talent Direct: Targeted Campaigns
  4. LinkedIn Custom Company Profiles: Engage & Convert
  5. LinkedIn Employer Advertising: Brand

1. LinkedIn Recruiter
Met dit onderdeel kan je de hele database doorzoeken, zonder enige beperking. Dat wordt gezellig! 52 miljoen mensen direct bereikbaar door recruiters…

Hoeveel mensen zouden er na enige tijd de optie interested in career opportunities nog aan hebben staan? Dat zijn er nu nog 80%… Dat vind ik een interessante statistiek…

Een screenshot van LinkedIn Recruiter:

Screenshot LinkedIn Recruiter Screenshot LinkedIn Recruiter

Volgens LinkedIn zou deze toepassing drie grote voordelen bieden:

  1. Een nieuwe toegang tot een unieke verzameling talent
  2. Identificeren en benaderen van moelijk vindbare professionals
  3. Lagere cost per hire, kortere time to hire

Nou, dat zullen corporate recruitment clubs leuk vinden. En alleen die, want werving & selectie bureaus en uitzenders krijgen geen toegang tot deze toepassing. Ahh… dan zullen die interested in career opportunities nog wel tegen de 80% blijven staan.

2. LinkedIn Jobs Network
De vacaturesite van LinkedIn dus. Redelijk run of the mill maar met een leuke referral hiring optie, waarbij connecties in jouw netwerk jouw vacature kunnen tonen. Op dit moment wordt een vacature gemiddeld al 11 keer doorgestuurd.

3. LinkedIn Talent Direct
De e-mail campagne module. Waarmee je als corporate een fijne massamail kan versturen. Een stukje corporate branding, verzorgd door LinkedIn. Nou, dat weet ik ook weer.

4. LinkedIn Custom Company Profiles
Elk bedrijf heeeft een standaard  bedrijfsprofiel op LinkedIn indien er 5 of meer mensen zijn die zeggen bij een bepaald bedrijf te werken.

Maar de custom company profiles maakt het mogelijk om dat profiel (in samenwerking met LinkedIn… vreemd) helemaal op maat te maken:

imageVoorbeeld maatwerk componenten voor custom company profile

En dat niet alleen, je kan per doelgroep zelfs een apart profiel opstellen. Dat is natuurlijk interessant als je voor duidelijk onderscheiden functiegroepen werft als corporate. En welke corporate doet dat nou eigenlijk niet?

5. LinkedIn Employer Advertising
Tja, dat zijn natuurlijk gewoon de platte advertenties waar je op LinkedIn niet kan ontsnappen. Brrr…:

image Screenshot met advertenties

Nou, dat was het dan wat betreft de standaard presentatie. Nu eerst even een kopje koffie en de benen even afkoelen door de hete laptop op schoot even te lozen.

In het vervolg ondergaan we een demo. Ondertussen was het een zeer geanimeerde presentatie met veel vragen en een krankzinnig typende Bas Westland naast mij die Twitter heeft ondergescheten met interessante feitjes en weetjes over LinkedIn.

Geef een reactie

2 Comments