JobcentrePlus speelt Sinterklaas

Logotype Jobcentre PlusHet Britse equivalent van UWV WERKbedrijf heet Jobcentre Plus. En vandaag presenteerde Jim Knight, de Britse minister voor Werkgelegenheid, een visie die in 5 jaar tijd moet leiden tot een vrijwel volledige online omgeving voor uitkeringsgerechtigden en werkzoekers.

En dat terwijl ongeveer 40% van de huidige groep werklozen op dit moment geen computer zou hebben of geen toegang tot Internet. Dat wordt dus een ferme operatie! Maar de plannen zijn dan ook zeer ambitieus.

Wat zelfs zover zou kunnen gaan dat werkzoekers een gratis computer of een mobiele telefoon krijgen. Daar zou ik wel even werkloos voor willen worden…

Maar Knight heeft als argument: Access to the internet is crucial for low income families. We don’t want to live in a society where people are disadvantaged because they don’t have a computer.

Oftewel, de digital divide mag hier niet toeslaan. En de kosten voor de samenleving zullen ongetwijfeld hoger zijn als bepaalde groepen in de samenleving van deze nieuwe voorzieningen worden uitgesloten. En ‘permanent’ achterblijven.

Daarnaast is deze actie natuurlijk ook eentje met een besparing in het achterhoofd. Want al die vestigingen in het hele land, daar gaat natuurlijk ook veel teveel geld inzitten. Wordt die visie een succes, dan kan je met veel minder vestigingen toe zal wel de gedachte zijn. Ja… daar hebben banken ook al ‘goede’ ervaringen mee…

De plannen van de Britse minister zijn overigens bijzonder genereus, want er is nog veel meer wat op zijn lijstje met cadeaus staat:

  • Gratis training in computer- en Internet gebruik
  • Eventueel een vergoeding voor de kosten van Internettoegang
  • Uitkeringsgerechtigden hebben toegang tot een eigen budget voor studie en ontwikkelingsmogelijkheden

Het lijkt wel Sinterklaas! En dat moet ook haast wel, want dit gaat klauwen met geld kosten. Zoveel is zeker.

En we zijn nog altijd niet klaar. Want via Internet gaan dan ook zoveel mogelijk diensten van Jobcentre Plus aangeboden worden, waaronder:

  • Een persoonlijke webpagina
  • Links naar passende banen
  • Notificatie via SMS over nieuwe banen

En daar wordt het pas echt link. Want net als het UWV heeft ook Jobcentre Plus een bijzonder slechte reputatie als het om user experience gaat. Gewoon voor de grap, dit is de homepage van de site van Jobcentre Plus:

Jobcentre Plus | Homepage Homepage Jobcentre Plus

Jawel, ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit ziet er nog erger uit dan Werk.nl. En ik kan niet eens op de homepage zoeken naar vacatures. En nog veel erger, zoeken naar vacatures bestaat uit zes stappen. Ongelogen!

Zou ook de Britse overheid niet doorhebben dat met een computer en een cursus PC + Internet de gemiddelde gebruiker nog steeds het bos wordt ingestuurd? Vooral als diezelfde overheid er zo ongeveer alles aan doet om de gebruiker van de eigen vacaturesite weg te jagen?

Maar misschien is de Britse overheid anders dan de Nederlandse overheid. Ik hoop het van harte, in het belang van al die Britse werkzoekenden die straks met een glimmend apparaat opgescheept zitten waar ze nog steeds niets mee kunnen…

Geef een antwoord

1 Comment