Careerbuilder wil het liefst een dinosaurus worden

Logotype Careerbuilder Matt Ferguson is de CEO van Careerbuilder. En Careerbuilder is natuurlijk een heel grote vacaturesite, in Amerika wel te verstaan. In Europa is het nog altijd een marginale speler ondanks manmoedige pogingen hier verandering in te brengen.

Ferguson heeft recent in een Q&A sessie enkele ontwikkelingen in de online recruitment markt besproken; en dat levert een bijzonder inzicht in de positie van Careerbuilder op, nu en in de nabije toekomst.

Betalen per vacature
Zijn meest interessante opmerking betreft het prijsmodel van vacaturesites. Volgens Ferguson is het niet waarschijnlijk dat het huidige model (betalen voor het plaatsen van een vacature) vervangen gaat worden door een pay-for-performance model. De reden? Ferguson: It’s still an advertising medium

Dat is een interessante observatie! Want hiermee schetst Ferguson onbedoeld (?) het grote probleem van de huidige generatie vacaturesites: De klant moet betalen voor het plakken van zijn poster op de zuil; maar de eigenaar van de zuil neemt geen enkele resultaatverantwoordelijkheid. Hmmm… daar klinkt weinig visie in door. Of is dit het noodlot voor een vacaturesite die grotendeels eigendom is van een uitgever?

Angst voor sociale media
Verder ziet Ferguson sociale media als een bedreiging, met als voornaamste gevaar: LinkedIn. En dat komt goed uit, want op een prijs per vacatureplaatsing scoort LinkedIn veel beter:

  Just One Look at Cost Per ResumePrijs per passend CV, LinkedIn versus Careerbuilder 

De prijs voor een vacatureplaatsing was op LinkedIn $195 en op  CareerBuilder $360. De prijs per passend CV is aanzienlijk lager bij LinkedIn dan bij Careerbuilder.

De angst voor sociale media is op basis van dit resultaat meer dan logisch, alleen is het dan wel erg onhandig om een ander prijsmodel op voorhand uit te sluiten. Dan kan je alleen nog maar eroderen op het bestaande prijsmodel en dat is een doodlopende straat.

Verticals doen geen pijn
Ook het pay-per-click model van de vertical search engines (Indeed, SimplyHired) doet volgens Ferguson geen pijn:

I don’t know that the aggregators have had much impact. Their biggest customers have been the job boards themselves.

Je vraagt je toch af waarom VNU Media met Banen.nl is begonnen…

Monster dissen
Natuurlijk moet ook de grootste concurrent van Careerbuilder nog een veeg uit de pan hebben. Want Ferguson heeft geen van zijn klanten nog iets horen zeggen over de Power Search tools van Monster. Een interessant perspectief. Als dat de basis is om in actie te komen dan kan het wel eens aan de late kant zijn.

Maar het kan arroganter; Ferguson doet de Power Search tools van Monster af als oud nieuws. Volgens Ferguson heeft Careerbuilder al sinds vijf jaar een recommendation engine. Dat moet dan Careerbuilder’s Concept Search functie zijn, waarover binnenkort meer. En ik kan je nu alvast verzekering dat deze functie niet in de buurt komt van de Power Search tools.

Conclusie
Ferguson is hetzij een krantenman danwel bijzonder dom. Of is dat nou hetzelfde… Hoe dan ook, hij lijkt Careerbuilder het lot van de kranten te laten volgen. Gewoon de veranderende wereld om je heen negeren, in de spiegel zeggen dat het allemaal goed haat en vervolgens met vermanend vingertje anderen de schuld geven van eigen falen.

Als bovenstaande uitspraken zijn echte mening zijn dan zie ik Careerbuilder snel uitsterven. En anders Ferguson snel vertrekken. Voor Careerbuilder hoop ik dat hij in werkelijkheid een andere mening heeft maar deze niet met de rest van de wereld wil delen. Nog niet althans…

Geef een antwoord

3 Comments