Intelligence Group komt met zeer vreemd resultaat

Logotype Intelligence Group Intelligence Group komt met een bijzonder vreemd resultaat op basis van een onderzoekje naar het oriëntatiegedrag van werkzoekers op een baan of werkgever.

Op basis van de antwoorden van 552 personen stelt Intelligence Group het volgende: Social media spelen een steeds grotere rol in het oriënteren op een baan of werkgever. Dat is een redelijk veilige uitspraak, maar klopt het ook?

En dan bedoel ik vooral op basis van de onderzoeksresultaten. Want die laten het volgende zien:

image

Laten we zeggen dat iedere aanstaande sollicitant zoekt via Google en checkt via het eigen netwerk. En er is relatief klein deel dat ook nog via sociale media informatie tracht te vinden.

Maar ik trek de juistheid van die percentages sociale media in twijfel. Wat komt door de vraagstelling. Die namelijk gebaseerd is op een aantal explicieite opties waar een respondent meerdere antwoorden kon kiezen op basis van de vraag: Stel dat u overweegt om bij een organisatie te solliciteren, kijkt u dan…

En mijn wenkbrauwen gingen omhoog tot aan mijn (niet langer betaande) haargrens bij de volgende optie: of er een beoordeling van deze organisatie te vinden is op companyrating.nl of andere ratingsites?

Het antwoord? 16% van de respondenten gaf aan dit te doen!  Wat? Is dit serieus? Zou 16% van de respondenten zelfs maar in staat zijn 1 vergelijkingssite te noemen? Ik betwijfel het ten zeerste.

Maar laat ik eerst even tot 10 tellen en een korte rekensom maken. En een zekere doelgroep pakken: niet werkende werkzoekenden. Daarvan zijn er 500.000. 16% hiervan is: 80.000. Die 2 keer per week moeten solliciteren van UWV WERKbedrijf. Dat zijn dus 160.000 bezoekjes per week aan een ratingsite; oftewel meer dan 650.000 bezoekjes per maand!

De Alexa rating van Companyrating.nl is rond de 1.100.000. Dat is grofweg enige tientallen bezoekers per dag.

Dit is dus baarlijke, baarlijke nonsens!

Natuurlijk gaat mijn rekensom mank, maar het zou eerlijk gezegd alleen maar meer moeten zijn.

En dit zet voor mij grote vraagtekens bij de juistheid van de uitkomsten van dit onderzoek. Die kloppen niet maar zijn sociaal wenselijk. Natuurlijk vind je als werkzoeker dat je bepaalde zaken moet doen en als deze zo expliciet worden aangereikt is de kans dat je er eentje kiest wel heel erg groot geworden.

Ik ben ervan overtuigd dat met een ongeholpen vraagstelling de uitkomsten met betrekking tot de sociale media totaal anders waren uitgevallen. Tot dat moment is het beter om de uitkomsten van dit onderzoek te negeren.

Geef een antwoord

4 Comments