Een merkwaardige ontwikkeling die ofwel de wanhoop van de Amerikaanse regering danwel een sterke positie van vacaturesites lijkt te bevestigen. Ik heb het over de uitnodiging van Sal Iannuzzi (CEO Monster) voor het White House Forum on Jobs and Economic Growth.
Dit forum, waar ongeveer 130 genodigden aanwezig waren, was bedoeld als een soort brainstorm sessie om het land weer banen te laten genereren. Maar wat doet een CEO van een vacaturesite daar dan?
Je kan met evenveel recht uitgevers van kranten uitnodigen. En dat is evenzeer zinloos. Want zowel een krant als een vacaturesite is natuurlijk niets meer dan een zuil waar je vacatures op kan plakken. Waarom zou een CEO van een dergelijk bedrijf met goede gedachtes over banengroei kunnen komen?
Dat blijkt ook wel uit enkele opmerkingen van Iannuzzi:
- We’re introducing powerful new search tools that help seekers uncover jobs they might have missed before
- [We] help employers find the best people for the jobs they have open now
- We have career exploration and planning tools for people who want or need to consider new options
Tja, met een paar dure tools gaat de economie natuurlijk niet groeien. Monster zorgt niet dat er banen bij gaan komen. Ze probeert er slechts voor te zorgen dat werkzoekers die banen kunnen vinden als ze er eenmaal zijn.
Toegegeven, de Keep America Working Tour was natuurlijk een uitstekende actie van Monster. Tegelijkertijd is het een teken van extreme armoe dat een digitaal medium blijkbaar niet (voldoende) in staat is om werkgever en werkzoekers online in contact met elkaar te brengen.
Vacaturesites horen de frictie van het elkaar vinden van werkgevers en werkzoekers te verminderen. In plaats van te buurten bij Obama zou Iannuzzi zich vooral daar mee bezig moeten houden. Want ondanks alle ‘vernieuwingen’ is het nog steeds zo dat werkzoekers en werkgevers veel teveel moeite moeten doen om elkaar te vinden. En dat zou toch echt niet zo hoeven te zijn.
Marc Drees
says:@Arjan:
Ik weet niet of Monster de partij is die in staat moet worden geacht die frictie te verminderen. Tenslotte zijn vacaturesites vooral afhankelijk van de omzet die ze intermediairs (werving & selectiebureaus en uitzenders) kunnen maken. En juist die intermediairs hebben baat bij een lage transparantie in de arbeidsmarkt.
En met name intermediairs zorgen ook voor een akelig neveneffect; het relatief grote aantal ‘nep’ vacatures die vooral bedoeld zijn om CV’s te harvesten. Dat geeft vacaturesites een slechte naam, die ze feitelijk vooral verdienen door de ogen te sluiten voor een duistere praktijk. Omzet boven kwaliteit is het grootste probleem.
Arjan Elbers
says:@Mark, wat zou Monster volgens jou wel moeten doen dan om de frictie van het elkaar vinden van werkgevers en werkzoekers te verminderen?
Gijs Notté
says:die stond nr 1 op het lijstje “most influential recruiter US”