Wat doet Iannuzzi bij Obama?

Logo MonsterEen merkwaardige ontwikkeling die ofwel de wanhoop van de Amerikaanse regering danwel een sterke positie van vacaturesites lijkt te bevestigen. Ik heb het over de uitnodiging van Sal Iannuzzi (CEO Monster) voor het White House Forum on Jobs and Economic Growth.

Dit forum, waar ongeveer 130 genodigden aanwezig waren, was bedoeld als een soort brainstorm sessie om het land weer banen te laten genereren. Maar wat doet een CEO van een vacaturesite daar dan?

Je kan met evenveel recht uitgevers van kranten uitnodigen. En dat is evenzeer zinloos. Want zowel een krant als een vacaturesite is natuurlijk niets meer dan een zuil waar je vacatures op kan plakken. Waarom zou een CEO van een dergelijk bedrijf met goede gedachtes over banengroei kunnen komen?

Dat blijkt ook wel uit enkele opmerkingen van Iannuzzi:

  • We’re introducing powerful new search tools that help seekers uncover jobs they might have missed before
  • [We] help employers find the best people for the jobs they have open now
  • We have career exploration and planning tools for people who want or need to consider new options

Tja, met een paar dure tools gaat de economie natuurlijk niet groeien. Monster zorgt niet dat er banen bij gaan komen. Ze probeert er slechts voor te zorgen dat werkzoekers die banen kunnen vinden als ze er eenmaal zijn.

Toegegeven, de Keep America Working Tour was natuurlijk een uitstekende actie van Monster. Tegelijkertijd is het een teken van extreme armoe dat een digitaal medium blijkbaar niet (voldoende) in staat is om werkgever en werkzoekers online in contact met elkaar te brengen.

Vacaturesites horen de frictie van het elkaar vinden van werkgevers en werkzoekers te verminderen. In plaats van te buurten bij Obama zou Iannuzzi zich vooral daar mee bezig moeten houden. Want ondanks alle ‘vernieuwingen’ is het nog steeds zo dat werkzoekers en werkgevers veel teveel moeite moeten doen om elkaar te vinden. En dat zou toch echt niet zo hoeven te zijn.

Geef een reactie

5 Comments