Solliciteer met Twitter + LinkedIn

Logotype Energize Het bedrijf Energize heeft al geruime tijd een behoorlijk uniek sollicitatieformulier. In 137 tekens beschrijft het formulier de kern van de vacature. En als sollicitant moet je in maximaal 140 tekens een motivatie geven.

Verder wordt je e-mail adres, je Twitternaam en een link naar je LinkedIn profiel gevraagd. En dat is alles!

Zo ziet het sollicitatieformulier er uit:

Solllicitatieformulier EnergizeEnergize gaat dus  op basis van jouw Twitternaam en LinkedIn profiel zelf op zoek om zich een beeld van jou te vormen.

Zonder Twitter en LinkedIn account kan je overigens niet eens solliciteren. En dat is natuurlijk weer wel heel apart. Nu is Energize een bureau op het gebied van interactieve marketing. Dan hoor je er waarschijnlijk niet bij als je geen Twitter account hebt. Maar een LinkedIn account? Of zou een goede Operations Director altijd op LinkedIn te vinden moeten zijn?

Hoe dan ook, het belang van online personal branding wordt door een sollicitatieformulier als bovenstaande wel nadrukkelijk aangetoond. Een trend die zich nu misschien nog beperkt tot specifieke marktsegmenten, maar wie weet over enige tijd als standaard wordt verwacht bij hoger opgeleide sollicitanten?

Voor grotere ondernemingen zullen er ongetwijfeld juridische voetangels en klemmen zitten aan een dergelijke opzet. Tenslotte zit niet iedereen op Twitter en heeft niet iedereen een LinkedIn  profiel. En daarmee zou er sprake zijn van discriminatie op basis van… sociale media voorkeur? En dat mag natuurlijk niet.

Met dank aan Tom Scholte.

Geef een reactie

19 Comments
  • Lydia van de Made
    says:

    @Tom en @Gijs helemaal uit het hart gegrepen wat een mooie reacties van jullie!
    Solliciteren is geen op zichzelf staande activiteit meer. Linkedin en Twitter informeren je vanzelf als er iets binnen jouw vakgebied voorbij komt. Mits je uiteraard actief aan de slag bent op beide platformen.
    En natuurlijk geen discriminatie. Het kan een bewuste keuze van de adverteerder zijn om een doelgroep uit te sluiten die niet op Twitter of Linkedin komt. Deze platformen zijn vrij toegankelijk. Iedereen kan een account aanmaken. Hoezo discriminatie?

  • gijs bos
    says:

    de discriminatie discussie is onzinnig, want dan zou je nergens meer mogen adverteren. Dus het is geen discrimatie.

    Of het handig is is een andere discussie. Voor degene die het als eerste iets nieuws met Social Media doet is het zeker handig (dankzij de PR). Voor de volgers is het de vraag.

    Mensen die geen Twitter of LinkedIn hebben zou ik als Energize waarschijnlijk ook niet willen. Mocht iemand per se een rare keuze gemaakt hebben (Xing), dan kunnen ze altijd nog van bijvoorbeeld het LinkedIn naar het Xing profiel linken (kleine moeite als je echt interesse in de baan hebt).

    Kortom, juridisch helemaal in orde en een puike recruitment actie voor de doelgroep!

  • Tom Scholte
    says:

    Wat ik een veel interessante ontwikkeling vind, is dat solliciteren dus geen op zich zelf staande activiteit meer is. Natuurlijk kun je wel even snel een LinkdIn of Twitter account aanmaken om te solliciteren. Maar als je niet al enige tijd een Twitterpagina bijhoudt en actief aan je LinkedIn profiel/connections/statusupdates/groepen/vragen-antwoorden werkt, dan is zo’n sollicitatie vrij zinloos.
    Dus solliciteren, als in op het juiste moment op de juiste plaats bekend zijn voor de juiste baan/het project, wordt een proces waar je voortdurend mee bezig bent. Zodat het solliciteren zelf, noem het even de verkoop of de deal sluiten, een kleine handeling is.
    Dit is een positieve ontwikkeling die gepaard gaat met het sneller opkomen en verdwijnen van functies. Maar ook met de vraag die mensen zich nogal veel lijken te stellen: “ik weet niet wat ik wil”. Dat hoef je ook niet te weten, want je weet ook niet wat er is. Zolang je maar zichtbaar maakt wat je doet, goed kunt, gedaan hebt en wat je bezighoudt, komen de opportunities vanzelf voorbij.

  • Marc Drees
    says:

    @Sjoerd:
    Maar je kan dan ook niet solliciteren bij dit blog!
     
    Voor mij is het meer een principiele vraag; want het hebben van een profiel bij een sociaal netwerk is straks bij hoger opgeleiden een vrijwel standaard gegeven. En jullie maken het sollicitanten met een bepaalde online footprint enorm makkelijk om te solliciteren. Wat door de meesten als heel erg prettig zal worden ervaren. Het gaat hierbij dus niet om Energize, maar vooral om de vraag: hoe gaat zich dit in de toekomst regelen? Waarbij het gemak van de sollicitant noodzakelijk maakt dat een profiel portable is. En het niet uitmaakt waar dat profiel is aangemaakt.
    En wat is dat; een Word CV? Dat is toch zoooo 2008! Dat kan echt niet meer!

  • Sjoerd
    says:

    @marc:
    inderdaad een interessante discussie… en een die moeilijk te beslechten is. Waarom kan ik het artikel wel delen met mijn linkedin netwerk en niet met mijn Xing netwerk volgens de sharing icons op jullie blog ;p
    Zolang er geen standaard is (en ben erg benieuwd of die er ooit gaat komen…. Google is evil he) blijf je te maken hebben met persoonlijke favorieten. Daarnaast gaat het ook om hoe graag je wil solliciteren op de baan. Als dat echt het geval is en je hebt geen digitale identiteit is een mail met een word CV er aan geplakt makkelijk verstuurd, toch?

  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Als je bij een interactive marketing bureau zou willen werken en je hebt geen Twitter acccount dan is dat op zijn minst een aparte combinatie van factoren. Laat ik het voorzichtig zeggen; het is geen pre.
     
    Er zijn vele factoren waarop niet mag worden gediscrimineerd in onze samenleving. Maar discriminatie op basis van de keuze van sociale media was daar nog geen onderdeel van. Nu wel. Want de keuze voor een bepaalde ‘leverancier’ zit hier ingebakken. Zoiets van je kan alleen solliciteren als je met een Nokia telefoon belt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

  • Marc Drees
    says:

    @Sjoerd:
    Wat Energize doet is in mijn optiek buitengewoon interessant. En voor kandidaten met een actief Twitter en LinkedIn account ook bijzonder aangenaam om te solliciteren.
     
    Zoals ik zelf ook al aangeef is door het domein waarbinnen Energize actief is het bijna vanzelfsprekend dat kandidaten een Twitter en LinkedIn account zullen hebben. Maar het gaat mij om de bredere discussie.  Zoals de diverse videocassettes vroeger uitsluitend op een specifiek merk konden worden afgespeeld, zo is op dit moment de keuze voor een sociaal netwerk dus direct belemmerend geworden. En ander kanaal dat Twitter? Pech gehad! Een fraai profiel op XING? Jammer dan!
     
    Zoals met elke nieuwe ontwikkeling zijn er eerst allemaal specifieke oplossingen en komt er daarna pas een (uitwisselings)standaard. Maar als je daarbij wordt belemmerd in het solliciteren naar een baan is het wachten op de eerste claim van een gefrustreerde sollicitant. Hoewel die claim ongetwijfeld als eerste in de VS zal worden gelegd.

  • Chris Stapper
    says:

    @Marc
    True, maar ik bedoel, als je ze beticht van discriminatie op deze gronden, dan zeggen ze: kijk, het is heel laagdrempelig. En als je dan zegt: maar ik maak geen kans, dan zeggen ze dat je, als je niet aangenomen wordt, dit komt om iets inhoudelijks (geen gebruik van social media) en dan heeft het niet meer met discriminatie te maken, maar met vakinhoudelijke kennis of eigenschappen. Dus discriminatie lijkt me moeilijk hard te maken hier.
    Ik vraag me wel af of ze zo niet een interessant publiek uitsluiten. Want ik vind twitter geen must-have. Tegelijk is wat ze doen heel karakteriserend, misschien kunnen ze het daarom wel maken.

  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Je kan weliswaar in 1 minuut een Twitter en LinkedIn account aanmaken, maar dan is ook direct alles mee gezegd. Met een lege Twitterstream en hol LinkedIn profiel zal je weinig bonuspunten scoren.

  • Sjoerd
    says:

    Er worden hier goede en minder goede punten aangegeven. Ben het helemaal eens dat de sollicitatie via e-mail wat duidelijker aangegeven kan worden. Maar totaal oneens met de suggestie dat een twillicatie een vorm van discriminatie is. Zelf ben ik nu bijna 3 maanden werkzaam bij Energize als Strategy Director en Twitter heeft hierin een belangrijke rol gespeeld. Energize is een interactief/digitaal bureau dat merken o.a. adviseert over de impact die o.a. social media op hun merk heeft. Daarom zien wij de voordelen en de kracht van Twitter ook en gebruiken we het allemaal. Vooral op het gebied van ons netwerk. Via Twitter is onze wereld vergroot en ook verkleind en kunnen we de juiste mensen vinden die ons weer kunnen helpen.
    Is de inzet van Twitter en LinkedIn dan discriminatie of een logisch gevolg van wie wij zijn?
    De discussie of Twitter geschikt is voor een Operations Director is een interessante. Dat weten we natuurlijk pas als we wel of niet onze koning hebben gevonden. Voor een strategy director werkt het in ieder geval wel 😉
    @Marc Gaat een sollicitatieprocedure er niet om om te ontdekken of iemand geschikt is of niet? Je kan hoogstens aangeven dat Energize niet heel slim is in hun keuze voor enkel LinkedIn omdat daarmee een hoop geschikte kandidaten binnen Xing overgeslagen worden. Aan de andere kant, LinkedIn is wel zo’n beetje de standaard als we het hebben over social media in zakelijk verband. (80% van de Amerikaanse bedrijven gebruikt het bijvoorbeeld al als het nr. 1 netwerk bij werving en selectie en NL heeft inmiddels meer dan 1,3 miljoen leden)
    Dus als je in de interactieve/digitale marketing werkt en geen LinkedIn account hebt dan heb je toch wel een beetje lopen slapen.
    Hier > een leuk filmpje erbij met wat leuke feiten : https://www.youtube.com/watch?v=sIFYPQjYhv8&feature=fvst
     

  • Chris Stapper
    says:

    Maar het lijkt me toch vrij moeilijk een case te maken. Het staat iedereen vrij om (binnen 1 minuut) een twitter of LinkedIn account te maken. Dus of het dan discriminatie is?
    Wel een erg interessant concept. Lekker snel ook.

  • Marc Drees
    says:

    @Lydia:
    Nee het gaat er hier om dat de kandidaat accounts moet hebben bij bepaalde sociale media. Anders is het zelfs onmogelijk om via dit sollicitatieformulier te solliciteren. Dat is toch wel bijzonder. Stel dat ik wel een XING maar geen LinkedIn account heb. Ben ik daarmee ongeschikt?

  • Lydia van de Made
    says:

    Interessante ontwikkeling.. Maar sinds wanneer is er sprake van discriminatie op basis van (media)voorkeur door de adverteerder?
    Dat zou een leuke case kunnen worden als iedereen die ooit geadverteerd heeft op vkbanen.nl  en niet op Intermediair.nl, aangeklaagd wordt voor discriminatie..
    Uiteindelijk is in dit geval social media toch gewoon een gekozen wervingskanaal zoals andere online bronnen en printmogelijkheden dat ook zijn?
     
     
     
     

  • Roos
    says:

    Laagdrempelig dat zeker (mits je de accounts hebt idd…) maar Twilliciteren gaat me echt te ver (zeg ik als ‘ die-hard’  Twitter fan), snapt een beetje Operations Director dit?