Ik zit al geruime tijd te zwoegen op mijn voorspellingen voor 2010. Maar vanochtend dacht ik ineens; wie zit er eigenlijk op mijn voorspellingen te wachten? Ik garandeer natuurlijk dat ze interessant zijn, maar voor wie eigenlijk?
Daarom wil ik het proces omdraaien. En vragen waar jij een voorspelling over zou willen horen. Over welk onderdeel van online recruitment zou je graag van mij een voorspelling willen weten.
Oftewel: Bring it on!
Hans
says:Ik ben wel benieuwd hoe jij denkt dat recruiters om moeten gaan met de spanning die zit tussen “direct respons” en “branding” advertising online. Daarnaast hoor ik veel over veranderende business modellen en meetbaar maken van resultaten en vraag ik me af hoe je dit ziet. Hoe maak je meetbaar of iets wel of niet werkt (veel recruiters schermen hier mee maar lijken niet te snappen dat hun data op z’n minst een beetje onbetrouwbaar / onvolledis is). M.b.t het business model vraag ik me af hoe relevant dit is als iets werkt. Dan doet het model toch helemaal niet ter zake, het gaat dan vooral over het bedrag. Of niet?
Marc Drees
says:@Roos:
Geduld, geduld. Mobiel wordt heel belangrijk, maar daarover later meer.
Roos
says:En ik heb er nog 1: Hoe gaat mobiel zich ontwikkelen tbv recruitment? Ik zie veel ontwikkelingen op de US markt oa https://www.recruitmentdirectory.com.au/Blog/is-mobile-going-to-become-the-recruitment-platform-of-choice-a312.html maar gaat het zich in NL ook doorzetten (initiatieven als LokLoq)?
Roos
says:@Sidney deels (natuurlijk) een retorische vraag. Maar bij ons is de vraag dagelijkse praktijk. Recruiters die het niet (willen) gebruiken en/of energie in hun social netwerken steken. Moet je die dan ontslaan? Of wordt het een verantwoordelijkheid van arbeidsmarktcommunicatie? Of toch hardere scheiding tussen wervers vs. selecteurs? Wat mij betreft moet het een kerncompetence van een (corporate)recruiter zijn en ik zie de bedrijven en bureaus daar nog niet op aansturen.
Sidney Hiele
says:@Marc: Sorry liet me even gaan. Was inderdaad niet netjes.
Yvonne
says:Ik wil graag weten hoe de ontwikkeling van de online media volgens jou verder gaat. Denk hierbij aan de jobboards tov vertical search engines Denk aan de ontwikkeling van banen.nl van vnu.
Marc Drees
says:@Sidney:
“Stel dat Geert-Jan gelijk krijgt en jij niet”. Die heb ik een tijdje in mijn mond heen en weer laten rollen. En vervolgens besloten niet door te slikken. Maar een plotselinge groei in de behoefte aan recruitment capaciteit is natuurlijk wel een interessante vraag. Dus die neem ik zeker mee in mijn lijst aan voorspellingen. Onder het hoofdje Recruiters: kwaliteit en kwantiteit.
Marc Drees
says:@Sidney:
Zit jij met je antwoord aan Roos een beetje het gras voor mijn voeten weg te maaien! Zo kom ik nooit tot mijn voorspellingen natuurlijk. Wilde ik net in het geniep jouw wijsheden in mijn voorspellingen mixen is die mogelijkheid me hier ontnomen…
Thanks 😉
Sidney Hiele
says:Marc. Stel dat de de krapte op de arbeidsmarkt door verschillende, elkaar versterkende oorzaken, enorm snel toeneemt. Dus zeg maar; stel dat Geert-Jan gelijk krijgt en jij niet. Dan onstaat er (zeker na de huidige shake out) weer snel een tekort aan recruiters. Gaan we dit tekort opvullen door Jan en alleman weer binnen te halen als recruiter of voorspel jij dat corporate recruitment afdelingen voor slimmere oplossingen kiezen en zo ja welke?
Sidney Hiele
says:@Roos. Dat is toch een retorische vraag. Zolang in de functie van recruiter alle verschillende diciplines (search, selectie, accountmanagement, strategie, visie etc.) gepropt blijven worden wordt het toch nooit wat met ons..
Rob van Elburg
says:@Marc,
Zie het maar in het verlengde van Roos.
Marc Drees
says:@Rob:
Heb je een concrete vraag, want jouw statement is een beetje fuzzy. Ik zal het zeker over de impact van social media hebben natuurlijk, maar welke rol met de recruiter zou je daarin belicht willen zien? En in hoeverre is dat anders dan de vraag van Roos?
Marc Drees
says:@Herbert:
Is dit een bedekte indicatie dat ik niet op basis van argumenten mijn meningen deel 😉
Bas van de Haterd
says:@Jos: 100 ATS’en in Amerika is in verhouding dus minder ATS’en per bedrijf aldaar. Maar Nederland en Amerika vergelijken qua markt is natuurlijk niet heel erg realistisch. Nederland vergelijken met bijvoorbeeld Scandinavië, België of zelfs Duitsland en Frankrijk is realistischer. Ik ken die markten niet goed, maar verneem dat er in Frankrijk maar heel weinig spelers zijn, Scandinavië idem. In verhouding is Nederland wel loei vol. Ik ben benieuwd hoe Marc dit ziet, die kent dit deel van de recruitment markt volgens mij erg goed.
Rob van Elburg
says:2010 wordt het jaar dat alle inzichten rondom Social Network Recruitment vertaald worden specifieke doelgroepen, met hierbij een keiharde, eenduidige, afrekening van wat wel werkt en wat niet.
Volgens mij gaat recruitment gaat hierbij terug naar haar zuiverste vorm en hersteld vertrouwen zal zich uiten in op direct resultaatgerichte dienstverlening. Heel benieuwd wat jij hier aan trends ziet.
jos
says:@Bas
Nederland heeft helemaal niet zoveel ATS’en. In de VS zijn er meer dan 100 verschillende te vinden.
Herbert
says:@marc 🙂
Het zou fijn zijn, maar mijn dank is groot bij alléén voorspellingen op basis van een goede redenering.
Bas van de Haterd
says:Goed idee, had ik aan moeten denken 🙂 De mijne komen maandag online en daarop vooruitlopend: wat denk je van de overvolle markt van recruitment technologie leveranciers in Nederland. Ik kijk dan vooral naar de ATS’en, waar we als ik het goed hoor er meer van hebben dan de meeste grote landen. Welke ontwikkelingen zie je daarin? Gaan er samen, vallen er om, etc.
Marc Drees
says:@Herbert:
Hij is fijn… je dacht zeker dat ik er een onderzoeksrapport van ga maken. Ik zal desondanks kijken wat ik er van kan maken.
Herbert
says:Beste Marc,
Ben erg geïnteresseerd in jouw voorspellingen over het zoekgedrag (hoe wordt er naar werk gezocht) van werkzoekenden in verschillende categorieën (opleiding, leeftijd, branches, latent, deeltijd etc).
Roos
says:@Marc
Van mij mag je ze in dit geval even over 1 kam scheren, dus geen onderscheid.
Marc Drees
says:@Roos:
Hah! Een interessante vraag. Met even een wedervraag: wil je dat ik een onderscheid maak tussen bureau en corporate recruiter?
Jeroen
says:Hoe gaat de online conversatie (dialoog) over het werkgeversmerk de traditionele zendingsdrang (monoloog) van corporates inhalen? Welke (online)trends worden hierbij bepalend? – Geotacking?
– Luisterplatform?
– Augmented Reality?
– (…)
Marc Drees
says:@Nienke:
Genoteerd. Over beide punten zal ik iets proberen te orakelen.
Roos
says:Gaat het functieprofiel van Recruiter aankomend jaar nu (drastisch) wijzigen?? gebruik social media/internet/zoekmachines etc stelt andere eisen aan competences.
Nienke Smit
says:Gezien het bericht dat Bol stopt met het e-magazine Bomvol https://tinyurl.com/yzoybah wat verwacht je van het verschijnsel e-magazine en de digitale nieuwsbrief. En verder boeit alles wat je te zeggen hebt over (niche) vacaturesites bijzonder.