Jobbörse koopt Adwords in?

Logotype Jobborse De Duitse variant van UWV WERKbedrijf heet Bundesagentur fur Arbeit. En natuurlijk heeft ook de Bundesagentur een eigen vacaturesite: Jobbörse

Net als met Werk.nl zijn ook commerciele vacaturesites in Duitsland natuurlijk niet in hun nopjes met een gesubsidieerde concurrent die gratis vacatureplaatsingen voor werkgevers mogelijk maakt. Maar Jobbörse gaat nog een ferme stap verder.

Volgens collega blogger Thorsten zur Jacobsmühlen koopt Jobbörse Google Adwords in. En niet zomaar woorden, ook nog eens buitengewoon dure woorden: Jobs…

Bild steht frei zur Verfügung bei Namensnennung www.blogaboutjob.deDat is dus overheidsgeld wat aan Google Adwords wordt besteed. Een puur commerciele rol, gesubsidieerd door bedrijven en consumenten. Dus ook door commerciele vacaturesites. Die op deze manier een wel zeer oneerlijke concurrentiestrijd aan moeten gaan.

Het zou me niets verbazen als Werk.nl zich ook aan dit soort praktijken zou bezondingen. We hadden tenslotte al de merkwaardige sponsoring van schaatser Shani Davis door UWV WERKbedrijf. Krankzinnig natuurlijk.

Het is dus niet ondenkbaar dat UWV WERKbedrijf nog meer commerciele pijlen op de boog zou kunnen hebben. En ik vraag me vooral af wat commerciele vacaturesites in Nederland zouden doen indien Werk.nl aan zoekmachine marketing zou gaan doen?

Durft er iemand te reageren?

Geef een reactie

6 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    Om te bepalen of Adwords een goed middel is moet het doel bekeken worden.
     
    Adwords worden ingezet om mensen naar een site te lokken. Aangezien werklozen vanzelf met het werkbedrijf in aanraking komen en veel medewerkers van het werkbedrijf uiterst capabel zijn mogen wij verwachten dat ze werk.nl kennen. De reclame zou dus gericht zijn op niet werkloze werkzoekenden. Nou zal iedereen het erover eens zijn dat niet werkloze werkzoekenden relatief vaak op de schopstoel zitten en dat het werkbedrijf daar werkloosheid zou kunnen helpen voorkomen door ze in contact te brengen met vacatures. Gezien echter de uiterst effectieve inspanningen van het rijk om met wetgeving en subsidies arbeidsmarktrelevante competenties te laten ontwikkelen bij werknemers lijkt deze methode mij weinig toegevoegde waarde te hebben voor ons werkbedrijf. Vanuit de publieke taak zou werkbedrijf de Adwords misschien zelfs beter kunnen laten verwijzen naar effectieve jobboards. Dit over adword ‘jobs’.
     
    Aan de andere kant van de medaille zie ik wel mogelijkheden voor moreel en bedrijfseconomisch verantwoorde inzet van adwords door werkbedrijf. Het woord ‘cv’ kan werkgevers lokken naar het aanbod van werkloze werkzoekenden. Hierdoor wordt een werkloze van straat geplukt in plaats van dat een werknemer van stoel verwisselt. En dat is goed tegen frictie.

  • Patrick
    says:

    @ Jonathan,  scherpe benadering en helemaal eens.

    @ WERK, mochten jullie geld over hebben steek dit dan in de ontwikkeling van jullie site/ cv database  ipv adwords!

  • Jonathan
    says:

    Wellicht hebben zowel UWV Werkbedrijf als haar duitse variant prestatiecontracten met de overheid. Zodoende dienen zij op basis van hun budget een bepaald resultaat neer te zetten. Hoe ze dit invullen is aan hen zelf. Marktwerking in de publieke sector noemen ze dat, waarbij de publieke sector leert van de commerciele.
    Ik ben niet per se voor of tegen, maar waarom zou een publieke organisatie niet dezelfde tactieken mogen inzetten als een private? Alleen maar omdat het gemeenschapsgeld betreft? En, hoe zit dat dan met wervingscampagnes van bijvoorbeeld het leger? Daar wordt behoorlijk wat geld aan gespendeerd, en is in feite net zozeer een concurrent van private bedrijven als het UWV…

  • Mark van Loon
    says:

    Commercie met publiek geld is altijd moeilijk. Ik ben het met David eens dat als commerciele wegen leiden naar een hoger rendement, dan zou dit natuurlijk moeten kunnen.
    Echter… als het commercieel rendabel in te zetten is, waarom laten we het dan over aan de publieke sector? Dat is een vraag die mij breder ook boeit. Is het namelijk wel terecht dat programma’s als  “de wereld draait door”, “dit was het nieuws” of “boer zoekt vrouw” op de publieke zenders word uitgezonden? Of is dit meer iets voor de commerciele?
    Maar dat is misschien iets te veel off-topic. Het boeit me alleen enorm waar de scheiding ligt.
     

  • david
    says:

    wat is er mis met een marketing budget? als dit een hoger resultaat oplevert om mensen aan de bak te helpen is het uiteindelijk een besparing.
    zwart, wit: 100 ww’ers een nieuwe baan via deze weg = een besparing van al snel een E150.000 per maand (minimaal). Per maand..en dat slechts voor 100 ww’ers