Het drama Olympia

Logotype Olympia uitzenbureau Het gaat snel bergafwaarts met franchisemerk Olympia. Deze vijfde uitzender van Nederland is in rap tempo bezig de Zuid-Europese activiteiten af te stoten.

Deze week verkocht het de Spaanse dochter Olympia Empleo ETT. Volgens Olympia is met deze verkoop ‘de geplande en aangekondigde strategische aanpassing uitgevoerd’. Verder meldt het bedrijf niets.

En dat is vreemd. In 2007 was Spanje nog de tweede markt van Olympia, met 80 miljoen euro goed voor eenvijfde van de totale omzet. Twee jaar later is daar nog maar 35 miljoen euro van over, zo laat de kopende partij (wel) weten. Over de opbrengst van de verkoop, zwijgen beide partijen.

Rampjaar
Al met al is 2009 een rampjaar voor Olympia. Niet alleen stapten twee directeuren plotseling op, ook topman Marcel Slaghekke zelf verliet de raad van bestuur voor een commissarisfunctie. Olympia stevent in ijltempo op een verlies van enkele miljoenen af en het is de vraag of de totale omzet – in 2008 nog 370 miljoen euro – ditmaal nog boven de 200 miljoen euro uit zal komen.

Drie jaar na de overname van Allbecon is Olympia met een schuld van 120 miljoen euro steeds minder multinational en steeds meer pennystock. Niet best voor een franchisemerk.

Het heeft er alle schijn van dat het buitenlandse avontuur voor Olympia net een maatje te groot is geweest. De grote problemen zijn ontstaan na de overname van Allbecon. In de Nederlandse markt daalt de omzet van Olympia niet sneller dan die van de grote concurrenten.

Huidig Olympia-directeur Hans van der Wurff is niet bereikbaar voor commentaar.

Geef een antwoord

8 Comments