UWV WERKbedrijf discrimineert

Logo en logotype van UWV WERKbedrijf Sinds ik Firefox gebruik is onderstaande boodschap een trouwe bondgenoot geworden als ik naar Werk.nl ga:

An error occurred while processing the request. Try refreshing your browser. If the problem persists contact the site administrator

Jawel, in het Engels… en zonder een link naar de site administrator natuurlijk.

Maar dat is niet waar het hier om gaat. Want grofweg 1/3 van de Nederlandse internet gebruikers heeft Firefox als browser. Met andere woorden: UWV WERKbedrijf discrimineert 1/3 van haar ‘klanten’.

Niet op ras, geslacht of leeftijd. Maar op browserkeuze. Complotdenkers en Microsoft bashers zullen hierin een geheime deal tussen het ministerie van Sociale Zaken en Microsoft in zien. Maar dat is natuurlijk baarlijke nonsens.

Dit is niets anders dan pure, onvervalste laksheid. Eentje die zo hemelschreiend is dat er nauwelijks woorden zijn om dit te beschrijven. Maar die discriminerend werkt voor iedereen die Firefox boven Internet Explorer verkiest.

Sites van overheidsinstanties behoren drempelvrij te zijn. Nu werpt Werk.nl natuurlijk niet alleen wat browserkeuze betreft de nodige drempels op. De site is ondertussen terecht haar drempelvrij logo kwijt (die ze overigens dit jaar moet terugverdienen…). En als er een prijs was voor de slechtste user experience dan zou Werk.nl zeker een Razzie verdienen.

Maar wat ik niet gebrijp is dat een organisatie met de omvang van UWV (en voorheen CWI) na al die jaren niet in staat is om Firefox gebruikers dezelfde (crappy) ervaring te bieden als Internet Explorer gebruikers. En waarom er geen Kamerlid opstaat om als vertegenwoordiger van 1/3 van de werkzoekers zijn/haar ongenoegen over deze situatie te uiten. En actie te eisen. Directe actie!

Geef een reactie

22 Comments
  • jeroen
    says:

    Chrome doet het ook niet, tenzij je de browser eerst helemaal afsluit en daarna pas op de link klikt. OMG
    En Werkmap is niet met een @, dat was in 1980 al niet cool!

  • Marjo
    says:

    Ik heb geen firefox en krijg dezelfde engelse zin!!
    beetje jammer als je een mailtje krijgt met: er is een vacature voor u, en je kunt niet inloggen.

  • Vince
    says:

    Hoi,
    Ik vond een oplossing die (althans voor mij) werkt.
    Ga  in Firefox naar het menu Extra en kies Recente geschiedenis wissen.
    Bij Tijdsperiode kies voor Alles en vink de volgende hokjes aan:
    Cookies
    Buffer
    Actieve aanmeldingen
    Klik nu op Wissen en wacht af tot het klaar is.

    Sluit Firefox en start opnieuw op.

    Now tly again 😉
     

  • Tess
    says:

    Gisteren bij mijn vader alle cookies verwijderd van werk.nl (muv digid cookies) uit de meest recente versie van Firefox. Probleem was even weg. Vandaag stuurt hij opnieuw hetzelfde melding: An error occurred while processing the request. Try refreshing your browser. If the problem persists contact the site administrator….

  • Bart Benus
    says:

    Misschien helpt dit: het viel mij op dat werk.nl alleen goed te benaderen was met de Firefox die ik onder Windows gebruik, terwijl ik met Firefox onder Linux niet veel meer dan de bekende werk.nl resultaten kreeg (timeouts, bovengenoemde foutmeldingen, etc.).
    Ik ben de – op details van instellingen na – identieke browsers die ik op verschillende images gebruik eens gaan vergelijken en kwam het volgende tegen:
    Naast cookies van de werk.nl en digid.nl domeinen worden bij het inloggen op de werkmap via digid ook cookies geplaatst door digid.werk.nl, wat een node is op een ander subnet dan werk.nl zelf.
    Het adres digid.werk.nl lost via nslookup en whois op naar twee adressen, waarvan er een binnen en een buiten het domein valt van de reguliere werk.nl ip adres range. Het lijkt een multi homed host te zijn, een gateway die zichzelf in ieder geval niet consistent met hetzelfde interface lijkt te adverteren op het web.
    Voor digid.werk.nl staat overigens KPN vermeld als registrar – in tegenstelling tot werk.nl dat gehost lijkt te worden door Tele2 zakelijk, dus mogelijk gaat het hier nog om een erfenis van een eerdere verhuizing.
    In ieder geval zal iedereen die werk.nl vrijschakelt in Firefox om cookies te plaatsen mogelijk in de problemen komen, doordat de cookies voor een deel soms uit een ander domein lijken te komen, genaamd werkeninkomen.nl
    Internet explorer, dat onderdeel uitmaakt van het OS dat ‘het voor derde partijen gemakkelijk moet maken om software op jouw computer te installeren’ – citaat Bill Gates – vindt kennelijk alles best, dus die browser werkt wel.
    Firefox is echter strenger beveiligd en wordt vaak gebruikt met het onvolprezen NoScript ingeschakeld, dat de inlogprocedure van werk.nl beschouwt als een mogelijke XSS (cross-site scripting) aanval, die op grond van de beveiligingsrisico’s moet worden geblokkeerd.
    Om het een en ander werkend te krijgen helpt het in ieder geval, om digid.werk.nl bij de lijst van toegestane sites voor sessie cookies te plaatsen en flink wat keren aan NoScript te vertellen dat het toch echt de bedoeling is en van het begin tot aan het einde allemaal mag bij het inloggen op de werkmap.
    Het zou mogelijk ook nuttig kunnen zijn als de beheerders van werk.nl nog eens kijken naar de huidige DNS registratie voor werk.nl en digid.werk.nl en de consequenties die dat kan hebben voor gebruikers die cookies niet voor iedere domein toestaan of beveiligingssoftware hebben draaien met een hekel aan XSS, een van de belangrijkste bronnen van virussen op internet. 
    Maar ja: of zij tijd hebben om dit te lezen weet ik niet: ze zullen het momenteel heel erg druk hebben met alle verbeteringen.
    Volgens de arbeidsmarkt ben ik zelf inmiddels te oud voor de ICT en kan ik niet meer meekomen, dus ik heb er verder geen verstand van: geloof maar geen woord van wat ik hier zeg.
    Het uitproberen van deze tip kan echter geen kwaad, voor wie wil inloggen op de werk.nl werkmap met Firefox. Voor mij werkt het in ieder geval: sinds ik digid,werk.nl toesta om sessie cookies te plaatsen, werkt inloggen op de UWV werkmap zelfs met Firefox onder Linux.
    Zoekt iemand nog een ICT beheerder, toevallig?

  • David
    says:

    Een (tijdelijke) fix voor Firefox 14: Options > Privacy Tab > remove individual cookies > Zoek naar “werk.nl” en verwijder alle cookies van de website. Reload de tabs die je hebt open staan en je kan weer aan de slag na opnieuw te hebben ingelogd.
    Misschien niet super praktisch, maar dan kan je in ieder geval weer op de website.

      • Claude
        says:

        Anno 2013 is het nog steeds niet opgelost.
        … enne wáárom zou ik zóveel stappen moeten uitvoeren om op een simpele website terecht te komen? Van mij wordt flexibiliteit en inzet verwacht, mag ik dat dan a.u.b. ook van de diverse overheden verwachten?

  • Chris
    says:

    De foutmelding is van webkit (de browsersoftware waarop chrome/firefox en dergelijke) gebaseerd zijn.
    Daar heeft het uwv dus geen controle over, de fout wordt echter veroorzaakt door “kapotte” cookies en daar heeft het uwv wel controle over, zij genereert ze immers.
    Waarom een website van de overheid “IE geoptimaliseerd” moet zijn begrijp ik niet. Ik zou eerder menen dat ze html4 “geoptimaliseerd” moet zijn, dat verstaat tegenwoordig praktisch iedere webbrowser, zelfs die op mobiele apparaten. (waar vaak overigens geen ctrl-f5 optie op zit)
     
    Ik persoonlijk zie de hele website van uwv meer als een grote vacature voor een webdesigner, html/php programmeur, psycholoog en manager. Dus, als je er een bent (en een goeie) solliciteer alsjeblief!
     

  • Eddy
    says:

    Als Google Chrome gebruiker kwam ik dit probleem dus ook tegen
    d.d. 11-7-2012.

    Ook ik roep het UWV op de site UWV.nl en Werk.nl zo spoedig mogelijk aan te passen. 

  • Frank
    says:

    Ook in juni 2012 nog steeds hetzelfde probleem (Ik gebruik ipv Firefox of Safari de Google Chrome-browser)… Ik ging op de tekst

    ‘An error occurred while processing the request. Try refreshing your browser. If the problem persists contact the site administrator’

    google-en en toen kwam ik bovenstaand artikel tegen. 

    Ik wil het UVW bij dezen oproepen om de website te updaten naar de maatstaven van 2012!! 

  • Dennis
    says:

    In deze volgorde:
    1) Actieve aanmeldingen wissen
    2) Indien geen resultaat, tabblad sluiten, browser herstarten
    3) Cookies wissen
    4) Indien geen resultaat, tabblad sluiten, nogmaals herstarten
    Dan zou het moeten werken. Cache leeg alleen is inderdaad niet genoeg. Beetje veel moeite, zeker voor mensen die er geen kaas van hebben gegeten.
     

  • Dino Peereboom
    says:

    Ik deel ook deze mening.
    Los van Firefox heb ik een ander verhaal mbt het discrimineren door het UWV op een ander gebied. Maar het is niet verstandig om dit verhaal hier te plaatsen

  • elsa de craen
    says:

    onze meningen over de de uwv zijn hetzelde, mijn man heeft inmiddels ook veel problemen echter mozilla firefox is voor mij ijzersterk en soms beter als explorer. het grootste probleem in de directe omgeving voor hen is het niet direct, gelukkig, maar de klachten ook niet herkenbaar, voor hen gaat alles goed, en helaas geen herkenning
    bese elsa

  • Marc Drees
    says:

    @Govert:
    En deze ongezouten kritiek is zeker niet licht gegeven. Want het is een oprecht drama om Werk.nl te bereiken in een andere PC gebaseerde browser dan Internet Explorer. Natuurlijk bereik ik de site wel eens. Maar helaas is het veel vaker een foutboodschap. Hou het maar op 8 – 9 van de 10 keer.
    Het legen van mijn cache is een standaard praktijk en ook de directe link is geen oplossing. Oftewel, bezoekers van Werk.nl die Firefox gebruiken zijn daadwerkelijk de dupe. En op basis van de algemene cijfers zijn dit tenminste 1/3 van het totaal aantal gebruikers.
     

  • Annemarie van der Toorn
    says:

    Beste Govert,
    Jawel hoor, ik ben er van overtuigd dat minstens 1/3 van de mogelijke gebruikers afhaakt bij een bezoek aan werk.nl.
    Het feit dat jij hierboven zo vriendelijk bent om allerlei ‘omzeil’ methodes te beschrijven, geeft al aan dat er nog een hoop werk gedaan moet worden. Toch?
    groet, Annemarie
     

  • Govert Claus
    says:

    Nou Marc, ongezouten kritiek!
    Dat werk.nl beter kan is duidelijk, en daar wordt ook aan gewerkt. Maar om nou meteen te stellen 1/3 van de mogelijke gebruikers uitgesloten worden, is wat kort door de bocht.
    Het is waar dat de website geoptimaliseerd is voor IE, maar je kan best met Firefox op werk.nl, net als met Chrome, Safari en andere browsers. Zie bv deze screenshot: https://trunc.it/4knk4/nrm
    Probeer de cache eens te legen, of omzeil deze met Ctrl-F5 (als je dat al niet gedaan hebt). Probeer anders de rechtstreekse link naar de startpagina:  https://www.werk.nl/portal/page/portal/werk_nl/werknemer
    Hopelijk werkt het dan wel.
    Groeten,
    Govert Claus (werk.nl)