Enige tijd geleden schreef ik over de Tools for America’s Job Seekers Challenge. Een ‘wedstrijd’ die wordt georganiseerd door het Amerikaanse ministerie van werkgelegenheid.
Het doel van de wedstrijd is om de beste online hulpmiddelen voor werkzoekers te vinden. Tijdens de eerste fase konden bedrijven hulpmiddelen aanmelden. Op dit moment (tot 16 januari) mag er worden gestemd.
En het blijkt dat er ondertussen al de nodigde stemmen zijn uitgebracht. Met de volgende tussenstand bij de algemene vacaturesites:
Wat een merkwaardige score! Een regionale (dus niche) vacaturesite heeft 165 stemmen gekregen. Bijna drie keer zoveel als de nummer 2 en 3. En dat voor een white label, dus standaard vacaturesite. Heel vreemd…
Nummers 2 tot en met 4 zijn vertical search engines, waarbij LinkUp de enige aggregator is met echte meerwaarde: uitsluitend vacatures van echte werkgevers. Maar het is een kleine partij, dus krijg je minder stemmen dan de volstrekt overbodige sites van Indeed en SimplyHired.
En pas als nummer 5 is daar dan de eerste echte vacaturesite. En dat hoort natuurlijk Monster te zijn. Maar gezien het beperkte aantal stemmen moet dit toch wel als een schok aankomen op het hoofdkantoor van Monster. Yahoo! HotJobs en Careerbuilder waren in geen velden of wegen te bekennen.
Nog vreemder is om te zien dat een site als TweetmyJobs (34 stemmen) hoger scoort dan Monster. Overigens is dat ook het geval met LinkedIn (20 stemmen). Beide sites zitten weliswaar niet in de categorie algemene vacaturesites, maar dat zou voor het aantal stemmen niets uit moeten maken.
Tot en met 15 januari mogen HR/recruitment professionals en werkzoekers de aanmeldingen evalueren en van feedback voorzien. Vanaf 18 januari worden de tools met de meest positieve feedback via de 3.000 One-Stop Career Centers aan werkzoekers aangeboden.
Er kan overigens in de volgende categorieën worden gestemd:
1 Comment